BLiTTER
From Atariki
Wersja z dnia 11:26, 11 lip 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja CK (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[MegaST]], [[STE]], [[MegaSTE]] i [[Falcon030]]. | + | Nazwa to skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie [[CPU]] - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[Mega ST]], [[STE]], [[Mega STE]] i [[Falcon030]]. |
- | == Atari STE/Falcon === | + | W [[ST]] pojawił się razem z modelem [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym [[ST]], a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa. |
+ | |||
+ | == Atari STE/Falcon == | ||
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | ||
Linia 13: | Linia 15: | ||
* dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych: | * dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych: | ||
** 4 - pomiędzy Source i Halftone, | ** 4 - pomiędzy Source i Halftone, | ||
- | ** 16 - dla Source i Destiantion, | + | ** 16 - dla Source i Destination, |
** 1 - dla Source i Mask) | ** 1 - dla Source i Mask) | ||
* maskować, | * maskować, | ||
Linia 45: | Linia 47: | ||
* Source AND Mask | * Source AND Mask | ||
- | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[ST RAM]] i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA. | + | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[ST RAM]] i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał [[DMA]]. |
Przykładowo może: | Przykładowo może: | ||
- | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]! | + | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum 512]]! |
* odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | ||
* wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]] | * wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]] | ||
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | ||
- | Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. | + | == Ciekawostki == |
+ | |||
+ | [http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm Ray/tscc] wykorzystał [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie [[Beams]]. | ||
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. | ||
- | W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również we wszystkich [[ST]] wyprodukowanych po 1987 roku, mają wolne miejsce na płycie głównej. | + | ==Zobacz też== |
+ | * [[Rejestry BLiTTER-a]] | ||
+ | * [[Mapa pamięci Atari 16/32bit]] | ||
==Ciekawe linki== | ==Ciekawe linki== | ||
Linia 69: | Linia 75: | ||
[[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] | ||
[[Kategoria:Atari - Konsole]] | [[Kategoria:Atari - Konsole]] | ||
+ | [[Kategoria:Programowanie Atari 16/32-bit]] |
Aktualna wersja
Nazwa to skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie CPU - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari Mega ST, STE, Mega STE i Falcon030.
W ST pojawił się razem z modelem Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym ST, a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.
Spis treści |
Atari STE/Falcon
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:
- pobierać dane z trzech źródeł:
- rotować binarnie,
- dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
- 16 - dla Source i Destination,
- 1 - dla Source i Mask)
- maskować,
- oraz zapisywać wynik (Destination).
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
- Source AND Destination
- Source AND NOT Destination
- Source
- NOT Source AND Destination
- Destination
- Source XOR Destination
- Source OR Destination
- NOT Source AND NOT Destination
- NOT Source XOR Destination
- NOT Destination
- Source OR NOT Destination
- NOT Source
- NOT Source OR Destination
- NOT Source OR NOT Destination
- 1
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
- Halftone
- Source
- Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum 512!
- odbierać dane z portu Cartridge
- wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
- wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
Ciekawostki
Ray/tscc wykorzystał BLiTTER do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie Beams.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
Zobacz też
Ciekawe linki
- http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
- http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
- http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
- http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.