Atari

From Atariki

Jump to: navigation, search

Informacja: artykuł zaczerpnięto z pl.wikipedia.org

Grafika:A_l.png

Atari Inc. to obecnie nazwa francuskiego producenta gier (dawniej Infogrames). Oryginalna firma Atari była swojego czasu znaczącym uczestnikiem rynku komputerowego przemysłu rozrywkowego. Tworzyła automaty wideo, domowe konsole wideo i komputery osobiste.

Nazwa firmy wzieła się od japońskiego słowa Atari, które oznacza gotowy do ataku, określenie to znajduje się także w grze go, w której termin Atari stosuje się dla sytuacji odpowiadającej szachowi, gdzie wygrywający jest gotowy do przeprowadzenia ostatecznego ataku. Samo logo to według pogłosek stylizowany znak góry Fuji, choć podobno to skojarzenie pojawiło się później.

Spis treści

Historia firmy

Początki, Pong

Grafika:Syzygy.jpg

Założona w 1972r. przez trójkę przyjaciół Nolana Bushnella, Teda Dabneya i Larry'ego Bryana firma Atari rozpoczęła swój rozwój od prostej gry Pong. Prototyp został przetestowany we wrześniu 1972 w małym barze w Sunnyvale. Efekt przeszedł oczekiwania konstruktorów gry - automat błyskawicznie zapełniał się 25-centówkami. Wkrótce maszyny do gry w Pong zaczęły pojawiać się wszędzie i z niektórych można było uzyskać nawet 200 dolarow tygodniowo. Do końca 1973 Bushnell i spółka sprzedali 2500 automatów, do końca 1974 - już 8000. Maszyny kosztowały 1200 dolarów, podczas gdy koszty wytworzenia mieścily się w granicach 300-400. Dzięki sukcesowi tego produktu Atari stało się ważnym konkurentem dla najważniejszych firm produkujących gry zręcznościowe - Midway i Bally. Automaty były produkowane w pierwszym budynku firmy w Santa Barbara, gdzie mieściło się także biuro. Wraz z lawinowo narastającą ilością zamówień, szefowie firmy byli zmuszeni przenosić warsztaty, a także zatrudniać coraz więcej ludzi, często prosto z ulicy.

Grafika:sharkjaws.gif

Efekt był taki, że hale produkcyjne były pełne marihuanowego dymu (od którego nie stronili także twórcy firmy). Często zdarzały się także kradzieże sprzętu. Wielką klęską Atari było to, że firma nie zdołała opatentować Ponga i wkrótce na jego pomyśle zaczęły się bogacić dziesiątki innych firm, które zapełniały bary w całych Stanach Zjednoczonych automatami do gier o identycznych zasadach.

Dalszy rozwój

Nolan Bushnell, główny ideolog firmy przyjął zasadę ciągłej ucieczki do przodu przed konkurencją. Atari miało produkować nowocześniejsze, bardziej wciągające, atrakcyjniejsze gry i w ten sposób ugruntować swoją pozycję. Urząd patentowy działał zbyt powolnie, by zagwarantować ochronę praw autorskich. Wkrótce Atari wypuściło na rynek gry poruszające nowe tematy: polowanie na rekiny na podstawie filmu "szczęki" (w oryginale: jaws) (Shark Jaws - pierwsza na świecie gra z animowanymi postaciami - jej klony to Shark (U.S. Billard) oraz Maneater (PSE)), wyścigi samochodowe (Trak10), Rozbijanie ściany z klocków za pomocą piłki (Breakout - kolejny wielki sukces firmy).

Grafika:trak10.jpg

Na Boże Narodzenie 1975 firma wypuściła domową wersję Ponga. Pierwsza transza (150 tysięcy!) kosztujących 100 dolarów gier podłączanych do telewizora rozeszła się błyskawicznie. Tym samym Atari przebiło wyniki konkurentów na rynku gier domowych: Magnavox i Coleco. Kolejny rynek zbytu otworzyło ponowne zalegalizowanie automatów do gier w Nowym Jorku i Chicago. Firma zaczęła przynosić ogromne dochody, jednak pojawiły się także problemy w zarządzaniu - Atari nie dało się już zarządzać jak kilkunastoosobową firmą. Pozycja Bushnella (który chciał rządzić każdym etapem projektowania i produkcji) była stopniowo marginalizowana przez Ala Alcorna.

Zmiana właściciela

W 1976 firmę sprzedano kompanii rozrywkowej Warner Inc. (obecnie: Time Warner) za 28 milionów dolarów. W ciągu następnych pięciu lat obroty Atari urosły do 2 miliardów dolarów, czyniąc je najszybciej rozwijającą się firmą w historii USA. Warto wspomnieć, że kapitał początkowy firmy wynosił 300 dolarów, po 100 dolarów od każdego założyciela.

We wrześniu 1977 Atari zaczęło sprzedawać Atari VCS (Video Computer System), które jednak początkowo nie okazał się wielkim sukcesem. System miał dostarczać dochodów przede wszystkim ze sprzedaży kartridży z grami ($30 za sztukę).

W 1978 najważniejszą rolę w przedsiębiorstwie zaczął odgrywać Ray Kassar zaangażowany już przez Warner. Jego sposób życia, a także strategia zarządzania firmą (bazowanie na marketingu i sprawdzonych, niekoniecznie rewolucyjnych produktach) były sprzeczne z poglądami Bushnella, który po wielu kłótniach opuścił Atari i zajął się planowaniem kolejnych przedsięwzięć (sieć jadłodajni Pizza Time Theaters). W ten sam sposób odszedł z firmy Jay Miner, późniejszy twórca komputera Amiga. Wiele z koncepcji zawartych w konstrukcji tego komputera powstało w czasie jego prac w Atari.

Ze sław komputerowego świata lat 70. i 80. w Atari pracował jeszcze Steve Wozniak, który później założył ze Stevem Jobsem firmę Apple Computer. Firmę Atari opuścili również ambitni programiści David Crane, Larry Kaplan, Alan Miller oraz Bob Whitehead, którzy wraz z Jim Levy założyli własną firmę Activision produkującą gry dla np. VCS. Firma ta przełamała monopol Atari na tym rynku.

Na lata 1979-1982 przypadł złoty okres Atari. Firma zawdzięczała ogromne zyski nie tylko menedżerskiemu talentowi Kassara ale przede wszystkim ogólnie znakomitej koniunkturze przemysłu gier komputerowych, przede wszystkim automatów. W tym czasie Atari produkowało min. maszyny do gier Space Invaders, Pac-man i Asteroids.

Krach rynku gier

W 1983 roku nastąpił wielki krach na rynku gier, przepowiedziany przez Bushnella. Firma Warner Inc. po ogłoszeniu bilansu za rok 1983 (536 milionów dolarów strat) zarządziła restrukturyzację. Wstrzymano rozwój nowych produktów, m.in. doskonale zapowiadającej się konsoli Atari 7800. W 1984 r. część firmy produkująca konsole do gier i komputery - Atari Computers - została sprzedana.

Właścicielem został Jack Tramiel, który nadał jej nazwę Atari Corp.. Automaty do gier nadal były produkowane przez oddział Warner Inc, "Atari Games". Tramiel chciał rozpocząć produkcję nowego komputera. Próbował kupić podupadającą firmę Amiga, ale zaoferował znacznie mniejszą kwotę niż konkurent - Commodore. W przeciągu kilku miesięcy zbudował model Atari ST, który zdobył rynek niską ceną i sporymi możliwościami. Całkowity zwrot w kierunku komputerów zemścił się później na nim utratą rynku konsol do gier, którego już później nie odzyskał.

Próba powrotu

Grafika:New_atari.gif

Na początku lat 90. XX wieku Atari Corp. podjęła próbę ponownego wybicia się na pozycję lidera na rynku elektroniki użytkowej. Po zaprzestaniu produkcji komputerów firma zainwestowała wszyskie moce i pieniądze w promocję nowej, 64-bitowej konsoli do gier Atari Jaguar. Mimo obiecujących zapowiedzi i możliwości, konsola nie odniosła sukcesu jaki był oczekiwany. Atari za zarobione pieniądze postanowiła zmienić politykę i kupiła pakiet większościowy mało znanej i niewiele znaczącej na rynku firmy produkującej dyski twarde JTS. Od tej pory marka Atari przestała funkcjonować na rynku.

Odrodzenie

Niespodziewanie w roku 1998 nazwa Atari wróciła na rynek rozrywki za sprawą firmy HASBRO Interactive. Za 5 milionów dolarów odkupione zostały prawa do Atari, jej aktywa i wszystkie licencje. Atari zostało wskrzeszone w postaci marki produktów.

W 2003, za 100 milionów dolarów prawa do nazwy Atari kupił francuski wydawca gier Infogrames, po czym firma oficjalnie zmieniła swoją nazwę na Atari. Logotyp, słynny "JIL" został delikatnie zmieniony.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools