Logo
From Atariki
Wersja z dnia 12:55, 1 maj 2008 Daniel Koźmiński (Dyskusja | wkład) (Dodano instrukcję) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (link do strony autorów) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Prosty język programowania przeznaczony głównie dla dzieci, stworzony w celach nauczania. Istnieją implementacje na praktycznie dowolny komputer. | Prosty język programowania przeznaczony głównie dla dzieci, stworzony w celach nauczania. Istnieją implementacje na praktycznie dowolny komputer. | ||
- | Na Atari XL/XE występuje praktycznie najlepsza spotykana wersja na komputery 8-mio bitowe: '''''Atari Logo'''''. Atari logo początkowo występował na dyskietce, potem stworzono wersję na cartridge'u. | + | Na Atari XL/XE występuje praktycznie najlepsza spotykana wersja na komputery 8-mio bitowe: '''''Atari Logo''''', wydana w 1983 roku przez Logo Computer Systems, Inc. (LCSI). Atari Logo początkowo występował na dyskietce, potem stworzono wersję na cartridge'u. |
- | Istnieje też spolszczona wersja Atari Logo - '''''Polskie Logo''''' (wydane przez Młodzieżową Agencję Wydawniczą, pod patronatem Bajtka - autor Wojciech Zientara), które oprócz tego, że różniło się słowami kluczowymi (były spolszczone), to oryginalnie zostało wydane tylko w wersji kasetowej. Ciekawostką jest fakt, że podczas wczytywania programu z oryginalnej kasety na drugim (nieużywanym przez Atari kanale) gra muzyka Marka Bilińskiego (dwa utwory: jeden z nich to "Ogród w Przestworzach"). | + | |
- | Atari logo oferowało jako jedyna dostępna ówcześnie implementacja grafikę tzw. "żółwia" opartą na czterech żółwiach (cztery sprzętowe duszki Atari, w dodatku w wersji Atarowskiej wyglądające jak żółwie). Był to idealny język do początkowej nauki programowania wśród dzieci, ale trudno go używać do poważniejszych celów. | + | |
+ | Istnieje też spolszczona wersja Atari Logo - '''''Polskie Logo''''', która została wydana w 1986 r. przez Młodzieżową Agencję Wydawniczą, pod patronatem Bajtka - autorem jest Wojciech Zientara (wersję kasetową - prawdopodobnie jedyną oficjalną - przygotowali Robert Kujda i Piotr Jesień) i różniła się od wersji angielskiej słowami kluczowymi (były spolszczone). | ||
+ | |||
+ | Ciekawostką jest fakt, że podczas wczytywania programu z oryginalnej kasety na drugim (nieużywanym przez Atari kanale) gra muzyka Marka Bilińskiego (dwa utwory: jeden z nich to "Ogród w Przestworzach"). | ||
+ | |||
+ | Atari logo oferowało jako jedyna dostępna ówcześnie implementacja grafikę tzw. "żółwia" opartą na czterech żółwiach (cztery sprzętowe duszki Atari, w dodatku w wersji Atarowskiej wyglądające jak żółwie). Był to idealny język do początkowej nauki programowania wśród dzieci, ale trudno go używać do poważniejszych celów. | ||
Przykładowy program rysujący kwadrat o boku 20 pikseli: | Przykładowy program rysujący kwadrat o boku 20 pikseli: | ||
OPU | OPU | ||
- | POWTORZ 4 NP 20 LW 90 | + | POWTORZ 4 [NP 20 LW 90] |
- | + | ||
- | [http://atariki.krap.pl/images/2/24/Polskie_LOGO.pdf Manual z listą słów kluczowych] | + | |
==Odnośniki zewnętrzne== | ==Odnośniki zewnętrzne== | ||
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_LOGO Atari Logo] w Wikipedii | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_LOGO Atari Logo] w Wikipedii | ||
+ | *[http://atariki.krap.pl/images/2/24/Polskie_LOGO.pdf Manual z listą słów kluczowych] | ||
+ | *[http://www.microworlds.com/ Witryna firmy LCSI] | ||
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Języki programowania]] | [[Kategoria:Języki programowania]] |
Aktualna wersja
Prosty język programowania przeznaczony głównie dla dzieci, stworzony w celach nauczania. Istnieją implementacje na praktycznie dowolny komputer.
Na Atari XL/XE występuje praktycznie najlepsza spotykana wersja na komputery 8-mio bitowe: Atari Logo, wydana w 1983 roku przez Logo Computer Systems, Inc. (LCSI). Atari Logo początkowo występował na dyskietce, potem stworzono wersję na cartridge'u.
Istnieje też spolszczona wersja Atari Logo - Polskie Logo, która została wydana w 1986 r. przez Młodzieżową Agencję Wydawniczą, pod patronatem Bajtka - autorem jest Wojciech Zientara (wersję kasetową - prawdopodobnie jedyną oficjalną - przygotowali Robert Kujda i Piotr Jesień) i różniła się od wersji angielskiej słowami kluczowymi (były spolszczone).
Ciekawostką jest fakt, że podczas wczytywania programu z oryginalnej kasety na drugim (nieużywanym przez Atari kanale) gra muzyka Marka Bilińskiego (dwa utwory: jeden z nich to "Ogród w Przestworzach").
Atari logo oferowało jako jedyna dostępna ówcześnie implementacja grafikę tzw. "żółwia" opartą na czterech żółwiach (cztery sprzętowe duszki Atari, w dodatku w wersji Atarowskiej wyglądające jak żółwie). Był to idealny język do początkowej nauki programowania wśród dzieci, ale trudno go używać do poważniejszych celów.
Przykładowy program rysujący kwadrat o boku 20 pikseli:
OPU POWTORZ 4 [NP 20 LW 90]