Spectrum 512
From Atariki
Wersja z dnia 15:33, 22 maj 2006 Vulgar (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja CK (Dyskusja | wkład) (Odmiany Spectrum 512) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | '''Spectrum 512''' - program do edycji grafiki rastrowej dla Atari [[ST]], będący częścią pakietu programów do tworzenia grafiki firmy ANTIC. Umożliwiający prace w trybie 512 kolorów uzyskiwanym programowo, w niskiej rozdzielczości [[ST]] (320x200 pixeli). Maksymalnie możliwe jest uzyskanie około 48 kolorów na linie. W obrazkach w tym trybie mogą być widoczne kolorowe smugi. | + | {{grafr|S512menu.png}} Edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]], napisany przez [[Trio]], będący częścią pakietu programów do tworzenia grafiki i animacji firmy [http://www.asterius.com/atari/ Antic]. Umożliwiający pracę w programowo uzyskiwanym trybie '''512 kolorów''' (możliwe jest uzyskanie do 48 kolorów na linię) w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x199 [[piksel]]i]. W obrazkach w tym trybie mogą być widoczne kolorowe smugi. |
- | Grafike zapisuje we własnym formacie '''*.SPU'''. | + | Do poprawnego funkcjonowania programu niezbędne jest przełączenie komputera w tryb odświeżania obrazu 60Hz. |
- | + | Program odczytuje pliki zapisane w formatach [[NEOchrome]], [[DEGAS]], [[IFF]] oraz własnym. Zapisuje natomiast tylko we własnym, w postaci skompresowanej '''*.SPC''' lub nie skompresowanej '''*.SPU'''. Niestety oferuje bardzo proste i słabe funkcje edycyjne, z tego względu raczej przydatny do "podkolorowywania" uprzednio przygotowanych grafik oraz do importu/wyświetlania w większej ilości kolorów niż standardowe 16. | |
- | Niestety oferuje bardzo proste i słabe funkcje edycyjne, z tego względu raczej przydatny do "podkolorowywania" uprzednio przygotowanych grafik oraz do importu/wyświetlania w większej ilości kolorów niż standardowe 16. | + | |
+ | Format Spectrum-a przyjął się w środowisku ST jako standard i używany jest przez wiele programów do generowania grafiki 3D, systemy i programy do przechwytywania obrazów wideo ([[VidiST_(12)]]) które najczęściej były źródłem powstawania obrazków w formacie Spectrum 512. | ||
+ | |||
+ | === Odmiany Spectrum 512 === | ||
+ | |||
+ | Spectrum 4096 - tryb wykorzystujący 12 bitową paletę kolorów STE. | ||
+ | |||
+ | Dodatkowo, przeplatając dwa obrazki Spectrum 512/4096 uzyskuje się więcej kolorów na raz na ekranie: | ||
+ | * 4096 kolorów na ST - dwa obrazki Spectrum 512 | ||
+ | * 32768 kolorów na STE - dwa obrazki Spectrum 4096 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{grafr|Spc512s.png}} | ||
+ | === Powiązane strony === | ||
+ | |||
+ | * [http://www.krap.pl/mirrorz/atari/horror.mirage.com.pl/pixel/9_92/st_1_92_grafika.html Opis] z magazynu [[ST Forum]] | ||
+ | |||
+ | * [http://dahstra.rksmithfamily.net/spectrum/ galeria] obrazków w formacie SPECTRUM-a 512 i przeglądarki dla PC. | ||
+ | |||
+ | * [http://www.asterius.com/atari/spectrum opis] | ||
+ | * [http://tool.anides.de/ przeglądarka online i konwerter obrazków do formatu Spectrum 512/4096] | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] | ||
[[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]] | [[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]] |
Aktualna wersja
Edytor grafiki rastrowej dla Atari ST, napisany przez Trio, będący częścią pakietu programów do tworzenia grafiki i animacji firmy Antic. Umożliwiający pracę w programowo uzyskiwanym trybie 512 kolorów (możliwe jest uzyskanie do 48 kolorów na linię) w niskiej rozdzielczości ST - 320x199 pikseli]. W obrazkach w tym trybie mogą być widoczne kolorowe smugi.Do poprawnego funkcjonowania programu niezbędne jest przełączenie komputera w tryb odświeżania obrazu 60Hz. Program odczytuje pliki zapisane w formatach NEOchrome, DEGAS, IFF oraz własnym. Zapisuje natomiast tylko we własnym, w postaci skompresowanej *.SPC lub nie skompresowanej *.SPU. Niestety oferuje bardzo proste i słabe funkcje edycyjne, z tego względu raczej przydatny do "podkolorowywania" uprzednio przygotowanych grafik oraz do importu/wyświetlania w większej ilości kolorów niż standardowe 16.
Format Spectrum-a przyjął się w środowisku ST jako standard i używany jest przez wiele programów do generowania grafiki 3D, systemy i programy do przechwytywania obrazów wideo (VidiST_(12)) które najczęściej były źródłem powstawania obrazków w formacie Spectrum 512.
Odmiany Spectrum 512
Spectrum 4096 - tryb wykorzystujący 12 bitową paletę kolorów STE.
Dodatkowo, przeplatając dwa obrazki Spectrum 512/4096 uzyskuje się więcej kolorów na raz na ekranie:
- 4096 kolorów na ST - dwa obrazki Spectrum 512
- 32768 kolorów na STE - dwa obrazki Spectrum 4096
Powiązane strony
- galeria obrazków w formacie SPECTRUM-a 512 i przeglądarki dla PC.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.