FC (format pliku)
From Atariki
Format modułu muzycznego obsługiwany przez program Future Composer w wersji 1.32 (mega).
Spis treści |
Postać nieskompresowana
offset | długość | opis |
$0000 | $0002 | identyfikator: $26,$23 |
$0002 | $0001 | tempo |
$0003 | $0100 | dane tracku 1 |
$0103 | $0100 | dane tracku 2 |
$0203 | $0100 | dane tracku 3 |
$0303 | $0080 | dane 32 instrumentów (każdy z nich składa się z 4 bajtów) |
$0383 | ... | dane 64 patternów |
... | ... | dane 32 obwiedni dźwięku |
Dane tracków
Znaczenie poszczególnych poleceń:
- $00..$3F - numer patternu,
- $40 xx - ustawia AUDCTL na wartość xx,
- $8x - ustawia transpozycję dla tracku (8 jest przyjmowane, jako transpozycja "zerowa").
- $FE - koniec songu,
- $FF - zapętlenie songu.
Dane patternów
Znaczenie poszczególnych poleceń:
- $00..$3F - zagranie nuty ($00 = C-1, $01 = C#1, ...),
- $40..$5f - odstęp między nutami (ilość definiują bity 0..4 - można w ten sposób zapisać odstęp o 32 pozycje patternu),
- $80..$9f - zmiana instrumentu (numer definiują bity 0..4),
- $FF - koniec patternu.
Dane instrumentów
Każdy instrument zdefiniowany jest za pomocą 4 bajtów:
- $00: numer obwiedni ($00..$1F),
- $01: zniekształcenia wpisywane do AUDCx,
- $02: głębokość dwupunktowego arpeggio (naprzemienne granie dźwięku podstawowego i podniesionego o podaną ilość półtonów),
- $03: efekt specjalny ($00 - brak, bit 7 - 0=vibrato, 1=slide down).
Dane obwiedni
Znaczenie poszczególnych poleceń:
- $00..$7F - dane są ORowane ze zniekształceniem instrumentu i wynik zapisywany jest do AUDCx,
- $80..$FE - dane są bezpośrednio zapisywane do AUDCx, a dodatkowo AUDFx ustawiany jest na 0,
- FF - koniec obwiedni.
Postać skompresowana
Plik jest zgrywany bez żadnego nagłówka, jako zwykłe dane RAW, i łącznie z procedurą odtwarzającą.
offset | długość | opis |
$0000 | $0001 | pozycja startowa w tracku |
$0001 | $0321 | program playera |
$0322 | $0040 | tablica LSB adresów patternów |
$0362 | $0020 | tablica LSB adresów obwiedni głośności instrumentów |
$0382 | $0040 | tablica MSB adresów patternów |
$03C2 | $0020 | tablica MSB adresów obwiedni głośności instrumentów |
$03E2 | $0020 | tablica czasów trwania nut obliczona na podstawie tempa utworu (pierwszy bajt jest równoważny tempu) |
$0402 | $0003 | tablica LSB adresów tracków |
$0405 | $0003 | tablica MSB adresów tracków |
$0408 | $0080 | dane 32 instrumentów |
$0488 | ... | dane 64 patternów |
... | ... | dane 32 obwiedni głośności dźwięku |
... | ... | dane 3 tracków |
Na pozycji $0001 w pliku znajduje się rozkaz JSR INIT i na podstawie jego argumentu można odtworzyć adres, pod jaki skompilowano moduł playera i muzyki. Adres liczy się ze wzoru:
ADDR = msx[2] + $100 * msx[3] - $10
Track
W tracku występują następujące rozkazy:
- $00..$3F - numer patternu do odegrania,
- $40 xx - ustawia AUDCTL na wartość xx,
- $8x - transponuje dźwięk o x (8 jest uznawane za "poziom zerowy"),
- $FE - koniec odtwarzania,
- $FF - zapętlenie odtwarzania.
Pattern
W patternie występują następujące rozkazy:
- $00..$3F - nuta,
- $40..$7F - czas trwania dźwięku (bity 0..4),
- $80..$9F - instrument (bity 0..4),
- $FF - koniec patternu.
Instrument
Instrument składa się z pól:
- $00: numer obwiedni głośności,
- $01: zniekształcenie (AUDCx),
- $02: głębokość arpeggio,
- $03: efekt.
Obwiednia głośności
W obwiedni występują następujące rozkazy:
- $00..$FE - dane obwiedni,
- $FF - koniec obwiedni.
Tricki przy zapisie songów
Ponieważ format nie precyzuje, jak oznaczać subsongi, stosowane są dwie techniki:
1. Na pozycji $0000 playera znajduje się komórka oznaczająca początek songu w trackach. Zmieniając jej wartość można spowodować odgrywanie songu od innego miejsca w trackach. Dzięki temu w jednym module można pomieścić kilka subsongów. Przykład z FLINSTON.FC:
0000000: 83 00 00 17 17 00 fe 83 14 fe 83 12 fe 0000010:00 00 0083 0a 0b 0c 0c ff00 0000 00 00 00 00 0000020: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ... 0000100: 00 00 00
0000100: 88 00 18 18 18 19 fe 88 13 fe 88 10 11 0000110: fe00 0088 01 01 02 03 04 04 ff 00 00 00 00 00 0000120: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ... 0000200: 00 00 00
0000200: 88 15 16 15 16 19 fe 88 13 fe 88 0d 0e 0000210: 0d 0f fe 88 05 06 07 08 09 09 ff 00 00 00 00 00 0000220: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ... 0000300: 00 00 00
Ponieważ song w każdym tracku może zajmować różną ilość miejsca, pola znajdujące się za subsongiem są po prostu ignorowane i mogą zawierać śmieci(!).
2. Ponieważ player zawiera tablicę adresów początków tracków (tablicę LSB ich adresów w $0402 oraz MSB adresów w $0405), można upakować wiele subsongów zmieniając adresy początków tracków w tej tablicy. Offset songu w tracku ($0000) się nie zmienia. Np.
0000000: 88 02 02 02 02 02 02 02 02 08 08 08 08 0000010: 0b 08 08 08 08 0e 0e 11 12 ff 01 01 01 01 03 0a 0000020: 0c 0a 0f 0f 0f 14 ff 04 04 04 04 04 04 04 04 09 0000030: 09 09 09 0d 09 09 09 09 10 10 10 10 10 10 10 10 0000040: 10 10 10 10 13 ff 16 fe 15 ff 17 ff 18 fe ff 19 0000050: fe ff 1a fe ff 1b 1b 1b 1b 1e 1e 1e 1e ff 1c 1c 0000060: 1c 1c 1f 1f 1f 1f ff 1d 1d 20 20 ff 80 5f 08 ff ...
0000100: 81 01 01 01 01 03 0a 0c 0a 0f 0f 0f 14 0000110: ff 04 04 04 04 04 04 04 04 09 09 09 09 0d 09 09 0000120: 09 09 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 13 ff 0000130: 16 fe 15 ff 17 ff 18 fe ff 19 fe ff 1a fe ff 1b 0000140: 1b 1b 1b 1e 1e 1e 1e ff 1c 1c 1c 1c 1f 1f 1f 1f 0000150: ff 1d 1d 20 20 ff 80 5f 08 ff 82 41 27 20 28 20 0000160: 25 20 27 20 27 20 28 20 25 20 27 20 27 20 28 20 ...
0000200: 81 04 04 04 04 04 04 04 04 09 09 09 09 0000210: 0d 09 09 09 09 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 0000220: 10 13 ff 16 fe 15 ff 17 ff 18 fe ff 19 fe ff 1a 0000230: fe ff 1b 1b 1b 1b 1e 1e 1e 1e ff 1c 1c 1c 1c 1f 0000240: 1f 1f 1f ff 1d 1d 20 20 ff 80 5f 08 ff 82 41 27 0000250: 20 28 20 25 20 27 20 27 20 28 20 25 20 27 20 27 0000260: 20 28 20 25 20 27 20 27 20 28 20 25 20 27 20 ff ...
Ten trick pozwala na znacznie gęstsze upakowanie subsongów w module niż sposób 1.