GHG
From Atariki
Wersja z dnia 21:27, 2 sie 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (opis formatu) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (usuniecie kategorii tryby graficzne) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Format obrazka obsługiwany przez program [[Graph8]]. | Format obrazka obsługiwany przez program [[Graph8]]. | ||
- | <table border=1> | + | <table border=1 cellpadding=5> |
- | <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> | + | <tr><td><b>Offset</b></td><td><b>Długość</b></td><td><b>Opis</b></td></tr> |
<tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>szerokość bloku podana w pikselach</td></tr> | <tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>szerokość bloku podana w pikselach</td></tr> | ||
<tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>wysokość bloku podana w pikselach</td></tr> | <tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>wysokość bloku podana w pikselach</td></tr> | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
</table> | </table> | ||
- | Obrazek może posiadać rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu [[Graphics 8]]. | + | Obrazek może mieć rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu [[Graphics 8]]. |
Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. | Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. | ||
Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej. | Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej. | ||
- | |||
Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3: | Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3: | ||
Linia 25: | Linia 24: | ||
linia | linia | ||
- | Dane w linii dopełniane są do bajtu (brakujące bity "x" są uzupełniane zerami). | + | Dane w linii dopełniane są do bajtu (nadmiarowe bity "x" są uzupełniane zerami). |
+ | |||
+ | Dane o kolorach nie są obecnie zapisywane, a program przyjmuje wartość $02 dla [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] (kolor piórka) a $0c dla [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]] (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości. | ||
+ | |||
+ | Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru: | ||
- | Kolory nie są obecnie zapisywane w formacie, a program przyjmuje wartość $02 dla [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] (kolor piórka) a $0c dla [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]] (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości. | + | rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość |
- | Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie [[Graphics 8]]. | + | Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie [[Graphics 8]] (po pominięciu 3 pierwszych bajtów nagłówka). |
[[Kategoria: Formaty plików]] | [[Kategoria: Formaty plików]] |
Aktualna wersja
Format obrazka obsługiwany przez program Graph8.
Offset | Długość | Opis |
$0000 | $0002 | szerokość bloku podana w pikselach |
$0002 | $0001 | wysokość bloku podana w pikselach |
$0003 | ... | dane obrazka |
Obrazek może mieć rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu Graphics 8.
Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej.
Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3:
1 1 1 0 7 8 5 6 8 - piksel 0 .....ooo oooooo.. ...xxxxx 1 ....o... ......o. ...xxxxx 2 ...ooooo oooooooo ...xxxxx : 1 2 2 1 : 7 0 5 8 3 1 6 - bit : +--0---+ +--1---+ +--2---+ - bajt linia
Dane w linii dopełniane są do bajtu (nadmiarowe bity "x" są uzupełniane zerami).
Dane o kolorach nie są obecnie zapisywane, a program przyjmuje wartość $02 dla COLPF1 (kolor piórka) a $0c dla COLPF2 (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.
Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru:
rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość
Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie Graphics 8 (po pominięciu 3 pierwszych bajtów nagłówka).