INS (Theta Music Composer)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 15:56, 16 mar 2017 Mono (Dyskusja | wkład) (format pliku) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (wsadzanie) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
Typ akcentu: | Typ akcentu: | ||
* 0 -brak akcentu. Częstotliwość zależy tylko od typu dźwięku i nuty. | * 0 -brak akcentu. Częstotliwość zależy tylko od typu dźwięku i nuty. | ||
- | * 1 -parametr jest bezpośrednio wsadzany do komórki częstotliwości POKEY-a. | + | * 1 -parametr jest bezpośrednio wpisywany do komórki częstotliwości POKEY-a. |
- | * 2 -poprzednia wartość wsadzona do POKEY-a, plus parametr, do POKEY-a. | + | * 2 -poprzednia wartość wpisana do POKEY-a, plus parametr, do POKEY-a. |
- | * 3 -oryginalna wartość częstotliwości przed wsadzeniem do POKEY-a jest powiększana o parametr. | + | * 3 -oryginalna wartość częstotliwości przed wpisaniem do POKEY-a jest powiększana o parametr. |
- | * 4 -parametr AND $D20A (RANDOM) jest wsadzany do POKEY-a. | + | * 4 -parametr AND $D20A (RANDOM) jest wpisywany do POKEY-a. |
- | * 5 -parametr oznacza numer nuty, której częstotliwość pobierana jest z tablicy częstotliwości i wsadzana do POKEY-a. | + | * 5 -parametr oznacza numer nuty, której częstotliwość pobierana jest z tablicy częstotliwości i wpisywana do POKEY-a. |
- | * 6 -podobnie jak poprzednio, ale przed wsadzeniem do POKEY-a wartość jest powiększona o dotychczasową wartość wsadzaną do POKEY-a. | + | * 6 -podobnie jak poprzednio, ale przed wpisaniem do POKEY-a wartość jest powiększona o dotychczasową wartość wpisaną do POKEY-a. |
* 7 -parametr jest transpozycją nuty. | * 7 -parametr jest transpozycją nuty. | ||
- | * 8-F -akcenty te są identyczne z akcentami 0-7, z tym, że do komórki AUDCTL jest wsadzana zapasowa wartość AUDCTL dźwięku. Normalnie przy akcencie 0 wsadzana jest tam wartość standardowa, a przy pozostałych wartość 0. | + | * 8-F -akcenty te są identyczne z akcentami 0-7, z tym, że do komórki AUDCTL jest wpisywana zapasowa wartość AUDCTL dźwięku. Normalnie przy akcencie 0 wpisywana jest tam wartość standardowa, a przy pozostałych wartość 0. |
=== Parametry dźwięku === | === Parametry dźwięku === | ||
Kolejno: | Kolejno: | ||
- | * barwa filtru -jak łatwo się domyślić używana przy dźwiękach filtrowanych. Częstotliwość transponowana przez tą wartość wsadzana jest do generatora filtrującego (o numerze o 2 większym). | + | * barwa filtru -jak łatwo się domyślić używana przy dźwiękach filtrowanych. Częstotliwość transponowana przez tą wartość wpisywana jest do generatora filtrującego (o numerze o 2 większym). |
* standardowa wartość AUDCTL dźwięku. | * standardowa wartość AUDCTL dźwięku. | ||
* zapasowa wartość AUDCTL (używana przy akcentach od 8 do F). | * zapasowa wartość AUDCTL (używana przy akcentach od 8 do F). | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
* oczekiwanie na rozpoczęcie danego typu dźwięku. Do tej pory dźwięk brzmi jakby był typu 0. | * oczekiwanie na rozpoczęcie danego typu dźwięku. Do tej pory dźwięk brzmi jakby był typu 0. | ||
* najstarsze 2 bity oznaczają tablicę częstotliwości, z której pobierana będzie częstotliwość. W rzeczywistości wartość ta jest dodawana do numeru nuty tak, że dla drugiej tablicy nuta C-1 ma numer $41. Pozostałe 6 bitów podaje zmniejszoną o 1 ilość wywołań playera po której następuje kolejne wywołanie procedury typu dźwięku, zmieniające odpowiednio dźwięk. | * najstarsze 2 bity oznaczają tablicę częstotliwości, z której pobierana będzie częstotliwość. W rzeczywistości wartość ta jest dodawana do numeru nuty tak, że dla drugiej tablicy nuta C-1 ma numer $41. Pozostałe 6 bitów podaje zmniejszoną o 1 ilość wywołań playera po której następuje kolejne wywołanie procedury typu dźwięku, zmieniające odpowiednio dźwięk. | ||
- | * młodsze 4 bity to zmniejszona o jeden ilość wywołań playera, po której od- twarzana jest następna transpozycja. Starsze 3 bity, to zmniejszona o jeden ilość używanych transpozycji. Transpozycje są odtwarzane od tej o numerze 1 aż do tej której numer wybraliśmy, a następnie znowu od tej o numerze 1. Jednakże jeżeli ilość transpozycji zwiększymy o 8, to będą one odtwarzane w kolejności od tej o numerze 1 w dół aż do tej której numer wybraliśmy, a następnie z powrotem w górę do pierwszej i tak w kółko. | + | * młodsze 4 bity to zmniejszona o jeden ilość wywołań playera, po której odtwarzana jest następna transpozycja. Starsze 3 bity, to zmniejszona o jeden ilość używanych transpozycji. Transpozycje są odtwarzane od tej o numerze 1 aż do tej której numer wybraliśmy, a następnie znowu od tej o numerze 1. Jednakże jeżeli ilość transpozycji zwiększymy o 8, to będą one odtwarzane w kolejności od tej o numerze 1 w dół aż do tej której numer wybraliśmy, a następnie z powrotem w górę do pierwszej i tak w kółko. |
= Linki = | = Linki = |
Aktualna wersja
Format definicji instrumentu używany przez program Theta Music Composer 1.x.
Plik w tym formacie ma stałą długość $64 bajtów i zawiera następujące dane:
offset | długość | zawartość |
$0000 | $0014 | identyfikator pliku w postaci kodów ANTIC-a: d'Theta Music Composer' |
$0014 | $003f | obwiednia dźwięku |
$0053 | $0008 | transpozycja dźwięku używana przy arpeggio |
$005b | $0009 | parametry dźwięku |
[Edytuj]
Dane obwiedni
21 razy trójka bajtów $ab, $cd, $ef, gdzie:
- a - zniekształcenie dźwięku,
- b - głośność obwiedni podstawowej,
- c - typ akcentu,
- d - głośność obwiedni dodatkowej,
- ef - parametr akcentu,
Typ akcentu:
- 0 -brak akcentu. Częstotliwość zależy tylko od typu dźwięku i nuty.
- 1 -parametr jest bezpośrednio wpisywany do komórki częstotliwości POKEY-a.
- 2 -poprzednia wartość wpisana do POKEY-a, plus parametr, do POKEY-a.
- 3 -oryginalna wartość częstotliwości przed wpisaniem do POKEY-a jest powiększana o parametr.
- 4 -parametr AND $D20A (RANDOM) jest wpisywany do POKEY-a.
- 5 -parametr oznacza numer nuty, której częstotliwość pobierana jest z tablicy częstotliwości i wpisywana do POKEY-a.
- 6 -podobnie jak poprzednio, ale przed wpisaniem do POKEY-a wartość jest powiększona o dotychczasową wartość wpisaną do POKEY-a.
- 7 -parametr jest transpozycją nuty.
- 8-F -akcenty te są identyczne z akcentami 0-7, z tym, że do komórki AUDCTL jest wpisywana zapasowa wartość AUDCTL dźwięku. Normalnie przy akcencie 0 wpisywana jest tam wartość standardowa, a przy pozostałych wartość 0.
[Edytuj]
Parametry dźwięku
Kolejno:
- barwa filtru -jak łatwo się domyślić używana przy dźwiękach filtrowanych. Częstotliwość transponowana przez tą wartość wpisywana jest do generatora filtrującego (o numerze o 2 większym).
- standardowa wartość AUDCTL dźwięku.
- zapasowa wartość AUDCTL (używana przy akcentach od 8 do F).
- szybkość opadania obwiedni podstawowej. Kiedy player zagra już wszystkie 21 kolumn obwiedni dźwięku, o głośności decyduje już tylko głośność na ostatniej kolumnie i szybkość opadania. Liczona jest ona w ilości wywołań playera. Wartość 10 oznacza zmniejszanie głośności o jeden co $10 wywołań playera. 0 to obwiednia stała.
- szybkość opadania obwiedni dodatkowej.
- starsze 4 bity oznaczają typ dźwięku. Młodsze 4 to parametr. Poszczególne typy dźwięku to:
- 0 -dźwięk normalny.
- 1 -wibrato.
- 2 -płynne wibrato.
- 3 -wibrato liczone w nutach.
- 4 -opadanie dźwięku.
- 5 -opadanie dźwięku liczone w nutach.
- 6 -stałe podwyższenie wysokości.
- 7 -dopóki głośność dźwięku na obwiedni podstawowej jest niezerowa, głośność obwiedni dodatkowej jest zwiększana o 1. Jest to inaczej przechodzenie dźwięku do drugiego kanału. Typy dźwięku od 8 do F różnią się tym, że parametr jest brany z minusem, to znaczy, że zamiast opadania będzie wznoszenie, wibrato będzie przesunięte w fazie, a przechodzenie dźwięku będzie realizowane w odwrotną stronę.
- oczekiwanie na rozpoczęcie danego typu dźwięku. Do tej pory dźwięk brzmi jakby był typu 0.
- najstarsze 2 bity oznaczają tablicę częstotliwości, z której pobierana będzie częstotliwość. W rzeczywistości wartość ta jest dodawana do numeru nuty tak, że dla drugiej tablicy nuta C-1 ma numer $41. Pozostałe 6 bitów podaje zmniejszoną o 1 ilość wywołań playera po której następuje kolejne wywołanie procedury typu dźwięku, zmieniające odpowiednio dźwięk.
- młodsze 4 bity to zmniejszona o jeden ilość wywołań playera, po której odtwarzana jest następna transpozycja. Starsze 3 bity, to zmniejszona o jeden ilość używanych transpozycji. Transpozycje są odtwarzane od tej o numerze 1 aż do tej której numer wybraliśmy, a następnie znowu od tej o numerze 1. Jednakże jeżeli ilość transpozycji zwiększymy o 8, to będą one odtwarzane w kolejności od tej o numerze 1 w dół aż do tej której numer wybraliśmy, a następnie z powrotem w górę do pierwszej i tak w kółko.
[Edytuj]