Programowanie: Detekcja stereo
From Atariki
Wersja z dnia 13:55, 3 mar 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (→Metoda nr 3 - kod) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:58, 3 mar 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (→Metoda nr 3) Next diff → |
||
Linia 72: | Linia 72: | ||
== Metoda nr 3 == | == Metoda nr 3 == | ||
- | Zaproponowana przez [[XI|XI/Satantronic]] w 2007 roku i wykorzystana w programie [http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=utils&sub=F.%20Diagnostyczne&tg=Stereo%20upgrade%20tester#Stereo%20upgrade%20tester Stereo upgrade tester], a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z [[Rejestry_POKEY-a#KBCODE|KBCODE]] będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie [[Kody klawiszy|kod $00]]), jak i po wciśnięciu klawisza L. | + | Zaproponowana przez [[XI|XI/Satantronic]] w 2007 roku i wykorzystana w programie [http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=utils&sub=F.%20Diagnostyczne&tg=Stereo%20upgrade%20tester#Stereo%20upgrade%20tester Stereo upgrade tester], a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z [[Rejestry_POKEY-a#KBCODE|KBCODE]] będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po resecie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie [[Kody klawiszy|kod $00]]), jak i po wciśnięciu klawisza L. |
<pre> | <pre> | ||
detect_stereo: | detect_stereo: |
Wersja z dnia 13:58, 3 mar 2023
Metoda nr 1
Metoda zaproponowana w wątku Detekcja STEREO - tester przez Sebana/SLIGHT polega na założeniu, że drugi POKEY podłączony w obszarze $D210..$D21F nie ma podłączonych przerwań IRQ. Próba uaktywnienia przerwania licznika 1 drugiego POKEYa nie powinna wygenerować przerwania IRQ. Jeśli przerwanie jednak wystąpiło, można założyć że rozszerzenie nie jest obecne i adresowanie jego obszaru zainicjalizowało w rzeczywistości przerwanie IRQ licznika 1 standardowego POKEYa znajdującego się w obszarze $D200..$D20F (jest to konsekwencją uproszczonej budowy dekodera adresów).
* ----------------------------- * |second POKEY detect routine| * | answer in A register: | * |$00 - absent $80 - present | * ----------------------------- * | code & idea: Seban/SLIGHT | * |-+* (c) 1995,96 Slight! *+-| * ----------------------------- st sei ; disable IRQ inc $d40e ; disable NMI lda #$03 ; A reg=3 sta $d21f ; init POKEY sta $d210 ; set freq of channel #1 (timer #1) ldx #$00 ; X reg=0 stx $d211 ; set volume of channel #1 to zero inx ; X reg=1 stx $d21e ; enable TIMER1 IRQ ldx $d40b ; wait for scan line #0 bne *-3 stx $d219 ; start POKEY TIMERS w ldx $d40b ; check current scan line bmi ext ; when >=128 and no IRQ is present second POKEY detected! EXIT! lda #$01 ; check POKEY TIMER1 IRQ status bit $d20e bne w ; when no IRQ is present... loopback! ; if IRQ is present, it means no second pokey detected! ; X reg have zero value ext lda $10 ; restore IRQ mask sta $d20e dec $d40e ; enable NMI cli ; enable IRQ txa ; X to A rts ; exit
Metoda nr 2
Zaproponowana przez KMK wykorzystuje fakt, że po wprowadzeniu układu POKEY w stan "reset" rejestr RANDOM osiąga w przeciągu kilku cykli wartość $FF i utrzymuje ją.
detect_stereo ldx #$00 stx $d20f ;halt pokey 0 stx $d21f ;halt pokey 1 ldy #$03 sty $d21f ;release pokey 1 sta $d40a ;delay necessary for sta $d40a ;accelerator boards lda #$ff ?loop and $d20a ;see if pokey 0 is halted ($d20a = $ff) inx bne ?loop sty $d20f cmp #$ff bne ?mono inx ?mono ... ;Results: ;X=0 - mono ;X=1 - stereo
Metoda nr 3
Zaproponowana przez XI/Satantronic w 2007 roku i wykorzystana w programie Stereo upgrade tester, a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po resecie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie kod $00), jak i po wciśnięciu klawisza L.
detect_stereo: lda KBCODE ;$D209 cmp KBCODE+$10 ;$D209+$10 rts ;Z=0 - stereo ;Z=1 - mono