SAP (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:16, 31 mar 2006
Miker (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 21:33, 31 mar 2006
Miker (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 19: Linia 19:
AUTHOR "Dariusz Duma (Dhor)" AUTHOR "Dariusz Duma (Dhor)"
AUTHOR "Lukasz Sychowicz (X-Ray) & Piotr Swierszcz (Samurai)" AUTHOR "Lukasz Sychowicz (X-Ray) & Piotr Swierszcz (Samurai)"
 +
Linia 33: Linia 34:
DATE "28/08/1997" DATE "28/08/1997"
DATE "12/2001" DATE "12/2001"
 +
Linia 57: Linia 59:
SONGS 10 SONGS 10
DEFSONG 9 DEFSONG 9
 +
Komenda TYPE zawiera pojedynczy znak, który określa typ playera. Obsługiwane są następujące typy: Komenda TYPE zawiera pojedynczy znak, który określa typ playera. Obsługiwane są następujące typy:
Linia 72: Linia 75:
ldx #DEFSONG ldx #DEFSONG
jsr PLAYER+3 jsr PLAYER+3
- 
Natomiast co 1/50 sekundy wywołane zostanie: Natomiast co 1/50 sekundy wywołane zostanie:
Linia 80: Linia 82:
W tym przypadku nie ma potrzeby dodawania playera z CMC, ponieważ jest on zawarty w pliku SAP. W tym przypadku nie ma potrzeby dodawania playera z CMC, ponieważ jest on zawarty w pliku SAP.
 +
Linia 88: Linia 91:
lda #DEFSONG lda #DEFSONG
jsr INIT jsr INIT
- 
Natomiast co 1/50 sekundy wywołane zostanie: Natomiast co 1/50 sekundy wywołane zostanie:
jsr PLAYER jsr PLAYER
 +
Linia 116: Linia 119:
Przykład nagłówka: Przykład nagłówka:
-SAP+ SAP
-AUTHOR "Jakub Husak"+ AUTHOR "Jakub Husak"
-NAME "Inside"+ NAME "Inside"
-DATE "1990"+ DATE "1990"
-SONGS 3+ SONGS 3
-DEFSONG 0+ DEFSONG 0
-TYPE B+ TYPE B
-INIT 0F80+ INIT 0F80
-PLAYER 247F+ PLAYER 247F
 + 
Linia 148: Linia 152:
Przykład ten wczyta wartości ''01,42,A3,04,D5'' do pamięci od $2000 do $2004 Przykład ten wczyta wartości ''01,42,A3,04,D5'' do pamięci od $2000 do $2004
 +

Wersja z dnia 21:33, 31 mar 2006

Plik SAP składa się z dwóch części. Pierwsza (tekst) opisuje typ playera/muzyki oraz zawiera informacje o autorze (lub autorach). Druga - zawiera samą procedurę odtwarzającą oraz dane muzyki - w zwykłym (znanym z Atari) pliku binarnym.


 Część pierwsza - informacja tekstowa
 ------------------------------------

Dla identyfikacji formatu plik zawsze rozpoczyna się ciągiem "SAP", po czym następują informacje o osobie, lub osobach, odpowiedzialnych za dany utwór. Wprawdzie nie ma z góry ustalonej ich kolejności, jednak zwyczajowo utarło się podawać je tak jak poniżej. Każda linia powinna kończyć się kodami 0D i 0A (EOL).


Wyświetlane informacje:

  • AUTHOR "" - Imię i nazwisko kompozytora. Dla potrzeb ASMA powinno się podać prawdziwe personalia oraz nick (ksywę scenową) w nawiasach. Nie podaje się grupy. Jeżeli utwór został skomponowany przez więcej niż innego autora, stosuje się znak "&".


Przykłady:

 AUTHOR "Dariusz Duma (Dhor)"
 AUTHOR "Lukasz Sychowicz (X-Ray) & Piotr Swierszcz (Samurai)"


  • NAME "" - Tytuł utworu. W zasadzie bez ograniczeń, nie używa się tylko cudzysłowów. Zamiast tego stosuje się apostrofy.

Przykład:

 NAME "Jocky Wilson's Darts Challenge"
  • DATE "" - Rok "copyrightu" lub rok powstania. Jeżeli dokładna data jest znana, może być zawarta w formacie DD/MM/RRRR

Przykłady:

 DATE "1986"
 DATE "1993-1994"
 DATE "28/08/1997"
 DATE "12/2001" 


Potem następują informacje dla playera:

  • TYPE - typ playera (patrz niżej)
  • PLAYER - adres playera, który będzie wywoływany w odstępach 1/50-sekundowych (lub takich jak zdefiniowano przez FASTPLAY)
  • MUSIC - adres danych muzyki (dla "TYPE C" - typ playera "C")
  • INIT - adres części playera odpowiedzialnej za jego zainicjowanie (wszystkie typy oprócz "C")
  • SONGS - ilość utworów. Jeśli "SONGS" nie jest zdefiniowany, domyślną wartością jest 1
  • DEFSONG - pierwszy utwór, który będzie odgrywany bezpośrednio po wgraniu .sap-a (np. główny temat z gry). Wartość ta jest liczona od zera (jeżeli w pliku jest 5 utworów a ostatni jest domyślny, bedzie wpisane DEFSONG 4). Wartością domyślną jest 0, jeśli "DEFSONG" nie został zdefiniowany
  • FASTPLAY - ilość linii, co którą jest wywoływana procedura odgrywająca (312 domyślnie, czyli jeden ekran - 1/50 sekundy). Na przykład dla podwójnej szybkości utworu ("2 razy na ramkę") wpisz tutaj wartość 156 (312/2). 99% utworów gra z pojedynczą szybkością ("raz na ramkę"), także nie jest konieczne ustawianie tego parametru. Inne wartości polecane: 104 ("3 razy na ramkę"), 78 ("4 razy na ramkę")
  • STEREO - utwór używa drugiego POKEYa (stereo lub/i 8 kanałów)


Komendy PLAYER, MUSIC, INIT zawierają adresy w formacie hexadecymalnym. Zarówno wielkie, jak i małe litery są w nich dopuszczalne.

 PLAYER A000
 MUSIC 1234
 INIT f42e


Komendy SONGS, DEFSONG zawierają liczby w formacie dziesiętnym:

 SONGS 10
 DEFSONG 9


Komenda TYPE zawiera pojedynczy znak, który określa typ playera. Obsługiwane są następujące typy:


  • TYPE C - player z CMC (Chaos Music Composer). W tym przypadku muszą pojawić się także komendy: PLAYER, MUSIC. Można również zdefiniować SONGS i DEFSONG.

Player zostanie zainicjowany następująco:

        lda #$70
        ldx #<MUSIC
        ldy #>MUSIC
        jsr PLAYER+3
        lda #$00
        ldx #DEFSONG
        jsr PLAYER+3

Natomiast co 1/50 sekundy wywołane zostanie:

        jsr PLAYER+6


W tym przypadku nie ma potrzeby dodawania playera z CMC, ponieważ jest on zawarty w pliku SAP.


  • TYPE B - dowolny player. W tym przypadku także powinny pojawić się komendy PLAYER, INIT. Dodatkowo mozna zdefiniować SONGS i DEFSONG.

Wywołanie playera odbędzie się w sposób następujący:

        lda #DEFSONG
        jsr INIT

Natomiast co 1/50 sekundy wywołane zostanie:

        jsr PLAYER


  • TYPE S - SoftSynth. Podobny do typu "C". Jest to typ tymczasowy i może być użyty tylko w przypadku specjalnego typu utworów, które zostały skomponowane za pomocą programu SoftSynth.


  • TYPE D - Digital (sample). W tym typie pliku SAP powinny być zdefiniowane komendy INIT i PLAYER. PLAYER (zupełnie jak w typie "B") ustawia adres procedury, która będzie wywoływana co 1/50 sekundy i (także jak w typie "B") będzie kończyć się rozkazem RTS. INIT tym razem działa nieco inaczej. Ustawia on adres procedury, która będzie wywoływana (z numerem utworu w rejestrze A) do zainicjowania programu, ale nie może się kończyć RTS-em. Powinna zacząć odgrywać sample w nieskończonej pętli. W playerze SAP emulowane są dwa rejestry ANTICa

($D40A i $D40B). Pomagają one odgrywać sample. Rejestr $D40B zwiększa swoją zawartość co 2 linie obrazu, natomiast $D40A wstrzymuje procesor do końca aktualnie rysowanej linii. SAP emuluje Atari w systemie PAL z wyłączonym ekranem. Znaczy to, że mamy do dyspozycji 312 linii/ekran, gdzie każda zabiera 105 cykli procesora i 9 cykli na odźwieżenie pamięci (co daje 114 cykli na linię).


  • TYPE M - póki co identyczny z typem "B". Zróżnicowanie to ma na celu wykorzystanie w przyszłych wersjach SAP-a.


Planowane parametry:

  • TYPE R - Rejestry. W tym typie część binarna nie ma postaci pliku binarnego. Część ta zawiera wartości, które będą bezpośrdnio wpisywane do rejestrów POKEYa ($D200-$D208) w odstępach 1/50-sekundowych (lub takich jak zdefiniowano przez FASTPLAY).
  • TIME xx:xx - Czas trwania utworu. Aktualnie jest on rozpoznawany przez SAP-plgin do WinAMP-a. Ciągle nie jest jasne jak subsongi będą traktowane z parametrm TIME. Możliwe, że będzie również wsparcie dla dziesiątych oraz setnych częsci sekundy (xx:xx.x lub xx:xx.xx).


Przykład nagłówka:

 SAP
 AUTHOR "Jakub Husak"
 NAME "Inside"
 DATE "1990"
 SONGS 3
 DEFSONG 0
 TYPE B
 INIT 0F80
 PLAYER 247F


 Część druga - dane binarne
 --------------------------


Część ta zawiera dane playera oraz muzyki zapisane w pliku binarnym. Format ten ma dwubajtowy nagłówek FF,FF. Kolejne dwa bajty wskazują loaderowi odkąd ma dane wczytywać, natomiast dwa następne wskazują adres końca danych. Bloki typu Init ($02E2,$02E3) nie są obsługiwane.


Mały przykład:

 FF FF 00 20 04 20 01 42 A3 04 D5
 \___/ \_________/ \____________/
   A        B            C

A - Identyfikacja pliku binarnego (zawsze FF FF) B - Adres wczytania (StartAddr, EndAddr w kolejności STARSZY, MŁODSZY bajt - $2000 do $2004) C - Dane (które zostaną załadowane od StartAddr)

Przykład ten wczyta wartości 01,42,A3,04,D5 do pamięci od $2000 do $2004


 Jak stworzyć plik SAP
 ---------------------

Pierwsze co należy zrobić to wyciąć muzykę z gry lub dema i zapisać ją w pliku binarnym. Następnie należy stworzyć plik tekstowy z opisem (tak jak opisano wyżej), po czym można zbudować plik .sap poprzez połączenie tych dwóch plików. Można tego dokonać na przykład za pomocą DOSowej komendy COPY:

 copy /b music.txt+music.bin music.sap

Plik SAP jest gotowy!

Personal tools