Prosty generator pseudolosowy

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:18, 6 lis 2008
Bob er (Dyskusja | wkład)
(wersja pierwsza)
← Previous diff
Wersja z dnia 12:25, 29 gru 2008
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 3: Linia 3:
Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora. Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora.
<pre> <pre>
-init equ *+init sta byte_a
- sta byte_a+ stx byte_b
- stx byte_b+ sty byte_c
- sty byte_c+ rts
- rts+
</pre> </pre>
Linia 13: Linia 12:
<pre> <pre>
-random equ *+random lda byte_a
- lda byte_a+ eor byte_b
- eor byte_b+ asl
- asl @+ sta byte_a
- sta byte_a+ clc
- clc+ lda byte_b
- lda byte_b+ adc byte_c
- adc byte_c+ sta byte_b
- sta byte_b+ lda byte_c
- lda byte_c+ eor byte_b
- eor byte_b+ sta byte_c
- sta byte_c+ rts
- rts+
</pre> </pre>
Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie. Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie.

Wersja z dnia 12:25, 29 gru 2008

Czasami jest potrzeba generowania liczb pseudolosowych w powtarzalny sposób (np. w grach). W takim przypadku POKEY ze swoim rejestrem RANDOM nie będzie zbyt pomocny. Można wtedy użyć poniższej metody. Nie jest ona mojego autorstwa. Znalazłem to gdzieś na sieci, niestety źródłowego adresu w tej chwili nie znajdę.

Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora.

init   sta byte_a
       stx byte_b
       sty byte_c
       rts

Następnie możemy wołać poniższą funkcję. Wartość zwracana jest w akumulatorze (cały bajt).

random lda byte_a
       eor byte_b
       asl
       sta byte_a
       clc
       lda byte_b
       adc byte_c
       sta byte_b
       lda byte_c
       eor byte_b
       sta byte_c
       rts

Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie.

Personal tools