Mysz do Amigi
From Atariki
Wersja z dnia 12:35, 13 lis 2018 Dracon (Dyskusja | wkład) (Programy, które używają myszki amigowskiej) ← Previous diff |
Wersja z dnia 09:53, 14 lis 2018 Mono (Dyskusja | wkład) (→Działanie - RMB & MMB) Next diff → |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego, 9 dla prawego, lub 5 dla środkowego przycisku. | Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego, 9 dla prawego, lub 5 dla środkowego przycisku. | ||
- | Mysz do Amigi może być stosowana w [[Atari 8-bit|małych Atari]], aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego i środkowego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]]. | + | Mysz do Amigi może być stosowana w [[Atari 8-bit|małych Atari]], aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego i środkowego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]]. Po modyfikacji sprzętowej stan prawego przycisku można odczytać z [[Rejestry POKEY-a#POT0|POT0]], [[Rejestry POKEY-a#POT2|POT2]], [[Rejestry POKEY-a#POT4|POT4]] i [[Rejestry POKEY-a#POT6|POT6]], a środkowego z [[Rejestry POKEY-a#POT1|POT1]], [[Rejestry POKEY-a#POT3|POT3]], [[Rejestry POKEY-a#POT5|POT5]] i [[Rejestry POKEY-a#POT7|POT7]]. |
Wersja z dnia 09:53, 14 lis 2018
Myszy przeznaczone dla komputera Amiga mogą być podłączane także do sprzętu marki Atari, ponieważ korzystają ze standardowego gniazda joysticka DE-9M, obecnego w komputerach obu firm.
Działanie
Standardowa, dwuprzyciskowa mysz do Amigi jest połączona ze stykami 1-4 i 6-9 gniazda joysticka. Mysz trójprzyciskowa wykorzystuje wszystkie 9 styków.
Ruch poziomy jest sygnalizowany na stykach 2 i 4. Podczas ruchu w prawo na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów:
Styk 2 | styk 4 |
---|---|
0 | 0 |
1 | 0 |
1 | 1 |
0 | 1 |
Podczas ruchu w lewo sekwencja jest odwrotna.
Ruch pionowy jest sygnalizowany na stykach 1 i 3. Podczas ruchu w dół na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów:
Styk 1 | styk 3 |
---|---|
0 | 0 |
1 | 0 |
1 | 1 |
0 | 1 |
Podczas ruchu w górę sekwencja jest odwrotna.
Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego, 9 dla prawego, lub 5 dla środkowego przycisku.
Mysz do Amigi może być stosowana w małych Atari, aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego i środkowego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3. Po modyfikacji sprzętowej stan prawego przycisku można odczytać z POT0, POT2, POT4 i POT6, a środkowego z POT1, POT3, POT5 i POT7.
Programy, które używają myszki amigowskiej:
- Black Magic Composer - autor Sven Tegethoff for Ulf Petersen, 1991
- Bombdown, demo-version - autor Roemer of UNO
- Bombdown, full-version - autor Roemer of UNO
- Multi-Player - autorzy MadTeam (PD)
- TRS Desktop - autorzy Tristesse, 2006