MAE

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 02:06, 9 gru 2005
KMK (Dyskusja | wkład)
(albo nie)
← Previous diff
Aktualna wersja
KMK (Dyskusja | wkład)
(Błędy w kompilatorze - świeża dostawa)
Linia 1: Linia 1:
{{grafr|mae.png}} {{grafr|mae.png}}
-'''Macro-Assembler-Editor''' - środowisko programowania dla Atari XL/XE autorstwa [[John Harris|Johna Harrisa]] składające się z edytora, asemblera i debugera. Charakteryzuje się następującymi cechami:+... czyli Macro-Assembler-Editor - środowisko programowania dla Atari XL/XE autorstwa [[John Harris|Johna Harrisa]] składające się z edytora, asemblera i debugera.
-*używa rozszerzonej pamięci do przechowywania części źródła i tablicy etykiet, dzięki czemu użytkownik ma około 40 kilobajtów bufora na źródło (zależy od aktualnej wartości MEMLO) plus prawie drugie tyle na tablicę symboli+ 
-*obsługuje makrodefinicje, asemblację warunkową i etykiety lokalne+== Charakterystyka ogólna ==
-*argumenty makrodefinicji podstawiane są jako ciągi tekstowe, przez co mogą mieć składnię taką, jak argumenty rozkazów (ważne zwłaszcza w trybach pośrednich i indeksowanych)+ 
-*obsługuje asemblację dla procesora [[65c816]] (oczywiście [[6502]] też)+*używa rozszerzonej pamięci do przechowywania kodu źródłowego, dzięki czemu użytkownik ma około 40 kilobajtów bufora na źródło plus prawie drugie tyle na tablicę symboli;
-*ma dosyć wygodny i bogaty w funkcje edytor działający w całości za pośrednictwem systemowego urządzenia "E:"; edytor ten niestety nie jest pozbawiony błędów+*obsługuje makrodefinicje, asemblację warunkową i etykiety lokalne;
-*z poziomu debugera dostępne etykiety zawarte w źródle+*argumenty makrodefinicji podstawiane są jako ciągi tekstowe, przez co mogą mieć składnię taką, jak argumenty rozkazów (ważne zwłaszcza w trybach pośrednich i indeksowanych);
-*rozpoznaje do 15tego znaku w etykiecie+*obsługuje asemblację dla procesora [[65C816]] (oczywiście [[6502]] też);
-*może działać także w trybie 64-o i 80-cio kolumnowym (ten drugi tryb z użyciem [[XEP80]])+{{grafr|mae64kol.png}}
 +*z poziomu debugera dostępne są etykiety zawarte w kodzie źródłowym;
 +*rozpoznaje do 15-go znaku w etykiecie;
 +*ma dosyć wygodny i bogaty w funkcje edytor działający w całości za pośrednictwem systemowego urządzenia "E:"; edytor ten w ostatnich wersjach (powyżej 1.1) niestety nie jest pozbawiony błędów;
 +*edytor, jako że używa systemowego urządzenia "E:", może działać także w trybie 64 (w trybie graficznym, na obrazku obok) i 80 kolumn (w trybie graficznym albo przez [[XEP80]] lub [[VBXE]]).
 + 
 +Najnowsza wersja to 1.3.
 + 
 +== Wady programu ==
 + 
 +Jedynymi wadami MAE błędy w edytorze i kompilatorze.
 + 
 +=== Błędy w edytorze ===
 +* Wyszukiwanie (Ctrl/F) nie wyszukuje wszystkich miejsc wystąpienia tekstu zgodnego z podanym wzorcem. Błąd ten wystepuje w MAE 1.2 oraz 1.3, nie ma go natomiast wersja 1.1 i wcześniejsze.
 + 
 +=== Błędy w kompilatorze ===
 +* Użycie etykiety o wielkości ponad 15 znaków, zwłaszcza kiedy przypisuje się jej wartość przez operator '=', może powodować zawieszanie się podczas asemblacji. Błąd ten nie występuje w MAE 1.0.
 +* '''LDA ($1234),Y''' jest akceptowane bez zastrzeżeń, mimo że nie ma takiego trybu adresowania. Kod wynikowy jest jak po '''LDA ($34),Y'''.
 +* Na '''LDA #$<1234''' program powinien zgłosić błąd składni, nie robi tego jednak. Kod wynikowy jest jak po '''LDA #$01'''.
 +* Poniższy kod powoduje złe działanie:
 + 
 + AA = BB
 + BB = CC
 + CC = 1
 + .OR $0600
 + LDA AA
 + 
 +Rozkaz '''LDA AA''' traktowany jest jako '''LDA 32768'''. W rzeczywistości kompilator powinien zgłosić błąd, gdyż etykieta '''AA''' pozostaje niezdefiniowana w trakcie drugiego przejścia asemblacji.
 +* Kod obliczający wartości wyrażeń arytmetycznych miewa problemy, jeśli pierwszą wartością w wyrażeniu jest 0, np. 0*n (gdzie n>0) daje w wyniku zawsze 2752512 (= $2a0000). Ale n*0 daje prawidłowy wynik.
 +* Podobne kłopoty występują przy obliczaniu wartości liczb ujemnych: -255 daje prawidłowe $FFFF01, lecz już -256 to $FFFE00 zamiast $FFFF00. Z kolei $FFFF00 jest wg programu równe tyle co -0. Jednak wyrażenia typu 0-256 i 0-0 są obliczane poprawnie (odpowiednio $FFFF00 i 0).
 + 
 +== Zobacz też ==
 +* [http://www.mixinc.net/atari/mae.htm Instrukcja obsługi] (po angielsku)
 + 
 +== Download ==
 + 
 +* [http://drac030.krap.pl/MAE-1.1.zip MAE v.1.1]
 +* [http://drac030.krap.pl/MAE-1.2-816.zip MAE v.1.2] - wersja dla [[65C816]]
 +* [http://drac030.krap.pl/MAE-1.3.zip MAE v.1.3]
-Więcej na temat MAE i pełną instrukcję obsługi można znaleźć tutaj: http://www.mixinc.net/atari/mae.htm 
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria:Języki programowania]]

Aktualna wersja

Grafika:mae.png

... czyli Macro-Assembler-Editor - środowisko programowania dla Atari XL/XE autorstwa Johna Harrisa składające się z edytora, asemblera i debugera.

Spis treści

Charakterystyka ogólna

  • używa rozszerzonej pamięci do przechowywania kodu źródłowego, dzięki czemu użytkownik ma około 40 kilobajtów bufora na źródło plus prawie drugie tyle na tablicę symboli;
  • obsługuje makrodefinicje, asemblację warunkową i etykiety lokalne;
  • argumenty makrodefinicji podstawiane są jako ciągi tekstowe, przez co mogą mieć składnię taką, jak argumenty rozkazów (ważne zwłaszcza w trybach pośrednich i indeksowanych);
  • obsługuje asemblację dla procesora 65C816 (oczywiście 6502 też);

Grafika:mae64kol.png

  • z poziomu debugera dostępne są etykiety zawarte w kodzie źródłowym;
  • rozpoznaje do 15-go znaku w etykiecie;
  • ma dosyć wygodny i bogaty w funkcje edytor działający w całości za pośrednictwem systemowego urządzenia "E:"; edytor ten w ostatnich wersjach (powyżej 1.1) niestety nie jest pozbawiony błędów;
  • edytor, jako że używa systemowego urządzenia "E:", może działać także w trybie 64 (w trybie graficznym, na obrazku obok) i 80 kolumn (w trybie graficznym albo przez XEP80 lub VBXE).

Najnowsza wersja to 1.3.

Wady programu

Jedynymi wadami MAE są błędy w edytorze i kompilatorze.

Błędy w edytorze

  • Wyszukiwanie (Ctrl/F) nie wyszukuje wszystkich miejsc wystąpienia tekstu zgodnego z podanym wzorcem. Błąd ten wystepuje w MAE 1.2 oraz 1.3, nie ma go natomiast wersja 1.1 i wcześniejsze.

Błędy w kompilatorze

  • Użycie etykiety o wielkości ponad 15 znaków, zwłaszcza kiedy przypisuje się jej wartość przez operator '=', może powodować zawieszanie się podczas asemblacji. Błąd ten nie występuje w MAE 1.0.
  • LDA ($1234),Y jest akceptowane bez zastrzeżeń, mimo że nie ma takiego trybu adresowania. Kod wynikowy jest jak po LDA ($34),Y.
  • Na LDA #$<1234 program powinien zgłosić błąd składni, nie robi tego jednak. Kod wynikowy jest jak po LDA #$01.
  • Poniższy kod powoduje złe działanie:
AA = BB
BB = CC
CC = 1
   .OR $0600
   LDA AA

Rozkaz LDA AA traktowany jest jako LDA 32768. W rzeczywistości kompilator powinien zgłosić błąd, gdyż etykieta AA pozostaje niezdefiniowana w trakcie drugiego przejścia asemblacji.

  • Kod obliczający wartości wyrażeń arytmetycznych miewa problemy, jeśli pierwszą wartością w wyrażeniu jest 0, np. 0*n (gdzie n>0) daje w wyniku zawsze 2752512 (= $2a0000). Ale n*0 daje prawidłowy wynik.
  • Podobne kłopoty występują przy obliczaniu wartości liczb ujemnych: -255 daje prawidłowe $FFFF01, lecz już -256 to $FFFE00 zamiast $FFFF00. Z kolei $FFFF00 jest wg programu równe tyle co -0. Jednak wyrażenia typu 0-256 i 0-0 są obliczane poprawnie (odpowiednio $FFFF00 i 0).

Zobacz też

Download

Personal tools