Synthetic Arts
From Atariki
Wersja z dnia 18:47, 31 maj 2006 Vulgar (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (ujednoznacznienie linku GFA BASIC) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | '''Synthetic Arts''' - edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]] autorstwa francuskiej [[grupy]] [[Cybernetics]]. | + | Edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]] autorstwa francuskiej [[grupy]] [[Cybernetics]]. Pierwsza wersja programu pracuje w średniej rozdzielczości [[ST]] (640x200x4 kolory), niczym szczególnym się nie wyróźnia i nie jest specjalnie godna uwagi. Napisana w [[GFA BASIC (język programowania)|GFA BASIC-u]], uruchamia się także na [[Falcon]]ie oraz [[TT030]]. |
- | + | ||
- | === Synthetic Arts 1 === | + | |
- | Pierwsza wersja programu, napisany w [[GFA BASIC]]-u, pracuje w średniej rozdzielczości [[ST]] (640x200x4 kolory). Uruchamia się także na [[Falcon]]-ie oraz [[TT030]]. Nie zdobył popularności. | + | |
{{grafr|synth1_1.png}} | {{grafr|synth1_1.png}} | ||
- | === Synthetic Arts 2 === | + | O właściwym Synthetic Arts można mówić od czasu pojawienia się całkowicie zmienionej drugiej wersji pracującej w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x200x16 kolorów. Interfejs programu przypomina i wzorowany jest na [[NeoChrome]]. |
+ | Tryb edycji w powiększeniu jest jednym z wygodniejszych spośród tego typu programów. Oprócz stawiania [[piksel]]i pozwala na rysowanie linii, kwadratów, wypełniania zamkniętych obszarów, szybką zmianę skali powiększenia, łatwe przemieszczanie, a pod prawym przyciskiem myszy znajduje się drugi kolor. | ||
+ | Można również w zależności od wielkości pamięci komputera pracować na 99 niezależnych ekranach. | ||
+ | Od wersji '''2.025''' program oferuje specjalną funkcję wyświetlania obrazków bez ramek (tzw. ''fullscreen'') o maksymalnej rozdzielczości '''460x276''' w 16 kolorach na podstawowym ST/E. Tworzenie obrazka w formacie ''fullscreen'' odbywa się na zasadzie połączenia 4 standardowych obrazów o rozdzielczości 320x200 i odpowiednio podzielonych. Taki obrazek przechowywany jest w specjalnym formacie o rozszerzeniu '''*.KID'''. SA2 potrafi wczytywać i zapisywać obrazki w formatach *.NEO, *RGH, *.PI1. Rozpoznaje rozszerzone możliwości serii [[STE]] - [[BLiTTER]] oraz paletę 4096 kolorów. '''Nie działa na [[Falcon]]ie i [[TT030]].''' | ||
- | Synthetic Arts 2 oprócz nazwy ma niewiele wspólnego z wersją ''SA1'', został napisany od nowa i pracuje w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x200x16 kolorów. Interfejs programu wzorowany jest na [[NeoChrome]]. | + | {{grafr|Synth3.png}} |
- | Od wersji '''2.025''' program oferuje specjalną funkcję wyświetlania obrazków bez ramek (tzw. ''fullscreen'') o maksymalnej rozdzielczości '''460x276''' w 16 kolorach na podstawowym ST/E. Tworzenie obrazka w formacie ''fullscreen'' odbywa się na zasadzie połączenia 4 standardowych obrazów o rozdzielczości 320x200 i odpowiednio podzielonych. Taki obrazek przechowywany jest w specjalnym formacie o rozszerzeniu '''*.KID'''. SA2 potrafi wczytywać i zapisywać obrazki w formatach *.NEO, *RGH, *.PI1. Rozpoznaje rozszerzone możliwości serii [[STE]] - [[BLiTTER]] oraz palete 4096 kolorów. '''Nie działa na [[Falcon]]-ie i [[TT030]].''' | + | Ostatnia wersja nosi numer trzy i zachowuje wszystkie cechy wersji drugiej, dodatkowo działa również na [[Falcon]]ie i [[TT030]]. |
+ | W zasadzie jest jej rozszerzeniem. Charakteryzuje się możliwością pracy w trybach 9-bit (512 kolorów) i 12-bit-interlace (4096 kolorów) na [[ST]] oraz 12-bit (4096 kolorów) i 15-bit-interlace (32768 kolorów) w przypadku [[STE]]. | ||
+ | Potrafi importować obrazki z formatu [[Spectrum 512]]. | ||
- | {{grafr|synth1.png}} | ||
- | === Synthetic Arts 3 === | ||
- | |||
- | Wersja 3 zachowuje wszystkie cechy wersji SA2 i jest w zasadzie jej rozszerzeniem. Charakteryzuje się możliwością pracy w trybach 9-bit i 12-bit (interlace) na [[ST]] oraz 12-bit i 15-bit (interlace) w przypadku [[STE]]. Importuje obrazki z formatu [[SPECTRUM 512]]. | ||
- | |||
- | Działa również na [[Falcon]]-ie i [[TT030]]. | ||
- | {{grafr|Synth3.png}} | ||
- | |||
- | |||
- | |||
=== Powiązane strony === | === Powiązane strony === | ||
* [http://cyber.savina.net/download/synthy1.zip Synthetic Arts 1.1] do pobrania | * [http://cyber.savina.net/download/synthy1.zip Synthetic Arts 1.1] do pobrania | ||
- | |||
* [http://cyber.savina.net/download/synthy24.zip Synthetic Arts 2.4] do pobrania | * [http://cyber.savina.net/download/synthy24.zip Synthetic Arts 2.4] do pobrania | ||
- | |||
* [http://cyber.savina.net/download/synthy3.zip Syntehtic Arts 3] do pobrania | * [http://cyber.savina.net/download/synthy3.zip Syntehtic Arts 3] do pobrania | ||
- | + | {{ImgFrm|http://atariki.krap.pl/images/5/56/Kid1m.png|http://atariki.krap.pl/images/1/1a/Kid1.png|przykładowy obrazek w trybie fullscreen 460x276 pikseli}} | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] | ||
[[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]] | [[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]] |
Aktualna wersja
Edytor grafiki rastrowej dla Atari ST autorstwa francuskiej grupy Cybernetics. Pierwsza wersja programu pracuje w średniej rozdzielczości ST (640x200x4 kolory), niczym szczególnym się nie wyróźnia i nie jest specjalnie godna uwagi. Napisana w GFA BASIC-u, uruchamia się także na Falconie oraz TT030.
O właściwym Synthetic Arts można mówić od czasu pojawienia się całkowicie zmienionej drugiej wersji pracującej w niskiej rozdzielczości ST - 320x200x16 kolorów. Interfejs programu przypomina i wzorowany jest na NeoChrome. Tryb edycji w powiększeniu jest jednym z wygodniejszych spośród tego typu programów. Oprócz stawiania pikseli pozwala na rysowanie linii, kwadratów, wypełniania zamkniętych obszarów, szybką zmianę skali powiększenia, łatwe przemieszczanie, a pod prawym przyciskiem myszy znajduje się drugi kolor. Można również w zależności od wielkości pamięci komputera pracować na 99 niezależnych ekranach. Od wersji 2.025 program oferuje specjalną funkcję wyświetlania obrazków bez ramek (tzw. fullscreen) o maksymalnej rozdzielczości 460x276 w 16 kolorach na podstawowym ST/E. Tworzenie obrazka w formacie fullscreen odbywa się na zasadzie połączenia 4 standardowych obrazów o rozdzielczości 320x200 i odpowiednio podzielonych. Taki obrazek przechowywany jest w specjalnym formacie o rozszerzeniu *.KID. SA2 potrafi wczytywać i zapisywać obrazki w formatach *.NEO, *RGH, *.PI1. Rozpoznaje rozszerzone możliwości serii STE - BLiTTER oraz paletę 4096 kolorów. Nie działa na Falconie i TT030.
Ostatnia wersja nosi numer trzy i zachowuje wszystkie cechy wersji drugiej, dodatkowo działa również na Falconie i TT030. W zasadzie jest jej rozszerzeniem. Charakteryzuje się możliwością pracy w trybach 9-bit (512 kolorów) i 12-bit-interlace (4096 kolorów) na ST oraz 12-bit (4096 kolorów) i 15-bit-interlace (32768 kolorów) w przypadku STE. Potrafi importować obrazki z formatu Spectrum 512.
Powiązane strony
- Synthetic Arts 1.1 do pobrania
- Synthetic Arts 2.4 do pobrania
- Syntehtic Arts 3 do pobrania
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.