Prosty generator pseudolosowy
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 21:18, 6 lis 2008 Bob er (Dyskusja | wkład) (wersja pierwsza) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:25, 29 gru 2008 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora. | Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora. | ||
<pre> | <pre> | ||
- | init equ * | + | init sta byte_a |
- | sta byte_a | + | stx byte_b |
- | stx byte_b | + | sty byte_c |
- | sty byte_c | + | rts |
- | rts | + | |
</pre> | </pre> | ||
Linia 13: | Linia 12: | ||
<pre> | <pre> | ||
- | random equ * | + | random lda byte_a |
- | lda byte_a | + | eor byte_b |
- | eor byte_b | + | asl |
- | asl @ | + | sta byte_a |
- | sta byte_a | + | clc |
- | clc | + | lda byte_b |
- | lda byte_b | + | adc byte_c |
- | adc byte_c | + | sta byte_b |
- | sta byte_b | + | lda byte_c |
- | lda byte_c | + | eor byte_b |
- | eor byte_b | + | sta byte_c |
- | sta byte_c | + | rts |
- | rts | + | |
</pre> | </pre> | ||
Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie. | Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie. |
Wersja z dnia 12:25, 29 gru 2008
Czasami jest potrzeba generowania liczb pseudolosowych w powtarzalny sposób (np. w grach). W takim przypadku POKEY ze swoim rejestrem RANDOM nie będzie zbyt pomocny. Można wtedy użyć poniższej metody. Nie jest ona mojego autorstwa. Znalazłem to gdzieś na sieci, niestety źródłowego adresu w tej chwili nie znajdę.
Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora.
init sta byte_a stx byte_b sty byte_c rts
Następnie możemy wołać poniższą funkcję. Wartość zwracana jest w akumulatorze (cały bajt).
random lda byte_a eor byte_b asl sta byte_a clc lda byte_b adc byte_c sta byte_b lda byte_c eor byte_b sta byte_c rts
Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie.