BOOT (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:35, 1 maj 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(Przebieg procedury uruchomienia programu - dlaczego nieudany boot ląduje w self teście)
← Previous diff
Wersja z dnia 19:42, 1 maj 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(Opis formatu - init i rekordy)
Next diff →
Linia 6: Linia 6:
Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów: Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:
-* bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego+* bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego,
-* bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać+* bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać,
-* bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych+* bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych,
-* bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI)+* bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI),
 +* bajt 6 i dalsze - procedura inicjalizacyjna.
 + 
 +Cały plik składa się ze 128-bajtowych rekordów (w przypadku programu ładowanego z kasety) lub sektorów (w przypadku gdy program ładowany jest z dyskietki).
== Przebieg procedury uruchomienia programu == == Przebieg procedury uruchomienia programu ==

Wersja z dnia 19:42, 1 maj 2024

Format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby uprzedniego wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest na ogół sam DOS.

Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku uruchamiania programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków nr 1. Jeżeli chcemy przy tym wyłączyć wbudowany interpreter BASIC należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START. Odłączenie interpretera BASIC-a odbywa się identycznie jak w przypadku odczytu ze stacji dysków.

Opis formatu

Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:

  • bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego,
  • bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać,
  • bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych,
  • bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI),
  • bajt 6 i dalsze - procedura inicjalizacyjna.

Cały plik składa się ze 128-bajtowych rekordów (w przypadku programu ładowanego z kasety) lub sektorów (w przypadku gdy program ładowany jest z dyskietki).

Przebieg procedury uruchomienia programu

Po wczytaniu programu jest on inicjalizowany przez wywołanie procedury ulokowanej od adresu wczytywania plus sześć bajtów. Ponieważ maksymalna liczba rekordów z jakich może się składać program wynosi 256 (0 podane jako ilość rekordów), to jest to dobry punkt do umieszczenia procedury ładującej pozostałe rekordy w przypadku gdy program jest dłuższy.

Powrót z ustawionym znacznikiem C powoduje wypisanie błędu BOOT ERROR oraz ponowienie procedury BOOT w przypadku dysku, a wyjście z procedury BOOT w przypadku magnetofonu (co skutkuje skokiem do procedury wskazywanej przez DOSVEC ($000A) w którym to jeszcze przed rozpoczęciem procedury BOOT ustawiany jest adres SELF TEST-u).

Powrót z procedury inicjalizacyjnej ze skasowanym znacznikiem C powoduje kontynuowanie procedury RESET, w tym ustawienie poprawnej wartości zmiennej BOOT? ($0009) i przepisanie adresu uruchomienia programu z czwartego i piątego bajtu nagłówka do wektora CASINI ($0002) lub DOSINI ($000C), na końcu której następuje oddanie kontroli do programu przez skok pod ten właśnie adres.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools