BLiTTER

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 11:58, 12 lis 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)
(Atari STE/Falcon)
← Previous diff
Wersja z dnia 11:59, 12 lis 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Nazwa to skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie [[CPU]] - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[Mega ST]], [[STE]], [[Mega STE]] i [[Falcon030]]. Nazwa to skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie [[CPU]] - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[Mega ST]], [[STE]], [[Mega STE]] i [[Falcon030]].
 +
 +W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym [[ST]], a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.
== Atari STE/Falcon == == Atari STE/Falcon ==
Linia 52: Linia 54:
* wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]] * wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]]
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
- 
- 
-W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym [[ST]], a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa. 
== Ciekawostki == == Ciekawostki ==

Wersja z dnia 11:59, 12 lis 2006

Nazwa to skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie CPU - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari Mega ST, STE, Mega STE i Falcon030.

W ST pojawił się razem z Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym ST, a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.

Atari STE/Falcon

BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.

W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTERa, każdy o szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destiantion,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).

Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1

Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)

Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask

BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.

Przykładowo może:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum 512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ciekawostki

Ray/tscc wykorzystał BLiTTER do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie Beams.

Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.

Ciekawe linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools