CMC (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 17:08, 5 sty 2006
Dracon (Dyskusja | wkład)
(co to jest "obwiedń"?! - LOL ;))))
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Linki - INS)
Linia 1: Linia 1:
-Format pliku używany przez program [[Chaos Music Composer]]. Plik .CMC jest dosowym plikiem, zawiera 6 bajtowy nagłówek [[DOS|Dos-a]].+Format pliku używany przez program [[Chaos Music Composer]]. Plik .CMC jest dosowym plikiem, zawiera 6 bajtowy nagłówek [[Binarny plik DOSu|DOSu]].
-== Pierwsze bajty w pliku (pomijając nagłówek DOSa): ==+== Pierwsze bajty w pliku (pomijając nagłówek DOSa) ==
{| border="1" {| border="1"
|align="center"|Offset ||align="center"|Opis |align="center"|Offset ||align="center"|Opis
|- |-
-| $00 - $12 || Podpis - '''Cmc Data File'''+|align="center"| $00 - $12 || Podpis - '''CMC Data File'''
|- |-
-| $13 || Tempo. (globalne)+|align="center"| $13 || Tempo (globalne)
|- |-
-| $14 - $53 || Tablica adresów Patternów - młodsze bajty+|align="center"| $14 - $53 || Tablica adresów Patternów - młodsze bajty
|- |-
-| $54 - $93 || Tablica adresów Patternów - starsze bajty+|align="center"| $54 - $93 || Tablica adresów Patternów - starsze bajty
|- |-
-| $94 - $12f || Tablica definicji instrumentów i mapa akcentów+|align="center"| $94 - $12f || Tablica definicji instrumentów i mapa akcentów
|- |-
-| $130 - $1ff || Definicja obwiedni instrumentów (głośności)+|align="center"| $130 - $1ff || Definicja obwiedni instrumentów (głośności)
|- |-
-| $200 - $254 || 1 ścieżka w SONG (1 kanał w CMC)+|align="center"| $200 - $254 || 1 ścieżka w SONG (1 kanał)
|- |-
-| $255 - $2a9 || 2 ścieżka w SONG (2 kanał w CMC)+|align="center"| $255 - $2a9 || 2 ścieżka w SONG (2 kanał)
|- |-
-| $2AA - $2ff || 3 scieżka w SONG (3 kanał w CMC)+|align="center"| $2AA - $2ff || 3 scieżka w SONG (3 kanał)
|- |-
-| $300 - end || Dane patternów+|align="center"| $300 - end || Dane patternów
|} |}
== Definicje instrumentów == == Definicje instrumentów ==
* offset = numer instrumentu x 6 * offset = numer instrumentu x 6
-* Pierwsze cztery bajty to wartości z prawej strony edytora instrumentów w CMC. +* Pierwsze cztery bajty to wartości z prawej strony edytora instrumentów:
-* Jeśli definicja instrumentu ma ustawione "slide up" (strzałka w górę w CMC), wtedy w drugim bajcie zostaje ustawiony 3 bit. (zwiększony jest o wartość 8)+
-* Jeśli definicja instrumentu ma ustawione "slide down" (strzałka w dół w CMC), wtedy w drugim bajcie zostaje ustawiony 4 bit, (zwiększony jest o wartość 16)+
-* Kolejne 2 bajty to mapa bitowa akcentów - kolejny bit, kolejny akcent w definicji obwiedni w CMC.+
-== Definiticja obwiedni ==+ AB - akcent:
 + A - 0..c=transpozycja (w górę od tonu podstawowego), f=D-6, e=G-5, d=C-5
 + B - zniekształcenie akcentu 0=8, 1=a, 2=2, 3=4
 + CD - zniekształcenie i rodzaj brzmienia oraz slajdy
 + C - zniekształcenie (tylko parzyste wartości) + na najmłodszym bicie "slide-down"
 + D - rodzaj brzmienia (0..3-jednokanałowe, 4..7-dwukanałowe) + na najstarszym bicie "slide-up":
 + 0: standardowy
 + 1: wibrujący
 + 2: standardowy (?)
 + 3: bas (stroi niżej)
 + 4: dudniący
 + 5: syntetyczny
 + 6: filtrowany
 + 7: czysty (stroi wyżej)
 + EF - transpozycja i delta:
 + E - transpozycja (w górę od tonu podstawowego)
 + F - głębokość wibracji lub odstęp między częstotliwościami dla dźwięków dwukanałowych
 + GG - wybrzmiewanie: co ile ramek zmniejszana jest głośność instrumentu aż do osiągnięcia ciszy (00=256 ramek, ff=255, ... 01=1).
 + 
 +* Jeśli definicja instrumentu ma ustawione "slide up" (strzałka w górę), wtedy w drugim bajcie zostaje ustawiony 3 bit. (zwiększony jest o wartość 8)
 +* Jeśli definicja instrumentu ma ustawione "slide down" (strzałka w dół), wtedy w drugim bajcie zostaje ustawiony 4 bit, (zwiększony jest o wartość 16)
 +* Kolejne 2 bajty to mapa bitowa akcentów - kolejny bit, kolejny akcent w definicji obwiedni:
 + 
 + bajt: 0 1
 + bit: 76543210 76543210
 +
 + wartość: xxxxxxxx xxxxxxx0 0-ton, 1-akcent
 +
 + pozycja: 00000000 0111111
 + 12345678 9012345
 + 
 +== Definicja obwiedni ==
* offset = numer instrumentu x 8, * offset = numer instrumentu x 8,
* kolejne osiem bajtów stanowią definicję - 16 połówek bajtu (nibble) o wartości (0-15) - od lewej do prawej strony, pierwszy dolny nibble, kolejny górny. * kolejne osiem bajtów stanowią definicję - 16 połówek bajtu (nibble) o wartości (0-15) - od lewej do prawej strony, pierwszy dolny nibble, kolejny górny.
Linia 43: Linia 71:
|align="center"|Wartość ||align="center"|Klawisz w CMC ||align="center"|Opis |align="center"|Wartość ||align="center"|Klawisz w CMC ||align="center"|Opis
|- |-
-| $8F ||align="center"|SHIFT S || STOP - zatrzymuje odtwarzanie songu ale instrumenty są odtwarzane do końca. +|align="center"| $8F ||align="center"|SHIFT '''S''' || STOP - zatrzymuje odtwarzanie songu ale instrumenty są odtwarzane do końca.
|- |-
-| $9F ||align="center"|SHIFT J || JUMP - skacze do lini w songu - wartość pozycji jest w brana z 2 ścieżki. (na tej samej pozycji) +|align="center"| $9F ||align="center"|SHIFT '''J''' || JUMP - skacze do linii w songu - wartość pozycji jest w brana z 2 ścieżki. (na tej samej pozycji)
|- |-
-| $AF ||align="center"|SHIFT U || UP - skacz w górę ileś linii - ilość lini jest brana z 2 ścieżki. +|align="center"| $AF ||align="center"|SHIFT '''U''' || UP - skacz w górę ileś linii - ilość linii jest brana z 2 ścieżki.
|- |-
-| $BF ||align="center"|SHIFT D || DOWN - skacz w dół ileś linii - j.w. +|align="center"| $BF ||align="center"|SHIFT '''D''' || DOWN - skacz w dół ileś linii - j.w.
|- |-
-| $CF ||align="center"|SHIFT T || TEMPO - ustaw nowe tempo - wartość z 2 ścieżki.+|align="center"| $CF ||align="center"|SHIFT '''T''' || TEMPO - ustaw nowe tempo - wartość z 2 ścieżki.
|- |-
-| $DF ||align="center"|SHIFT R || REPLAY - pętla odtwarzana n razy na m pozycjach w dół, n brana z 3 ścieżki, m - z 2. +|align="center"| $DF ||align="center"|SHIFT '''R''' || REPLAY - pętla odtwarzana n razy na m pozycjach w dół, n brana z 3 ścieżki, m - z 2.
|- |-
-| $EF ||align="center"|SHIFT B || BREAK - zatrzymaj odtwarzanie danego songu i skacz do góry do pierszej lini po napotkanej takiej samej wartości lub do początku songu. +|align="center"| $EF ||align="center"|SHIFT '''B''' || BREAK - zatrzymaj odtwarzanie danego songu i skacz do góry do pierwszej linii po napotkanej takiej samej wartości lub do początku songu.
|- |-
-| $FF,$FE || || pusta pozycja - nie odtwarza na tej ścieżce żadnego patternu.+|align="center"| $FF,$FE || || pusta pozycja - nie odtwarza na tej ścieżce żadnego patternu.
|} |}
Linia 64: Linia 92:
|align="cenet"|Wartość ||align="center"|Opis |align="cenet"|Wartość ||align="center"|Opis
|- |-
-| $00 - $19 || Numer instrumentu który będzie odtwarzany (na kolejnej pozycji zawsze znajduje się numer nuty)+|align="center"| $00 - $19 || Numer instrumentu który będzie odtwarzany (na kolejnej pozycji zawsze znajduje się numer nuty)
|- |-
-| $40 - $7E || Numer nuty liczony w półtonach (od C1 do D6) plus wartość - $40+|align="center"| $40 - $7E || Numer nuty liczony w półtonach (od $C1 do $D6) plus wartość - $40
|- |-
-| $80 - $BD || Ilość pustych lini między nutami plus $7F+|align="center"| $80 - $BD || Ilość pustych linii między nutami plus $7F
|- |-
-| $FF || Koniec patternu+|align="center"| $FF || Koniec patternu
|} |}
 +
 +== Uwagi ==
 +
 +* Sygnatura pliku CMC zawiera bajty: $a0,$e3,$ed,$e3,$a0,$e4,$e1,$f4,$e1,$a0,$e6,$e9,$ec,$e5,$a0. Jest to napis " cmc data file " w inwersie.
 +Za nią znajdują się bajty $8e,$95,$0d,$20 które razem z ostatnim bajtem sygnatury mogą być wykorzystane do rysowania wskaźnika głośności lub equalizera w trybie tekstowym.
 +* Sygnatura pliku CMC+ zawiera bajty: $a0,$c3,$cd,$c3,$ab,$a0,$e4,$e1,$f4,$e1,$e6,$e9,$ec,$e5,$a0. Jest to napis " CMC+ datafile " w inwersie. Za nią znajdują się 4 spacje.
 +* Sygnatura plików CMC z poprawką Jaskra opisaną przez Henryka Karpowicza w magu Serious#11 ma zmodyfikowany (w stosunku do oryginalnej sygnatury CMC) pierwszy bajt - zamiast $a0 znajduje się tam $30. Pozwala to rozpoznać pliki z krótszym 48 pozycyjnym patternem (standardowy ma 64 pozycje).
 +
 +== Linki ==
 +
 +* [[CM2]]
 +* [[CM3]]
 +* [[CMR]]
 +* [[DMC (format pliku)|DMC]]
 +* [[CMS]]
 +* [[INS (Chaos Music Composer)|INS]]
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Formaty plików]] [[Kategoria:Formaty plików]]

Aktualna wersja

Format pliku używany przez program Chaos Music Composer. Plik .CMC jest dosowym plikiem, zawiera 6 bajtowy nagłówek DOSu.

Spis treści

Pierwsze bajty w pliku (pomijając nagłówek DOSa)

Offset Opis
$00 - $12 Podpis - CMC Data File
$13 Tempo (globalne)
$14 - $53 Tablica adresów Patternów - młodsze bajty
$54 - $93 Tablica adresów Patternów - starsze bajty
$94 - $12f Tablica definicji instrumentów i mapa akcentów
$130 - $1ff Definicja obwiedni instrumentów (głośności)
$200 - $254 1 ścieżka w SONG (1 kanał)
$255 - $2a9 2 ścieżka w SONG (2 kanał)
$2AA - $2ff 3 scieżka w SONG (3 kanał)
$300 - end Dane patternów

Definicje instrumentów

  • offset = numer instrumentu x 6
  • Pierwsze cztery bajty to wartości z prawej strony edytora instrumentów:
 AB - akcent:
      A - 0..c=transpozycja (w górę od tonu podstawowego), f=D-6, e=G-5, d=C-5
      B - zniekształcenie akcentu 0=8, 1=a, 2=2, 3=4
 CD - zniekształcenie i rodzaj brzmienia oraz slajdy
      C - zniekształcenie (tylko parzyste wartości) + na najmłodszym bicie "slide-down"
      D - rodzaj brzmienia (0..3-jednokanałowe, 4..7-dwukanałowe) + na najstarszym bicie "slide-up":
          0: standardowy
          1: wibrujący
          2: standardowy (?)
          3: bas (stroi niżej)
          4: dudniący
          5: syntetyczny
          6: filtrowany
          7: czysty (stroi wyżej)
 EF - transpozycja i delta:
      E - transpozycja (w górę od tonu podstawowego)
      F - głębokość wibracji lub odstęp między częstotliwościami dla dźwięków dwukanałowych
 GG - wybrzmiewanie: co ile ramek zmniejszana jest głośność instrumentu aż do osiągnięcia ciszy (00=256 ramek, ff=255, ... 01=1).
  • Jeśli definicja instrumentu ma ustawione "slide up" (strzałka w górę), wtedy w drugim bajcie zostaje ustawiony 3 bit. (zwiększony jest o wartość 8)
  • Jeśli definicja instrumentu ma ustawione "slide down" (strzałka w dół), wtedy w drugim bajcie zostaje ustawiony 4 bit, (zwiększony jest o wartość 16)
  • Kolejne 2 bajty to mapa bitowa akcentów - kolejny bit, kolejny akcent w definicji obwiedni:
    bajt: 0        1
     bit: 76543210 76543210
 
 wartość: xxxxxxxx xxxxxxx0    0-ton, 1-akcent
 
 pozycja: 00000000 0111111
          12345678 9012345

Definicja obwiedni

  • offset = numer instrumentu x 8,
  • kolejne osiem bajtów stanowią definicję - 16 połówek bajtu (nibble) o wartości (0-15) - od lewej do prawej strony, pierwszy dolny nibble, kolejny górny.

Dane ścieżek w oknie Song

Wszystkie ścieżki w oknie SONG zawierają numery kolejno odtwarzanych patternów, ale wartości z ustawionym 7 bitem (+ $80) są bajtami kontrolnymi:

Wartość Klawisz w CMC Opis
$8F SHIFT S STOP - zatrzymuje odtwarzanie songu ale instrumenty są odtwarzane do końca.
$9F SHIFT J JUMP - skacze do linii w songu - wartość pozycji jest w brana z 2 ścieżki. (na tej samej pozycji)
$AF SHIFT U UP - skacz w górę ileś linii - ilość linii jest brana z 2 ścieżki.
$BF SHIFT D DOWN - skacz w dół ileś linii - j.w.
$CF SHIFT T TEMPO - ustaw nowe tempo - wartość z 2 ścieżki.
$DF SHIFT R REPLAY - pętla odtwarzana n razy na m pozycjach w dół, n brana z 3 ścieżki, m - z 2.
$EF SHIFT B BREAK - zatrzymaj odtwarzanie danego songu i skacz do góry do pierwszej linii po napotkanej takiej samej wartości lub do początku songu.
$FF,$FE pusta pozycja - nie odtwarza na tej ścieżce żadnego patternu.

Dane Patternów

Wartość Opis
$00 - $19 Numer instrumentu który będzie odtwarzany (na kolejnej pozycji zawsze znajduje się numer nuty)
$40 - $7E Numer nuty liczony w półtonach (od $C1 do $D6) plus wartość - $40
$80 - $BD Ilość pustych linii między nutami plus $7F
$FF Koniec patternu

Uwagi

  • Sygnatura pliku CMC zawiera bajty: $a0,$e3,$ed,$e3,$a0,$e4,$e1,$f4,$e1,$a0,$e6,$e9,$ec,$e5,$a0. Jest to napis " cmc data file " w inwersie.

Za nią znajdują się bajty $8e,$95,$0d,$20 które razem z ostatnim bajtem sygnatury mogą być wykorzystane do rysowania wskaźnika głośności lub equalizera w trybie tekstowym.

  • Sygnatura pliku CMC+ zawiera bajty: $a0,$c3,$cd,$c3,$ab,$a0,$e4,$e1,$f4,$e1,$e6,$e9,$ec,$e5,$a0. Jest to napis " CMC+ datafile " w inwersie. Za nią znajdują się 4 spacje.
  • Sygnatura plików CMC z poprawką Jaskra opisaną przez Henryka Karpowicza w magu Serious#11 ma zmodyfikowany (w stosunku do oryginalnej sygnatury CMC) pierwszy bajt - zamiast $a0 znajduje się tam $30. Pozwala to rozpoznać pliki z krótszym 48 pozycyjnym patternem (standardowy ma 64 pozycje).

Linki

Personal tools