Znaki kontrolne edytora ekranowego
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 08:29, 10 paź 2012 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja KMK (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16: | Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16: | ||
- | <table border=1 cellpadding=5> | + | {| border=1 cellpadding=5 |
- | <tr><td><b>Kod hex</b></td><td><b>Kod dec</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Akcja</b></td></tr> | + | ! Kod hex !! Kod dec !! Nazwa !! Akcja |
- | <tr><td>$1B</td><td>27</td><td>ESCAPE</td><td>Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz Return, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$1C</td><td>28</td><td>CURSOR UP</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.</td></tr> | + | | $1B || 27 || ESCAPE || Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków. |
- | <tr><td>$1D</td><td>29</td><td>CURSOR DOWN</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$1E</td><td>30</td><td>CURSOR LEFT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.</td></tr> | + | | $1C || 28 || CURSOR UP || Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej. |
- | <tr><td>$1F</td><td>31</td><td>CURSOR RIGHT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$7D</td><td>125</td><td>CLEAR SCREEN</td><td>Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym, górnym rogu ekranu.</td></tr> | + | | $1D || 29 || CURSOR DOWN || Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej.. |
- | <tr><td>$7E</td><td>126</td><td>BACKSPACE</td><td>Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany. Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że stoi przy lewym marginesie ekranu, wtedy nic się nie stanie).</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$7F</td><td>127</td><td>TABULATE</td><td>Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.</td></tr> | + | | $1E || 30 || CURSOR LEFT || Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego. |
- | <tr><td>$9B</td><td>155</td><td>RETURN</td><td>Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$9C</td><td>156</td><td>DELETE LINE</td><td>Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.</td></tr> | + | | $1F || 31 || CURSOR RIGHT || Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego. |
- | <tr><td>$9D</td><td>157</td><td>INSERT LINE</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$9E</td><td>158</td><td>CLEAR TAB</td><td>Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana.</td></tr> | + | | $7D || 125 || CLEAR || Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu. |
- | <tr><td>$9F</td><td>159</td><td>SET TAB</td><td>Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$FD</td><td>253</td><td>BELL</td><td>Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.</td></tr> | + | | $7E || 126 || BACKSPACE || Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie). |
- | <tr><td>$FE</td><td>254</td><td>DELETE</td><td>Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a cały tekst znajdujący się za nim przesunie się w lewo.</td></tr> | + | |- |
- | <tr><td>$FF</td><td>255</td><td>INSERT</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a cały tekst znajdujący się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.</td></tr> | + | | $7F || 127 || TAB || Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji. |
- | </table> | + | |- |
+ | | $9B || 155 || END OF LINE || Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu. | ||
+ | |- | ||
+ | | $9C || 156 || DELETE LINE || Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę. | ||
+ | |- | ||
+ | | $9D || 157 || INSERT LINE || Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół. | ||
+ | |- | ||
+ | | $9E || 158 || CLEAR TAB || Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana. | ||
+ | |- | ||
+ | | $9F || 159 || SET TAB || Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji. | ||
+ | |- | ||
+ | | $FD || 253 || BELL || Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy. | ||
+ | |- | ||
+ | | $FE || 254 || DELETE CHARACTER || Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo. | ||
+ | |- | ||
+ | | $FF || 255 || INSERT CHARACTER || Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zostanie przesunięta w prawo. | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | * Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70 | ||
[[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] |
Aktualna wersja
Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16:
Kod hex | Kod dec | Nazwa | Akcja |
---|---|---|---|
$1B | 27 | ESCAPE | Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków. |
$1C | 28 | CURSOR UP | Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej. |
$1D | 29 | CURSOR DOWN | Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej.. |
$1E | 30 | CURSOR LEFT | Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego. |
$1F | 31 | CURSOR RIGHT | Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego. |
$7D | 125 | CLEAR | Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu. |
$7E | 126 | BACKSPACE | Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie). |
$7F | 127 | TAB | Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji. |
$9B | 155 | END OF LINE | Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu. |
$9C | 156 | DELETE LINE | Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę. |
$9D | 157 | INSERT LINE | Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół. |
$9E | 158 | CLEAR TAB | Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana. |
$9F | 159 | SET TAB | Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji. |
$FD | 253 | BELL | Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy. |
$FE | 254 | DELETE CHARACTER | Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo. |
$FF | 255 | INSERT CHARACTER | Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zostanie przesunięta w prawo. |
[Edytuj]
Bibliografia
- Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70