Montezuma's Revenge
From Atariki
Wersja z dnia 22:53, 30 lis 2007 Miker (Dyskusja | wkład) (→Wersje konsolowe) ← Previous diff |
Wersja z dnia 16:29, 3 maj 2009 Krótki (Dyskusja | wkład) (przeredagowane - teraz jest bardziej sensownie.) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|Montezuma1.png}} | {{grafr|Montezuma1.png}} | ||
- | Gra labiryntowa z 1983 roku, autorstwa [[Robert Jaeger|Roberta Jaegera]]. | + | Gra labiryntowa napisana przez [[Robert Jaeger|Roberta Jaegera]], wydana w 1984 roku przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers] na wiele platform - wśród nich [[2600|Atari 2600]], [[5200]] i [[Atari 8-bit]]. |
- | Bohater, Pedro, penetruje starożytną i odrobinę już zapuszczoną piramidę Azteków w poszukiwaniu legendarnego skarbu. | + | ==Fabuła== |
+ | Gracz wciela się w postać nieustraszonego łowcy przygód zwanego Panama Joe, który przemierza korytarze fortecy tytułowego azteckiego władcy, na celu mając zdobycie bezcennych skarbów. | ||
- | Gra, znana pod tym tytułem, jest upublicznioną bez zgody autora demonstracyjną wersją 35 kilobajtową, jaką ten zaprezentował na targach Consumer Electronics Show 1983, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. Gra nie została nigdy ukończona, nie ma wobec tego zakończenia - poszukiwacz zamiast legendarnego skarbu musi zadowolić się możliwością rozmnożenia przedmiotów, jakie wniesie do pomieszczenia ze strażnikiem nieistniejącego skarbca (dobrze, jeżeli rozmnoży sobie miecze, gorzej, jeżeli kaganki...). Możemy to zobaczyć na [http://pl.youtube.com/watch?v=sv5_yTQj1CI&feature=related youtube]. | + | ==Rozgrywka== |
+ | Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[http://www.atarimania.com/zoom_frame.php?TYPE_IMG=CART&ID=7986&MENU=2&NUM_IMAGE=2]), 100 w pozostałych[http://www.atarimania.com/zoom_frame.php?TYPE_IMG=D7&ID=6762&MENU=8&NUM_IMAGE=1]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze łańcuchy, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do obrony przed potworami, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy. | ||
- | Wydana przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers] gra pod tym samym tytułem, znana szerzej jako '''Preliminary Monty''' (lub bardziej dosadnie, '''Preliminary Monty 16k''' - w nazewnictwie crackerów) jest na wyraźną prośbę wydawcy okrojona tak, aby zmieściła się w 16 kB RAM. Zlikwidowano między innymi intro, usunięto nietoperza, zubożono grafikę, przekonstruowano labirynt, no i dodano - liche co prawda, ale zawsze - zakończenie (po jego osiągnięciu gra powracała do początku, zwiększano jednak poziom trudności - większa liczba przeszkadzajek w rodzaju czaszek czy pająków oraz podniesienie poziomu zaciemnienia piramidy). Zmieniło się również imię głównego bohatera (na Panama Joe) oraz jego nakrycie głowy. | + | ==Okoliczności powstania== |
- | == Wersje konsolowe == | + | ===Prototyp=== |
- | Oprócz wersji dla Atari [[XL]]/[[XE]] zostały jeszcze oficjalnie wydane wersje dla [[2600|Atari 2600]] oraz [[5200|Atari 5200]]. | + | W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. W prezentowanej wtedy wersji głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Prototyp nie miał jeszcze zakończenia, i zawierał kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [http://pl.youtube.com/watch?v=sv5_yTQj1CI]. Mimo to była pozycją bardzo dopracowaną - zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia). |
+ | |||
+ | {{grafr|Montezuma2.png}} | ||
+ | |||
+ | Zainteresowanie grą wyraziła firma [http://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers], której Jaeger sprzedał licencję. Firma ta, już bez udziału autora, okroiła grę w celu wydania jej na 16-kilobajtowym kartridżu. Wersja Jaegera, wielkości 35 KB, nigdy nie została wydana; mimo to nieoficjalna kopia dostała się w ręce piratów i wersja ta zyskała niebywałą popularność wśród Atarowców. | ||
+ | |||
+ | ===Wersja wydana=== | ||
+ | W Parker Bros. dokonano modyfikacji mających na celu wydanie gry na 16-kilobajtowym kartridżu (ze względów oszczędnościowych). Usunięto wiele graficznych detali, animowaną czołówkę, a komnatę z Montezumą zastąpiono skarbcem. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię, oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Mechanika gry nie zmieniła się znacznie - poza komnatą Montezumy usunięto jedynie ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu. | ||
+ | |||
+ | Gra została wydana w 1984 roku na kartridżu dla Atari 5200; przygotowano też prototyp kartridża na małe Atari[http://www.atariprotos.com/8bit/software/monty/monty.htm], lecz z powodu krachu na rynku gier ostatecznie wydano tylko wersję dyskietkową. Powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na inne platformy. | ||
+ | |||
+ | Wersja Parker Bros była bardzo popularna, jednak jej wydanie na małym Atari jest rzadko spotykane (Atarimania ocenia jego popularność na "8 - bardzo rzadki"[http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=6762]). Z powodu względnej niepopularności tej wersji oraz z faktu, że jest ona uboższa od oryginału Jaegera, crackerzy mylnie nazywali ją '''Preliminary Monty 16K'''. Pod takim też tytułem jest ona szerzej znana; swego czasu nawet w Bajtku pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, opatrzony właśnie tytułem "Preliminary Monty". | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
- | * [http://galu.info/index.php?a=renderpub&id=1 Zemsta Montezumy - artykuł Galu] | + | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Montezuma%27s_Revenge_(video_game) Montezuma's Revenge] w Wikipedii |
- | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma-map.png Mapa Montezuma's Revenge (Krap)] | + | * [http://galu.info/index.php?a=renderpub&id=1 Zemsta Montezumy] - artykuł Galu o historii gry |
- | * [http://mapy.atari8.info/l-o/montezuma.png Mapa Montezuma's Revenge (Peter)] | + | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma-map.png Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa [[Krap]]a |
+ | * [http://mapy.atari8.info/montezuma.php Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa Petera | ||
+ | * [http://mapy.atari8.info/preliminary.php Mapa Montezuma's Revenge (Parker Bros.)] autorstwa Petera | ||
* [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma.pdf Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'] | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma.pdf Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'] | ||
- | * [http://www.mobygames.com/game/atari-8-bit/montezumas-revenge Montezuma's Revenge] w mobygames. | + | * [http://www.mobygames.com/game/atari-8-bit/montezumas-revenge Montezuma's Revenge] w MobyGames. |
- | + | ||
- | {{grafr|Montezuma2.png}} | + | |
{{stub}} | {{stub}} |
Wersja z dnia 16:29, 3 maj 2009
Gra labiryntowa napisana przez Roberta Jaegera, wydana w 1984 roku przez Parker Brothers na wiele platform - wśród nich Atari 2600, 5200 i Atari 8-bit.
Spis treści |
Fabuła
Gracz wciela się w postać nieustraszonego łowcy przygód zwanego Panama Joe, który przemierza korytarze fortecy tytułowego azteckiego władcy, na celu mając zdobycie bezcennych skarbów.
Rozgrywka
Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[1]), 100 w pozostałych[2]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze łańcuchy, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do obrony przed potworami, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy.
Okoliczności powstania
Prototyp
W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. W prezentowanej wtedy wersji głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Prototyp nie miał jeszcze zakończenia, i zawierał kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [3]. Mimo to była pozycją bardzo dopracowaną - zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia).
Zainteresowanie grą wyraziła firma Parker Brothers, której Jaeger sprzedał licencję. Firma ta, już bez udziału autora, okroiła grę w celu wydania jej na 16-kilobajtowym kartridżu. Wersja Jaegera, wielkości 35 KB, nigdy nie została wydana; mimo to nieoficjalna kopia dostała się w ręce piratów i wersja ta zyskała niebywałą popularność wśród Atarowców.
Wersja wydana
W Parker Bros. dokonano modyfikacji mających na celu wydanie gry na 16-kilobajtowym kartridżu (ze względów oszczędnościowych). Usunięto wiele graficznych detali, animowaną czołówkę, a komnatę z Montezumą zastąpiono skarbcem. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię, oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Mechanika gry nie zmieniła się znacznie - poza komnatą Montezumy usunięto jedynie ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu.
Gra została wydana w 1984 roku na kartridżu dla Atari 5200; przygotowano też prototyp kartridża na małe Atari[4], lecz z powodu krachu na rynku gier ostatecznie wydano tylko wersję dyskietkową. Powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na inne platformy.
Wersja Parker Bros była bardzo popularna, jednak jej wydanie na małym Atari jest rzadko spotykane (Atarimania ocenia jego popularność na "8 - bardzo rzadki"[5]). Z powodu względnej niepopularności tej wersji oraz z faktu, że jest ona uboższa od oryginału Jaegera, crackerzy mylnie nazywali ją Preliminary Monty 16K. Pod takim też tytułem jest ona szerzej znana; swego czasu nawet w Bajtku pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, opatrzony właśnie tytułem "Preliminary Monty".
Zobacz też
- Montezuma's Revenge w Wikipedii
- Zemsta Montezumy - artykuł Galu o historii gry
- Mapa Montezuma's Revenge (prototyp) autorstwa Krapa
- Mapa Montezuma's Revenge (prototyp) autorstwa Petera
- Mapa Montezuma's Revenge (Parker Bros.) autorstwa Petera
- Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'
- Montezuma's Revenge w MobyGames.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.