STM1
From Atariki
Wersja z dnia 11:19, 4 lut 2007 Vulgar (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Dracon (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | {{grafr|stm1.jpg}}Dwuprzyciskowa mysz do Atari produkowana razem z serią ST od 1985 roku. Wzorniczo zrobiona pod stylistykę linii ST. Producentem elektroniki jest MITSUMI. Wystepuje w kilku wersjach rozniacych sie uzytymi elementami i budowa. | + | {{grafr|stm1.jpg}}Dwuprzyciskowa mysz przeznaczona (i dostosowana wzorniczo) do Atari [[ST]], produkowana przez [[Atari Corp.]] od 1985 roku. Producentem elektroniki jest Mitsumi. Występuje w kilku wersjach różniących się użytymi elementami i budową. |
- | Pomimo oznaczenia sugerującego zastosowanie z modelami linii [[ST]], z powodzeniem może być używana również z [[Atari 8-bit|8-bitowymi]] "atarynkami" (korzysta z niej nawet parę gier oraz [[TRS Desktop]]). Rozdzielczość 4 [[piksel]]e/mm. Jak na swój wiek dosyć ergonomiczna. Wymiary: 3,5 x 6 x 10 cm. Urządzenie powszechnie dostępne. | + | Rozdzielczość 4 [[piksel]]e/mm. Jak na swój wiek dosyć ergonomiczna. Wymiary: 3,5 x 6 x 10 cm. Urządzenie powszechnie dostępne. |
+ | |||
+ | Mysz ta z powodzeniem może być używana również z [[Atari 8-bit|8-bitowymi "atarynkami"]] - Atari na targach Winter CES 9 stycznia 1986 r. zaprezentowała nawet zestaw składający się ze [[130XE]], drukarki [[1027]], stacji dysków [[1050]] i właśnie tej myszy; zestaw ten nie trafił do sprzedaży. Z STM1 korzysta parę gier oraz programów użytkowych (np. [[TRS Desktop]]). | ||
+ | |||
+ | ==Działanie== | ||
+ | STM1 jest standardową myszą mechaniczną (kulkową), w której ruch jest przetwarzany do postaci cyfrowej przez system dwóch przyrostowych [https://pl.wikipedia.org/wiki/Optyczny_enkoder_obrotowy optycznych enkoderów obrotowych]. | ||
+ | |||
+ | [[Grafika:Dsub9m.gif]] | ||
+ | Mysz jest połączona ze stykami 1-4 i 6-9 [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]]. | ||
+ | |||
+ | Ruch poziomy jest sygnalizowany na stykach 1 i 2. Podczas ruchu w prawo na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów: | ||
+ | {| border="1" | ||
+ | ! Styk 1 !! styk 2 | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 || 0 | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 || 0 | ||
+ | |} | ||
+ | Podczas ruchu w lewo sekwencja jest odwrotna. | ||
+ | |||
+ | Ruch pionowy jest sygnalizowany na stykach 3 i 4. Podczas ruchu w dół na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów: | ||
+ | {| border="1" | ||
+ | ! Styk 3 !! styk 4 | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 || 0 | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 || 0 | ||
+ | |} | ||
+ | Podczas ruchu w górę sekwencja jest odwrotna. | ||
+ | |||
+ | Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego i styku 9 dla prawego przycisku. | ||
+ | |||
+ | Mysz STM1 może być stosowana w [[Atari 8-bit|małych Atari]], aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]]. Po modyfikacji sprzętowej stan prawego przycisku można odczytać z [[Rejestry POKEY-a#POT0|POT0]], [[Rejestry POKEY-a#POT2|POT2]], [[Rejestry POKEY-a#POT4|POT4]] i [[Rejestry POKEY-a#POT6|POT6]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Lista programów wykorzystujących mysz z Atari ST dla Atari XL/XE: | ||
+ | * 8Bit-Mouse (PD by BPAUG) | ||
+ | * AMC calculator | ||
+ | * Artprog (PD) | ||
+ | * Black Magic Composer by Sven Tegethoff for Ulf Petersen, 1991 | ||
+ | * Bomb Down by The Roemer (Markus Roemer)/U.N.O. | ||
+ | * BOSS-X by Mirko Sobe / MS Software, 2003 | ||
+ | * The Brundles by KE-Soft, 1993 | ||
+ | * The Brundles Editor by KE-Soft, 1994 | ||
+ | * CardStax 2.1 by David A. Paterson, 1993 | ||
+ | * Catch 88 by Simon Trew, 1991 | ||
+ | * Celebrity Cookbook by U.S.A. Media | ||
+ | * Click! by Chris Martin, 2008 | ||
+ | * Copy F'n'F by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X | ||
+ | * Datenbank by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X | ||
+ | * Diamond GOS by Reeve Software | ||
+ | * Diamond Develop by Reeve Software, requires Diamond GOS | ||
+ | * Diamond News Station by Reeve Software, requires Diamond GOS | ||
+ | * Diamond Paint by Reeve Software, requires Diamond GOS | ||
+ | * Diamond Write by Reeve Software, requires Diamond GOS | ||
+ | * DiskCopy by Jaku-B / UTOPIA | ||
+ | * Enigmatix! by Stephen A. Firth for Page 6, 1993 | ||
+ | * EORoid by Daniel Kolakowski for Wolf Software Ltd, 1994 | ||
+ | * Faecher Patience by Kemal Ezcan for Zong mag, 1993 | ||
+ | * Fig-Forth by Matt Symonds for Pulsar Software, 1988 | ||
+ | * FireBall (a Breakout game, requires SAM) | ||
+ | * GOE by Total Control Systems (PD) | ||
+ | * Guntris by Richard Gore, 1996 | ||
+ | * Hardwaretester/Peripheral Test 2.0 by Florian Dingler, 2008 | ||
+ | * Hong Kong by KE-Soft / Kemal Ezcan (ZONG mag.), 1993 | ||
+ | * Kleks | ||
+ | * Klony 2010 by Arkadiusz Lubaszka for ArSoft, 2010 | ||
+ | * Knight Quest by Simon Trew, 1991 | ||
+ | * Kriss Kross by Simon Trew, 1992 | ||
+ | * Macao XL by KE-Soft (ZONG mag.) | ||
+ | * Mau Mau X by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X | ||
+ | * Minesweeper by Harald Schoenfeld for PPP, 1992 | ||
+ | * Mine Sweeper by Raindorf Soft | ||
+ | * Mine Sweeper 3 (PD) | ||
+ | * M.O.S. (from Abbuc mag.) | ||
+ | * Mouse-DOS by KE-Soft (ZONG mag.) | ||
+ | * MS-Copy 1.1 by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X | ||
+ | * Multi-Player by Madteam | ||
+ | * Multi-DOS (PD) | ||
+ | * Najemnik | ||
+ | * Numblines by Jaroslaw Kucisz & Tomasz Kucisz / UTOPIA, 1997 | ||
+ | * Othello by Simon Trew, 1991 | ||
+ | * Pad 1.2 (Padnoid) by Nelson Ramirez / New Age, 1995 | ||
+ | * Patience by Kemal Ezcan for KE-Soft, 1993 | ||
+ | * P-Graph(s) by ??? (PD) | ||
+ | * QUICK Ed Character Editor by PPP | ||
+ | * SAM (Screen Aided Management) by Power Per Post & Raindorf Soft (a GUI!) | ||
+ | * SAM Budget (80 column spreadsheet program, requires SAM) | ||
+ | * SAM Convert (text files to/from the SAM Texter format, requires SAM) | ||
+ | * SAM Creator (SAM Painter files to/from Micro-Painter format, requires SAM) | ||
+ | * SAM Designer (drawing and design / desktop publishing, requires SAM) | ||
+ | * SAM Memobox (card filing program, requires SAM) | ||
+ | * SAM Monitor (view and change memory, requires SAM) | ||
+ | * SAM Painter (128 color paint program, requires SAM) | ||
+ | * SAM Texter (80 column word processor, requires SAM) | ||
+ | * Shanghai by Peter Sabath for Activision, 1987 | ||
+ | * Special Forces by Mirage Software, 1993 | ||
+ | * Sprint XL (from Abbuc) | ||
+ | * Tommingi by Tomek Borygo | ||
+ | * TRS Desktop by Tristesse, 2006 | ||
+ | * Unriagh II by Uwe Hartwig, 1986 | ||
+ | * UPN calculator (PD) | ||
+ | * Vanish by Kemal Ezcan for KE-Soft, 1993 | ||
+ | * Vier gewinnt (PD) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Zobacz również == | ||
+ | * [[Mysz do Amigi]] | ||
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | [[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Peryferia 16/32-bit]] | [[Kategoria:Peryferia 16/32-bit]] |
Aktualna wersja
Dwuprzyciskowa mysz przeznaczona (i dostosowana wzorniczo) do Atari ST, produkowana przez Atari Corp. od 1985 roku. Producentem elektroniki jest Mitsumi. Występuje w kilku wersjach różniących się użytymi elementami i budową.Rozdzielczość 4 piksele/mm. Jak na swój wiek dosyć ergonomiczna. Wymiary: 3,5 x 6 x 10 cm. Urządzenie powszechnie dostępne.
Mysz ta z powodzeniem może być używana również z 8-bitowymi "atarynkami" - Atari na targach Winter CES 9 stycznia 1986 r. zaprezentowała nawet zestaw składający się ze 130XE, drukarki 1027, stacji dysków 1050 i właśnie tej myszy; zestaw ten nie trafił do sprzedaży. Z STM1 korzysta parę gier oraz programów użytkowych (np. TRS Desktop).
Działanie
STM1 jest standardową myszą mechaniczną (kulkową), w której ruch jest przetwarzany do postaci cyfrowej przez system dwóch przyrostowych optycznych enkoderów obrotowych.
Mysz jest połączona ze stykami 1-4 i 6-9 gniazda joysticka.
Ruch poziomy jest sygnalizowany na stykach 1 i 2. Podczas ruchu w prawo na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów:
Styk 1 | styk 2 |
---|---|
0 | 0 |
0 | 1 |
1 | 1 |
1 | 0 |
Podczas ruchu w lewo sekwencja jest odwrotna.
Ruch pionowy jest sygnalizowany na stykach 3 i 4. Podczas ruchu w dół na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów:
Styk 3 | styk 4 |
---|---|
0 | 0 |
0 | 1 |
1 | 1 |
1 | 0 |
Podczas ruchu w górę sekwencja jest odwrotna.
Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego i styku 9 dla prawego przycisku.
Mysz STM1 może być stosowana w małych Atari, aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3. Po modyfikacji sprzętowej stan prawego przycisku można odczytać z POT0, POT2, POT4 i POT6.
Lista programów wykorzystujących mysz z Atari ST dla Atari XL/XE:
- 8Bit-Mouse (PD by BPAUG)
- AMC calculator
- Artprog (PD)
- Black Magic Composer by Sven Tegethoff for Ulf Petersen, 1991
- Bomb Down by The Roemer (Markus Roemer)/U.N.O.
- BOSS-X by Mirko Sobe / MS Software, 2003
- The Brundles by KE-Soft, 1993
- The Brundles Editor by KE-Soft, 1994
- CardStax 2.1 by David A. Paterson, 1993
- Catch 88 by Simon Trew, 1991
- Celebrity Cookbook by U.S.A. Media
- Click! by Chris Martin, 2008
- Copy F'n'F by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X
- Datenbank by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X
- Diamond GOS by Reeve Software
- Diamond Develop by Reeve Software, requires Diamond GOS
- Diamond News Station by Reeve Software, requires Diamond GOS
- Diamond Paint by Reeve Software, requires Diamond GOS
- Diamond Write by Reeve Software, requires Diamond GOS
- DiskCopy by Jaku-B / UTOPIA
- Enigmatix! by Stephen A. Firth for Page 6, 1993
- EORoid by Daniel Kolakowski for Wolf Software Ltd, 1994
- Faecher Patience by Kemal Ezcan for Zong mag, 1993
- Fig-Forth by Matt Symonds for Pulsar Software, 1988
- FireBall (a Breakout game, requires SAM)
- GOE by Total Control Systems (PD)
- Guntris by Richard Gore, 1996
- Hardwaretester/Peripheral Test 2.0 by Florian Dingler, 2008
- Hong Kong by KE-Soft / Kemal Ezcan (ZONG mag.), 1993
- Kleks
- Klony 2010 by Arkadiusz Lubaszka for ArSoft, 2010
- Knight Quest by Simon Trew, 1991
- Kriss Kross by Simon Trew, 1992
- Macao XL by KE-Soft (ZONG mag.)
- Mau Mau X by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X
- Minesweeper by Harald Schoenfeld for PPP, 1992
- Mine Sweeper by Raindorf Soft
- Mine Sweeper 3 (PD)
- M.O.S. (from Abbuc mag.)
- Mouse-DOS by KE-Soft (ZONG mag.)
- MS-Copy 1.1 by Mirko Sobe / MS Software, requires BOSS-X
- Multi-Player by Madteam
- Multi-DOS (PD)
- Najemnik
- Numblines by Jaroslaw Kucisz & Tomasz Kucisz / UTOPIA, 1997
- Othello by Simon Trew, 1991
- Pad 1.2 (Padnoid) by Nelson Ramirez / New Age, 1995
- Patience by Kemal Ezcan for KE-Soft, 1993
- P-Graph(s) by ??? (PD)
- QUICK Ed Character Editor by PPP
- SAM (Screen Aided Management) by Power Per Post & Raindorf Soft (a GUI!)
- SAM Budget (80 column spreadsheet program, requires SAM)
- SAM Convert (text files to/from the SAM Texter format, requires SAM)
- SAM Creator (SAM Painter files to/from Micro-Painter format, requires SAM)
- SAM Designer (drawing and design / desktop publishing, requires SAM)
- SAM Memobox (card filing program, requires SAM)
- SAM Monitor (view and change memory, requires SAM)
- SAM Painter (128 color paint program, requires SAM)
- SAM Texter (80 column word processor, requires SAM)
- Shanghai by Peter Sabath for Activision, 1987
- Special Forces by Mirage Software, 1993
- Sprint XL (from Abbuc)
- Tommingi by Tomek Borygo
- TRS Desktop by Tristesse, 2006
- Unriagh II by Uwe Hartwig, 1986
- UPN calculator (PD)
- Vanish by Kemal Ezcan for KE-Soft, 1993
- Vier gewinnt (PD)