Montezuma's Revenge
From Atariki
Wersja z dnia 16:29, 3 maj 2009 Krótki (Dyskusja | wkład) (przeredagowane - teraz jest bardziej sensownie.) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (+info o programistach, którzy zaprogramowali wersję wydaną.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|Montezuma1.png}} | {{grafr|Montezuma1.png}} | ||
- | Gra labiryntowa napisana przez [[Robert Jaeger|Roberta Jaegera]], wydana w 1984 roku przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers] na wiele platform - wśród nich [[2600|Atari 2600]], [[5200]] i [[Atari 8-bit]]. | + | Gra labiryntowa napisana przez [[Robert Jaeger|Roberta Jaegera]], wydana w 1984 roku przez [https://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers] na wiele platform - wśród nich [[2600|Atari 2600]], [[5200]] i [[Atari 8-bit]]. |
==Fabuła== | ==Fabuła== | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
==Rozgrywka== | ==Rozgrywka== | ||
- | Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[http://www.atarimania.com/zoom_frame.php?TYPE_IMG=CART&ID=7986&MENU=2&NUM_IMAGE=2]), 100 w pozostałych[http://www.atarimania.com/zoom_frame.php?TYPE_IMG=D7&ID=6762&MENU=8&NUM_IMAGE=1]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze łańcuchy, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do obrony przed potworami, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy. | + | Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[http://www.atarimania.com/2600/boxes/hi_res/montezuma_s_revenge_standard_cart_3.jpg], 100 w pozostałych[http://www.atarimania.com/8bit/boxes/hi_res/montezumas_revenge_parker_d7_2.jpg]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze laserowe wrota, pasy transmisyjne, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy, zbierając po drodze jak najwięcej klejnotów. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do likwidacji potworami, amulety zapewniające czasową odporność na wrogów, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy. |
==Okoliczności powstania== | ==Okoliczności powstania== | ||
- | ===Prototyp=== | + | ===Wersja beta=== |
- | W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. W prezentowanej wtedy wersji głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Prototyp nie miał jeszcze zakończenia, i zawierał kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [http://pl.youtube.com/watch?v=sv5_yTQj1CI]. Mimo to była pozycją bardzo dopracowaną - zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia). | + | {{grafr|Montezuma2.png}} W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. Głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho i sombrero ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Gra była bardzo dopracowana - oprócz wciągającej rozgrywki zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników, oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia). Gra na ekranie tytułowym jest sygnowana przez Utopia Software - firmę Jaegera. |
- | {{grafr|Montezuma2.png}} | + | Niektóre elementy wciąż jednak wymagały dopracowania. W grze było kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [https://www.youtube.com/watch?v=sv5_yTQj1CI], innym - śmierć bohatera podczas wspinania się po jednej z drabin, po której chwilę wcześniej bez problemu zszedł na dół. Muzyka na ekranie tytułowym to [https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Flea "Spanish Flea"], utwór który Jaeger umieścił w grze aby zademonstrować możliwości procedur muzycznych, ale docelowo planował zastąpić bardziej adekwatnym utworem. Ale nade wszystko, Jaeger nie wymyślił jeszcze zakończenia gry - po dotarciu do komnaty z tupiącym królem Montezumą nie da się wiele więcej zrobić, gra się nigdy nie kończy. |
- | Zainteresowanie grą wyraziła firma [http://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers], której Jaeger sprzedał licencję. Firma ta, już bez udziału autora, okroiła grę w celu wydania jej na 16-kilobajtowym kartridżu. Wersja Jaegera, wielkości 35 KB, nigdy nie została wydana; mimo to nieoficjalna kopia dostała się w ręce piratów i wersja ta zyskała niebywałą popularność wśród Atarowców. | + | Gra swoimi walorami zainteresowała przedstawicieli firmy [https://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers], której Jaeger sprzedał licencję na wydanie. Jednak na miesiąc-dwa przed data wydania, wersja beta Utopia Software w jakiś sposób wpadła w ręce piratów, zyskując niebywałą popularność wśród Atarowców. |
===Wersja wydana=== | ===Wersja wydana=== | ||
- | W Parker Bros. dokonano modyfikacji mających na celu wydanie gry na 16-kilobajtowym kartridżu (ze względów oszczędnościowych). Usunięto wiele graficznych detali, animowaną czołówkę, a komnatę z Montezumą zastąpiono skarbcem. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię, oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Mechanika gry nie zmieniła się znacznie - poza komnatą Montezumy usunięto jedynie ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu. | + | Wersja beta gry zajmowała ok. 35 KB, więc wymagała do działania komputera z 48 KB RAM-u i stacją dyskietek lub magnetofonem. Z punktu widzenia Parker Bros. były to zbyt duże wymagania, więc zdecydowano o przerobieniu gry, aby mieściła się na [[kartridż]]u, którego pojemność wynosiła wówczas maksymalnie 16 KB. Umożliwiłoby to uruchomienie gry także na maszynach z 16 KB RAM-u, a także przeportowanie jej na konsolę [[Atari 5200]]. Modyfikacje te zostały dokonane już bez udziału Jaegera - dla Parker Bros. wykonali je Bob Halliday i Chase Sebor.[http://gdri.smspower.org/wiki/index.php/Interview:Bob_Halliday_and_Chase_Sebor] |
- | Gra została wydana w 1984 roku na kartridżu dla Atari 5200; przygotowano też prototyp kartridża na małe Atari[http://www.atariprotos.com/8bit/software/monty/monty.htm], lecz z powodu krachu na rynku gier ostatecznie wydano tylko wersję dyskietkową. Powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na inne platformy. | + | Aby spełnić ograniczone wymagania pamięciowe, usunięto część graficznych detali, animowaną czołówkę i ekran najlepszych wyników, oraz jedną z przeszkadzajek - ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię "Panama Joe", oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Dorobione natomiast zostało zakończenie gry - zamiast króla Montezumy celem gry stało się dotarcie do skarbca i zebranie jak największej liczby klejnotów tam ukrytych. Wprowadzony został tez koncept poziomów - po dotarciu do skarbca gra rozpoczynała się od początku na wyższym poziomie trudności, ze zmienionym nieco układem labiryntu, zwiększoną liczbą i prędkością wrogów i zwiększoną liczbą komnat ukrytych w ciemności. Na ostatnim, 9. poziomie trudności wszystkie komnaty poza startową są zaciemnione, co wymusza grę "na pamięć". |
- | Wersja Parker Bros była bardzo popularna, jednak jej wydanie na małym Atari jest rzadko spotykane (Atarimania ocenia jego popularność na "8 - bardzo rzadki"[http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=6762]). Z powodu względnej niepopularności tej wersji oraz z faktu, że jest ona uboższa od oryginału Jaegera, crackerzy mylnie nazywali ją '''Preliminary Monty 16K'''. Pod takim też tytułem jest ona szerzej znana; swego czasu nawet w Bajtku pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, opatrzony właśnie tytułem "Preliminary Monty". | + | Gra została wydana w 1984 roku na kartridżu dla Atari 5200; przygotowano też prototyp kartridża na małe Atari[https://www.atariprotos.com/8bit/software/monty/monty.htm], lecz z powodu krachu na rynku gier ostatecznie wydano tylko wersję dyskietkową. Powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na platformy Apple II, Commodore 64, ColecoVision, IBM PC, Sega Master System i ZX Spectrum/Timex. |
- | ==Zobacz też== | + | Ostatecznie gra doczekała się następujących wydań: |
- | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Montezuma%27s_Revenge_(video_game) Montezuma's Revenge] w Wikipedii | + | * przez [[Parker Brothers]], w 1984 w USA - na dyskietce |
- | * [http://galu.info/index.php?a=renderpub&id=1 Zemsta Montezumy] - artykuł Galu o historii gry | + | * przez [[BCI Software]], w 1986 w USA - na dyskietce |
+ | * przez [[Databyte]], w 1986 w Wielkiej Brytanii - na dyskietce i kasecie. | ||
+ | |||
+ | Wersja kasetowa Databyte i prototypowy kartridż zawierają, w porównaniu z wydaniami dyskowymi, 2 błędy: | ||
+ | * brak dźwięku sygnalizującego użycie miecza | ||
+ | * skrajnie lewa komnata na 9. piętrze piramidy (licząc od góry) jest uszkodzona, a wejście do niej powoduje zepsucie się grafiki w górnej części ekranu oraz zniknięcie posiadanych przedmiotów. | ||
+ | |||
+ | ====Preliminary Monty==== | ||
+ | Wersja Parker Bros. była bardzo popularna, jednak jej wydanie na małe Atari jest rzadko spotykane (Atarimania ocenia jego popularność na "8 - bardzo rzadki"[http://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-montezuma-s-revenge_6762.html]). Z tego powodu, oraz z powodu dużej popularności bardziej rozbudowanej wersji beta, crackerzy [[Steve and Bruce]] najwyraźniej uznali, że wersja Parker Bros. jest wstępną, uboższą wersją gry - odwrotnie niż w rzeczywistości. Swoją piracką kopię werjsi Parker Bros. opatrzyli więc tytułem '''Preliminary Monty 16K'''. W efekcie wersja oficjalnie wydana jest dla wielu Atarowców znana jako "Preliminary Monty", a tytuł "Montezuma's Revenge" oznacza dla nich wyłącznie wersję beta Utopia Software. Nawet gdy w Bajtku 7/1991 pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, był on opatrzony tytułem "Preliminary Monty". | ||
+ | |||
+ | ==Odnośniki zewnętrzne== | ||
+ | * [https://en.wikipedia.org/wiki/Montezuma%27s_Revenge_(video_game) Montezuma's Revenge] w Wikipedii | ||
+ | * [http://www.galu.info/artykuly-1-zemsta-montezumy--montezumas-revenge.html Zemsta Montezumy] - artykuł Galu o historii gry | ||
+ | * [http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_robert_jaeger.html Wywiad z Robertem Jaegerem] (po angielsku) na Digital Press | ||
* [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma-map.png Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa [[Krap]]a | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma-map.png Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa [[Krap]]a | ||
- | * [http://mapy.atari8.info/montezuma.php Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa Petera | + | * [https://mapy.atari8.info/montezuma.php Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa Petera |
- | * [http://mapy.atari8.info/preliminary.php Mapa Montezuma's Revenge (Parker Bros.)] autorstwa Petera | + | * [https://mapy.atari8.info/preliminary.php Mapa Montezuma's Revenge ("błędna" wersja Databyte)] autorstwa Petera |
* [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma.pdf Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'] | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma.pdf Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'] | ||
- | * [http://www.mobygames.com/game/atari-8-bit/montezumas-revenge Montezuma's Revenge] w MobyGames. | + | * [https://www.mobygames.com/game/montezumas-revenge Montezuma's Revenge] w MobyGames. |
- | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Gry - konsole]] | [[Kategoria:Gry - konsole]] | ||
[[Kategoria:Gry labiryntowe]] | [[Kategoria:Gry labiryntowe]] | ||
[[Kategoria:Gry zręcznościowe]] | [[Kategoria:Gry zręcznościowe]] |
Aktualna wersja
Gra labiryntowa napisana przez Roberta Jaegera, wydana w 1984 roku przez Parker Brothers na wiele platform - wśród nich Atari 2600, 5200 i Atari 8-bit.
Spis treści |
Fabuła
Gracz wciela się w postać nieustraszonego łowcy przygód zwanego Panama Joe, który przemierza korytarze fortecy tytułowego azteckiego władcy, na celu mając zdobycie bezcennych skarbów.
Rozgrywka
Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[1], 100 w pozostałych[2]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze laserowe wrota, pasy transmisyjne, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy, zbierając po drodze jak najwięcej klejnotów. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do likwidacji potworami, amulety zapewniające czasową odporność na wrogów, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy.
Okoliczności powstania
Wersja beta
W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. Głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho i sombrero ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Gra była bardzo dopracowana - oprócz wciągającej rozgrywki zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników, oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia). Gra na ekranie tytułowym jest sygnowana przez Utopia Software - firmę Jaegera.Niektóre elementy wciąż jednak wymagały dopracowania. W grze było kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [3], innym - śmierć bohatera podczas wspinania się po jednej z drabin, po której chwilę wcześniej bez problemu zszedł na dół. Muzyka na ekranie tytułowym to "Spanish Flea", utwór który Jaeger umieścił w grze aby zademonstrować możliwości procedur muzycznych, ale docelowo planował zastąpić bardziej adekwatnym utworem. Ale nade wszystko, Jaeger nie wymyślił jeszcze zakończenia gry - po dotarciu do komnaty z tupiącym królem Montezumą nie da się wiele więcej zrobić, gra się nigdy nie kończy.
Gra swoimi walorami zainteresowała przedstawicieli firmy Parker Brothers, której Jaeger sprzedał licencję na wydanie. Jednak na miesiąc-dwa przed data wydania, wersja beta Utopia Software w jakiś sposób wpadła w ręce piratów, zyskując niebywałą popularność wśród Atarowców.
Wersja wydana
Wersja beta gry zajmowała ok. 35 KB, więc wymagała do działania komputera z 48 KB RAM-u i stacją dyskietek lub magnetofonem. Z punktu widzenia Parker Bros. były to zbyt duże wymagania, więc zdecydowano o przerobieniu gry, aby mieściła się na kartridżu, którego pojemność wynosiła wówczas maksymalnie 16 KB. Umożliwiłoby to uruchomienie gry także na maszynach z 16 KB RAM-u, a także przeportowanie jej na konsolę Atari 5200. Modyfikacje te zostały dokonane już bez udziału Jaegera - dla Parker Bros. wykonali je Bob Halliday i Chase Sebor.[4]
Aby spełnić ograniczone wymagania pamięciowe, usunięto część graficznych detali, animowaną czołówkę i ekran najlepszych wyników, oraz jedną z przeszkadzajek - ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię "Panama Joe", oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Dorobione natomiast zostało zakończenie gry - zamiast króla Montezumy celem gry stało się dotarcie do skarbca i zebranie jak największej liczby klejnotów tam ukrytych. Wprowadzony został tez koncept poziomów - po dotarciu do skarbca gra rozpoczynała się od początku na wyższym poziomie trudności, ze zmienionym nieco układem labiryntu, zwiększoną liczbą i prędkością wrogów i zwiększoną liczbą komnat ukrytych w ciemności. Na ostatnim, 9. poziomie trudności wszystkie komnaty poza startową są zaciemnione, co wymusza grę "na pamięć".
Gra została wydana w 1984 roku na kartridżu dla Atari 5200; przygotowano też prototyp kartridża na małe Atari[5], lecz z powodu krachu na rynku gier ostatecznie wydano tylko wersję dyskietkową. Powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na platformy Apple II, Commodore 64, ColecoVision, IBM PC, Sega Master System i ZX Spectrum/Timex.
Ostatecznie gra doczekała się następujących wydań:
- przez Parker Brothers, w 1984 w USA - na dyskietce
- przez BCI Software, w 1986 w USA - na dyskietce
- przez Databyte, w 1986 w Wielkiej Brytanii - na dyskietce i kasecie.
Wersja kasetowa Databyte i prototypowy kartridż zawierają, w porównaniu z wydaniami dyskowymi, 2 błędy:
- brak dźwięku sygnalizującego użycie miecza
- skrajnie lewa komnata na 9. piętrze piramidy (licząc od góry) jest uszkodzona, a wejście do niej powoduje zepsucie się grafiki w górnej części ekranu oraz zniknięcie posiadanych przedmiotów.
Preliminary Monty
Wersja Parker Bros. była bardzo popularna, jednak jej wydanie na małe Atari jest rzadko spotykane (Atarimania ocenia jego popularność na "8 - bardzo rzadki"[6]). Z tego powodu, oraz z powodu dużej popularności bardziej rozbudowanej wersji beta, crackerzy Steve and Bruce najwyraźniej uznali, że wersja Parker Bros. jest wstępną, uboższą wersją gry - odwrotnie niż w rzeczywistości. Swoją piracką kopię werjsi Parker Bros. opatrzyli więc tytułem Preliminary Monty 16K. W efekcie wersja oficjalnie wydana jest dla wielu Atarowców znana jako "Preliminary Monty", a tytuł "Montezuma's Revenge" oznacza dla nich wyłącznie wersję beta Utopia Software. Nawet gdy w Bajtku 7/1991 pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, był on opatrzony tytułem "Preliminary Monty".
Odnośniki zewnętrzne
- Montezuma's Revenge w Wikipedii
- Zemsta Montezumy - artykuł Galu o historii gry
- Wywiad z Robertem Jaegerem (po angielsku) na Digital Press
- Mapa Montezuma's Revenge (prototyp) autorstwa Krapa
- Mapa Montezuma's Revenge (prototyp) autorstwa Petera
- Mapa Montezuma's Revenge ("błędna" wersja Databyte) autorstwa Petera
- Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'
- Montezuma's Revenge w MobyGames.