ANTIC
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 10:07, 11 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Miker (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | {{grafr|ANTIC.gif}} | + | {{disambig}} |
- | '''ANTIC''' - ang. Alpha-Numeric Television Interface Controller - układ wizyjny montowany w ośmiobitowych komputerach Atari, zaprojektowany w 1978 roku. Nowocześniejszym układem jest [[MARIA]] montowana w konsoli Atari [[7800]]. | + | *[[ANTIC (układ)|ANTIC]] - mikroprocesor graficzny w [[Atari 8-bit]] |
- | Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych [[RAM]] oraz jest źrodłem [[przerwania|przerwań]] [[NMI]]. | + | *[[ANTIC (czasopismo)|ANTIC]] - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari |
- | + | ||
- | Numer katalogowy: '''CO12296''' / '''CO14887''' (PAL)<br> | + | |
- | Dla Atari [[XL]]/[[XE]] odpowiednio: '''CO21697''' / '''CO21698''' (PAL) | + | |
- | + | ||
- | [[ANTIC]] jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, tzw. [[ANTIC Display List|Display List]], który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, [[ANTIC]] wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu. | + | |
- | + | ||
- | Szerokość generowanego obrazu określa [[rejestry ANTIC-a#DMACTL|rejestr DMACTL $D400]]; może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy. Ile to jest w rzeczywistości pikseli, decyduje wybrany tryb graficzny. | + | |
- | + | ||
- | Wysokość obrazu definiowana jest przez [[ANTIC Display List|Display List]]. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej. | + | |
- | + | ||
- | [[ANTIC]] generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie. | + | |
- | + | ||
- | Trzeba zaznaczyć, że [[ANTIC]] jest w stanie generować jedynie obraz monochromatyczny, za dodanie kolorów odpowiedzialny jest układ [[CTIA]] (w starszych egzemplarzech Atari [[400/800]]) lub [[GTIA]] (w pozostałych). | + | |
- | + | ||
- | ==Zobacz też== | + | |
- | * [[rejestry ANTIC-a]]. | + | |
- | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/antic.htm ANTIC Data Sheet] | + | |
- | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.xmission.com/~trevin/atari/antic_pinout.html ANTIC Pinout Diagram] | + | |
- | + | ||
- | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | + |
Aktualna wersja
- ANTIC - mikroprocesor graficzny w Atari 8-bit
- ANTIC - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari