BLiTTER
From Atariki
Wersja z dnia 02:06, 21 sty 2006 CK (Dyskusja | wkład) (zalązek artykułu) ← Previous diff |
Aktualna wersja CK (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | [[BLiTTER]] (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. | + | Nazwa to skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie [[CPU]] - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[Mega ST]], [[STE]], [[Mega STE]] i [[Falcon030]]. |
- | Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. | + | |
- | <br><br><br> | + | W [[ST]] pojawił się razem z modelem [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym [[ST]], a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa. |
+ | |||
+ | == Atari STE/Falcon == | ||
+ | |||
+ | BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | ||
- | [[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | ||
- | <br> | ||
W jednym przebiegu może: | W jednym przebiegu może: | ||
* pobierać dane z trzech źródeł: | * pobierać dane z trzech źródeł: | ||
** Source - pamięć [[RAM]], | ** Source - pamięć [[RAM]], | ||
- | ** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]'a, każdyo szerokości 16 bitów, | + | ** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]a, każdy o szerokości 16 bitów, |
** Destination - pamięć [[RAM]], | ** Destination - pamięć [[RAM]], | ||
* rotować binarnie, | * rotować binarnie, | ||
* dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych: | * dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych: | ||
** 4 - pomiędzy Source i Halftone, | ** 4 - pomiędzy Source i Halftone, | ||
- | ** 16 - dla Source i Destiantion, | + | ** 16 - dla Source i Destination, |
** 1 - dla Source i Mask) | ** 1 - dla Source i Mask) | ||
* maskować, | * maskować, | ||
* oraz zapisywać wynik (Destination). | * oraz zapisywać wynik (Destination). | ||
- | <br> | ||
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: | Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: | ||
Linia 36: | Linia 37: | ||
* NOT Source OR NOT Destination | * NOT Source OR NOT Destination | ||
* 1 | * 1 | ||
- | |||
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: | Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
* Halftone | * Halftone | ||
* Source | * Source | ||
- | * Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone) | + | * Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone) |
- | + | ||
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask | Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask | ||
* Source AND Mask | * Source AND Mask | ||
+ | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[ST RAM]] i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał [[DMA]]. | ||
- | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA. | + | Przykładowo może: |
- | <br> | + | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum 512]]! |
- | Przykładowo moze: | + | |
- | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]'a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]! | + | |
* odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | ||
- | * wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]] | + | * wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]] |
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | ||
- | Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gouraud'a. | + | == Ciekawostki == |
- | <br> | + | |
- | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P | + | [http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm Ray/tscc] wykorzystał [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie [[Beams]]. |
- | <br><br> | + | |
+ | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | * [[Rejestry BLiTTER-a]] | ||
+ | * [[Mapa pamięci Atari 16/32bit]] | ||
+ | |||
+ | ==Ciekawe linki== | ||
- | W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. | + | * http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php |
- | <br><br> | + | * http://alive.atari.org/alive6/ste3.php |
+ | * http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm | ||
+ | * http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm | ||
- | Ciekawe linki: | + | {{stub}} |
- | <br> | + | [[Kategoria:Atari ST]] |
- | http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php | + | [[Kategoria:Atari - Konsole]] |
- | <br> | + | [[Kategoria:Programowanie Atari 16/32-bit]] |
- | http://alive.atari.org/alive6/ste3.php | + | |
- | <br> | + | |
- | http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm | + | |
- | <br> | + | |
- | http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm | + |
Aktualna wersja
Nazwa to skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie CPU - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari Mega ST, STE, Mega STE i Falcon030.
W ST pojawił się razem z modelem Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym ST, a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.
Spis treści |
Atari STE/Falcon
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:
- pobierać dane z trzech źródeł:
- rotować binarnie,
- dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
- 16 - dla Source i Destination,
- 1 - dla Source i Mask)
- maskować,
- oraz zapisywać wynik (Destination).
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
- Source AND Destination
- Source AND NOT Destination
- Source
- NOT Source AND Destination
- Destination
- Source XOR Destination
- Source OR Destination
- NOT Source AND NOT Destination
- NOT Source XOR Destination
- NOT Destination
- Source OR NOT Destination
- NOT Source
- NOT Source OR Destination
- NOT Source OR NOT Destination
- 1
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
- Halftone
- Source
- Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum 512!
- odbierać dane z portu Cartridge
- wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
- wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
Ciekawostki
Ray/tscc wykorzystał BLiTTER do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie Beams.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
Zobacz też
Ciekawe linki
- http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
- http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
- http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
- http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.