Road Race
From Atariki
Wersja z dnia 13:15, 29 sie 2010 Bouli 23 (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Sikor (Dyskusja | wkład) (→Odnośniki zewnętrzne) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Pełna nazwa gry The Great American Cross-Country Road Race, w skrócie nazywana również GARR. | + | {{grafr|great_american_cross_country_road_race_2.png}} |
- | == Wydawca == | + | "'''The Great American Cross-Country Road Race'''", w skrócie nazywana "Road Race" lub "GARR", to gra wyścigowa na [[Atari 8-bit|małe Atari]] (a także Commodore 64 i Apple II) wydana w 1985 roku przez [[Activision]]. Oferuje możliwość wzięcia udziału w rajdzie samochodowym po szosach Stanów Zjednoczonych, za przeszkody mając ruch uliczny i zmienne warunki pogodowe. |
- | Gra wydana w 1985 roku przez ACTIVISION INC, designet by Alex Demeo. Na rynku ukazała się zarówno w wersji dyskowej jak i kasetowej. | + | |
- | Istnieją również wersje na komputery Commodore 64 i Apple. | + | |
- | + | ||
== Cel gry == | == Cel gry == | ||
- | W grze, jak w ogromnej większości wyścigów chodzi o to aby wyścig ukończyć i to jak najszybciej. Osiągnięcie lokaty w pierwszej dziesiątce umożliwia nam zapisanie się w rankingu. W wersji dyskowej programu "rekordy" można zapisać na dyskietce, natomiast w wersji kasetowej brak danych. Do wyboru mamy cztery trasy - rajdy, | + | Zadaniem gracza jest w jak najkrótszym czasie ukończyć rajd obejmujący swoim zasięgiem całe Stany Zjednoczone. Obszar gry to 25 amerykańskich miast połączonych siecią dróg. Gra oferuje 4 wyścigi do wyboru: |
- | trzy prowadzące z Zachodniego Wybrzeża na Wschodnie i trasę U. S. Tour, w której należy "zaliczyć" wszystkie miasta. Każdy z odcinków trzeba zaliczyć w określonym czasie, jego przekroczenie spowoduje wypadnięcie z gry. | + | #Los Angeles - New York |
+ | #Seattle - Miami | ||
+ | #San Francisco - Washington | ||
+ | #U.S. Tour | ||
+ | W pierwszych 3 wyścigach celem jest dotarcie z miasta startowego do miasta docelowego. W U.S. Tour natomiast trzeba, startując z Seattle, odwiedzić wszystkie 25 miast. | ||
- | == Obsługa gry == | + | Rajd składa się z etapów, w których celem jest przejechanie odcinka pomiędzy sąsiednimi miastami. Gracz ma pełną swobodę w wyborze trasy - przed każdym etapem wybiera na mapie kolejne miasto docelowe. Najlepiej oczywiście podążać trasą która najszybciej prowadzi do celu. |
- | Obsługa gry joystick'iem, oraz we wstępnej fazie gry klawisze funkcyjne START, SELECT, OPTION, oraz klawisze y, n do zatwierdzania wyboru. Nasz samochód ma nietypowy, ale wygodny sposób obsługi: dodajemy gazu przyciskając fire, natomiast kolejne biegi włączamy ruchem joysticka do przodu. Hamujemy ruchem drążka do siebie. | + | |
- | == Trasy == | + | Po wybraniu miasta rozpoczyna się kolejny etap wyścigu. Gracz musi umiejętnie omijać całkiem spory ruch uliczny, jadąc z możliwie największą prędkością. Każda kolizja powoduje zatrzymanie samochodu, należy więc ich unikać. Każdy z odcinków trzeba zaliczyć w określonym czasie, jego przekroczenie spowoduje wypadnięcie z gry. |
- | Są to etapy: | + | |
- | Los Angeles - New York | + | |
- | Seattle - Miami | + | |
- | San Francisco - Washington | + | |
- | United States Tours - rajd dookoła Stanów | + | |
+ | Co jakiś czas należy uzupełnić zapas paliwa na mijanej stacji benzynowej. Gdy paliwo się skończy, gracz będzie musiał dotrzeć do stacji metodą "na pych", co oznacza stratę cennego czasu. | ||
+ | |||
+ | Co jakiś czas na drodze pojawia się policja - aby nie zostać złapanym (utrata czasu), należy zwolnić do prędkości poniżej 90 mph lub spróbować uciec, rozwijając maksymalną prędkość 240 mph. | ||
+ | |||
+ | Niektóre odcinki niosą ze sobą dodatkowe utrudnienia - część tras jest oblodzona, co utrudnia sterowanie samochodem. Na innych trwają roboty drogowe, co oznacza konieczność omijania dziur lub porozstawianych wszędzie barierek. Na jeszcze innych panuje mgła. | ||
+ | |||
+ | Podczas wyścigu płynnie zmienia się pora dnia. Gdy zapadnie noc, widoczność jest nieco gorsza, ale za to ruch na trasie jest mniejszy, a samochody jeżdżą szybciej - pozwala to rozwinąć większą prędkość. Przed rozpoczęciem rajdu gracz może wybrać godzinę startu - warto zatem wybrać taką porę, aby większość rajdu odbyła się w nocy lub nad ranem. | ||
+ | |||
+ | Po dotarciu do miasta, gracz jest informowany o zajmowanej obecnie pozycji w wyścigu. Celem jest ukończyć cały rajd na pierwszym miejscu. | ||
+ | |||
+ | Osiągnięcie lokaty w pierwszej dziesiątce umożliwia zapisać się w rankingu najlepszych wyników. Ranking jest zapisywany na dyskietce/kasecie. W wersji dyskowej wyniki zapisywane są na dysku z grą, na jednym z 8 "pól" (''field'') - można mieć 8 niezależnych rankingów dla każdego z 4 wyścigów. W wersji kasetowej ranking można zapisać na dowolnej kasecie. | ||
+ | |||
+ | ==Wydania== | ||
+ | Autorem gry jest [[Alex DeMeo]], a wydawcą [[Activision]]. Gra była wydana w 1985 roku - w Ameryce na dyskietce, w Europie także na kasecie. Oprócz tego istnieje wersja testowa dla recenzentów, która poza napisami w trakcie ładowania niczym się nie różni od zwykłej wersji. | ||
+ | |||
+ | W 1988 roku wersja kasetowa została wznowiona przez [[Firebird]], pod tytułem "'''American Road Race'''". | ||
+ | |||
+ | ==Technikalia== | ||
+ | "Road Race" jest napisany na podstawie wcześniejszej gry Activision, "[[Enduro]]" na [[2600|Atari 2600]]. Początkowo powstał na Atari 800, potem powstały inne konwersje. We wczesnej fazie była przeniesiona logika i grafika z 2600, jednak w trakcie prac nad grą Alex chciał wykorzystać potencjał komputera, o czym możemy się dowiedzieć z [http://www.atariage.com/forums/topic/207051-hsc9-round-21-the-great-american-cross-country-road-race/page__st__50#entry2676246 wywiadu] z autorem. Autor - jak sam przyznaje - wykonał samodzielnie dźwięki, muzykę, kod, design i część grafik. | ||
+ | |||
+ | == Obsługa gry == | ||
+ | *Klawisze: | ||
+ | **'''Select''' - przejście do menu odczytu rekordów z taśmy/dysku i wyboru trasy wyścigu (wybór opcji klawiszami y, n) | ||
+ | **'''Option''' - wybór godziny startu | ||
+ | **'''Start''' - rozpoczęcie rajdu | ||
+ | **dowolny klawisz - pauza | ||
+ | *Joystick na mapie: | ||
+ | **kierunki - wybór następnego miasta | ||
+ | **'''Fire''' - rozpoczęcie wyścigu | ||
+ | *Joystick podczas wyścigu: | ||
+ | **'''Fire''' - gaz, lub popychanie samochodu gdy skończy się paliwo | ||
+ | **'''Góra''' - następny bieg | ||
+ | **'''Dół''' - hamulec | ||
+ | **'''Lewo''', '''prawo''' - skręt | ||
+ | |||
+ | ==Ułatwienia== | ||
Proponowany przebieg tras (optymalny): | Proponowany przebieg tras (optymalny): | ||
- | - LOS ANGELES - NEW YORK | + | * Los Angeles - New York: |
- | LOS ANGELES - ST.LOUIS - CINCINNATI (mgła) - NEW YORK (tłok) | + | **Los Angeles - St. Louis - Cincinnati (mgła) - New York (tłok) |
- | + | *Seattle - Miami | |
- | - SEATTLE - MIAMI | + | **Seattle - Albuquerque - El Paso - Houston - New Orleans (kałuże) - Miami |
- | SEATTLE - LOS ANGELES - ALBUQUERQUE - EL PASO - HOUSTON - NEW ORLEANS (kałuże!) - MIAMI | + | * San Francisco - Washington |
- | + | **San Francisco - Salt Lake - Denver (mgła) - St. Louis - Nashville (mgła) - Washington | |
- | - SAN FRANCISCO - WASHINGTON | + | |
- | SAN FRANCISCO - SALT LAKE - DENVER (mgła) - ST.LOUIS - NASHVILLE (mgła) - WASHINGTON | + | ==Odnośniki zewnętrzne== |
+ | *[http://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-great-american-cross-country-road-race-_2294.html The Great American Cross-Country Road Race] w [[Atarimania|Atarimanii]] | ||
+ | *[http://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-great-american-cross-country-road-race-_20189.html The Great American Cross-Country Road Race (wersja testowa)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_American_Cross-Country_Road_Race The Great American Cross-Country Road Race] w Wikipedii | ||
+ | *[http://www.atariage.com/forums/topic/207051-hsc9-round-21-the-great-american-cross-country-road-race/page__st__50#entry2676246 Wywiad] z autorem zamieszczony na atariage (część) | ||
- | [[Category: gry]] | + | [[Category:Gry dla Atari 8-bit]] |
Aktualna wersja
"The Great American Cross-Country Road Race", w skrócie nazywana "Road Race" lub "GARR", to gra wyścigowa na małe Atari (a także Commodore 64 i Apple II) wydana w 1985 roku przez Activision. Oferuje możliwość wzięcia udziału w rajdzie samochodowym po szosach Stanów Zjednoczonych, za przeszkody mając ruch uliczny i zmienne warunki pogodowe.
Spis treści |
Cel gry
Zadaniem gracza jest w jak najkrótszym czasie ukończyć rajd obejmujący swoim zasięgiem całe Stany Zjednoczone. Obszar gry to 25 amerykańskich miast połączonych siecią dróg. Gra oferuje 4 wyścigi do wyboru:
- Los Angeles - New York
- Seattle - Miami
- San Francisco - Washington
- U.S. Tour
W pierwszych 3 wyścigach celem jest dotarcie z miasta startowego do miasta docelowego. W U.S. Tour natomiast trzeba, startując z Seattle, odwiedzić wszystkie 25 miast.
Rajd składa się z etapów, w których celem jest przejechanie odcinka pomiędzy sąsiednimi miastami. Gracz ma pełną swobodę w wyborze trasy - przed każdym etapem wybiera na mapie kolejne miasto docelowe. Najlepiej oczywiście podążać trasą która najszybciej prowadzi do celu.
Po wybraniu miasta rozpoczyna się kolejny etap wyścigu. Gracz musi umiejętnie omijać całkiem spory ruch uliczny, jadąc z możliwie największą prędkością. Każda kolizja powoduje zatrzymanie samochodu, należy więc ich unikać. Każdy z odcinków trzeba zaliczyć w określonym czasie, jego przekroczenie spowoduje wypadnięcie z gry.
Co jakiś czas należy uzupełnić zapas paliwa na mijanej stacji benzynowej. Gdy paliwo się skończy, gracz będzie musiał dotrzeć do stacji metodą "na pych", co oznacza stratę cennego czasu.
Co jakiś czas na drodze pojawia się policja - aby nie zostać złapanym (utrata czasu), należy zwolnić do prędkości poniżej 90 mph lub spróbować uciec, rozwijając maksymalną prędkość 240 mph.
Niektóre odcinki niosą ze sobą dodatkowe utrudnienia - część tras jest oblodzona, co utrudnia sterowanie samochodem. Na innych trwają roboty drogowe, co oznacza konieczność omijania dziur lub porozstawianych wszędzie barierek. Na jeszcze innych panuje mgła.
Podczas wyścigu płynnie zmienia się pora dnia. Gdy zapadnie noc, widoczność jest nieco gorsza, ale za to ruch na trasie jest mniejszy, a samochody jeżdżą szybciej - pozwala to rozwinąć większą prędkość. Przed rozpoczęciem rajdu gracz może wybrać godzinę startu - warto zatem wybrać taką porę, aby większość rajdu odbyła się w nocy lub nad ranem.
Po dotarciu do miasta, gracz jest informowany o zajmowanej obecnie pozycji w wyścigu. Celem jest ukończyć cały rajd na pierwszym miejscu.
Osiągnięcie lokaty w pierwszej dziesiątce umożliwia zapisać się w rankingu najlepszych wyników. Ranking jest zapisywany na dyskietce/kasecie. W wersji dyskowej wyniki zapisywane są na dysku z grą, na jednym z 8 "pól" (field) - można mieć 8 niezależnych rankingów dla każdego z 4 wyścigów. W wersji kasetowej ranking można zapisać na dowolnej kasecie.
Wydania
Autorem gry jest Alex DeMeo, a wydawcą Activision. Gra była wydana w 1985 roku - w Ameryce na dyskietce, w Europie także na kasecie. Oprócz tego istnieje wersja testowa dla recenzentów, która poza napisami w trakcie ładowania niczym się nie różni od zwykłej wersji.
W 1988 roku wersja kasetowa została wznowiona przez Firebird, pod tytułem "American Road Race".
Technikalia
"Road Race" jest napisany na podstawie wcześniejszej gry Activision, "Enduro" na Atari 2600. Początkowo powstał na Atari 800, potem powstały inne konwersje. We wczesnej fazie była przeniesiona logika i grafika z 2600, jednak w trakcie prac nad grą Alex chciał wykorzystać potencjał komputera, o czym możemy się dowiedzieć z wywiadu z autorem. Autor - jak sam przyznaje - wykonał samodzielnie dźwięki, muzykę, kod, design i część grafik.
Obsługa gry
- Klawisze:
- Select - przejście do menu odczytu rekordów z taśmy/dysku i wyboru trasy wyścigu (wybór opcji klawiszami y, n)
- Option - wybór godziny startu
- Start - rozpoczęcie rajdu
- dowolny klawisz - pauza
- Joystick na mapie:
- kierunki - wybór następnego miasta
- Fire - rozpoczęcie wyścigu
- Joystick podczas wyścigu:
- Fire - gaz, lub popychanie samochodu gdy skończy się paliwo
- Góra - następny bieg
- Dół - hamulec
- Lewo, prawo - skręt
Ułatwienia
Proponowany przebieg tras (optymalny):
- Los Angeles - New York:
- Los Angeles - St. Louis - Cincinnati (mgła) - New York (tłok)
- Seattle - Miami
- Seattle - Albuquerque - El Paso - Houston - New Orleans (kałuże) - Miami
- San Francisco - Washington
- San Francisco - Salt Lake - Denver (mgła) - St. Louis - Nashville (mgła) - Washington
Odnośniki zewnętrzne
- The Great American Cross-Country Road Race w Atarimanii
- The Great American Cross-Country Road Race (wersja testowa) w Atarimanii
- The Great American Cross-Country Road Race w Wikipedii
- Wywiad z autorem zamieszczony na atariage (część)