Sophia
From Atariki
Wersja z dnia 22:17, 30 maj 2020 Mono (Dyskusja | wkład) (→Różnice w stosunku do obrazu generowanego oryginalnie przez GTIA - linki do rejestrow GTIA) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też - link do rejestrow) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
== Różnice w stosunku do obrazu generowanego oryginalnie przez GTIA == | == Różnice w stosunku do obrazu generowanego oryginalnie przez GTIA == | ||
- | * Rejestry koloru są 8- a nie 7-bitowe, co oznacza, że w każdym trybie graficznym dostępna jest paleta 256 a nie 128 kolorów. Dla zachowania kompatybilności, dodatkowy, najmłodszy bit luminancji jest włączany normalnie niewykorzystanym bitem 3 [[Rejestry POKEY-a#PMCNTL|rejestru PMCNTL]] ($D01D). | + | * Rejestry koloru są 8- a nie 7-bitowe, co oznacza, że w każdym trybie graficznym dostępna jest paleta 256 a nie 128 kolorów. Dla zachowania kompatybilności, dodatkowy, najmłodszy bit luminancji jest włączany normalnie niewykorzystanym bitem 3 [[Rejestry GTIA#PMCNTL|rejestru PMCNTL]] ($D01D). |
- | * Kolor pikseli grafiki wysokiej rozdzielczości może być, niezależnie od koloru tła, ustawiany w [[Rejestry POKEY-a#COLPF1|rejestrze COLPF1]]. Dla zachowania kompatybilności, funkcja ta jest włączana bitem 4 [[Rejestry POKEY-a#PMCNTL|rejestru PMCNTL]] | + | * Kolor pikseli grafiki wysokiej rozdzielczości może być, niezależnie od koloru tła, ustawiany w [[Rejestry GTIA#COLPF1|rejestrze COLPF1]]. Dla zachowania kompatybilności, funkcja ta jest włączana bitem 4 [[Rejestry GTIA#PMCNTL|rejestru PMCNTL]] |
* Piksele w trybie graficznym GR.10 nie są przesunięte o cykl koloru w stosunku do innych trybów graficznych | * Piksele w trybie graficznym GR.10 nie są przesunięte o cykl koloru w stosunku do innych trybów graficznych | ||
- | * Maska ograniczająca wyświetlany obraz do szerokości odpowiadającej 336 pikselom grafiki wysokiej rozdzielczości. Umożliwia wygaszenie ewentualnych niepożądanych efektów występujących w tzw. overscanie. Funkcja jest włączana bitem 5 [[Rejestry POKEY-a#PMCNTL|rejestru PMCNTL]]. Dla zachowania odporności na RESET, zmiana zawartości tego bitu jest możliwa tylko wtedy, kiedy ustawiony jest bit 3 tego samego rejestru. Występuje wyłącznie w wersji C, przy rozdzielczościach poziomych większych od 1280 pikseli. | + | * Maska ograniczająca wyświetlany obraz do szerokości odpowiadającej 336 pikselom grafiki wysokiej rozdzielczości. Umożliwia wygaszenie ewentualnych niepożądanych efektów występujących w tzw. overscanie. Funkcja jest włączana bitem 5 [[Rejestry GTIA#PMCNTL|rejestru PMCNTL]]. Dla zachowania odporności na RESET, zmiana zawartości tego bitu jest możliwa tylko wtedy, kiedy ustawiony jest bit 3 tego samego rejestru. Występuje wyłącznie w wersji C, przy rozdzielczościach poziomych większych od 1280 pikseli. |
+ | |||
+ | == Sophia 2 == | ||
+ | |||
+ | W 2020 roku Simius opracował drugą wersję urządzenia rozszerzając je o dodatkowe możliwości: | ||
+ | * blokowanie detekcji kolizji, | ||
+ | * obsługę 16 palet kolorów (15 modyfikowanych programowo), | ||
+ | * wyjście VGA (480p/576p), | ||
+ | * obsługę wysokich rozdzielczości obrazu, | ||
+ | <table border = 1 cellpadding = 5> | ||
+ | <tr><th>Resolution</th><th>Aspect Ratio</th></tr> | ||
+ | <tr><td>480p/576p</td><td>3:2/5:4</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1280x960</td><td>4:3</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1280x1024</td><td>5:4</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1344x960</td><td>14:10</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1440x900</td><td>16:10</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1536x960</td><td>16:10</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1600x900</td><td>16:9</td></tr> | ||
+ | <tr><td>1704x960</td><td>16:9</td></tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | * tryb RGB TTL, | ||
+ | * obsługę trybów interlace, | ||
+ | * programową konfigurację trybu RGB/YPbPr, | ||
+ | * zapis ustawień do pamięci nieulotnej. | ||
+ | Naprawiony został też tryb [[Graphics 10]] którego linie <b>są przesunięte</b> o cykl koloru w prawo w stosunku do pozostałych trybów Atari. | ||
+ | |||
+ | Dostępny jest napisany przez autora program SCONF.EXE pozwalający na skonfigurowanie ustawień Zosi. | ||
+ | |||
+ | Ponadto możliwa jest [[Wykrycie Sophii|programowa detekcja]] urządzenia w komputerze. | ||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
+ | * W [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=264357#p264357 czterech sztukach] serii próbnej Sophia 2 zastosowano większy układ FPGA (mają niebieską soldermaskę, a nie zieloną i układ 10M04 a nie 10M02, jak pozostałe) dzięki czemu paleta kolorów jest 24-bitowa, a nie jak w seriach produkcyjnych 18-bitowa. | ||
+ | * Paleta programowana jako RGB jest [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=263503#p263503 automatycznie konwertowana] do wewnętrznej postaci YUV. | ||
+ | * Obraz jest generowany w standardzie VGA/RGB/YPbPr co wyklucza efekt miksowania kolorów tzw. pal-blending a więc wyświetlanie trybów wielokolorowych [[APAC]] czy [[HIP]]. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
+ | * [[Rejestry Sophia]] | ||
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14249 wątek na forum Atari.area] | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14249 wątek na forum Atari.area] | ||
* [http://atariage.com/forums/topic/258702-new-development-gtia-in-cpld/ wątek na forum AtariAge] | * [http://atariage.com/forums/topic/258702-new-development-gtia-in-cpld/ wątek na forum AtariAge] | ||
+ | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=227738#p227738 Wpis na AtariArea] z dokumentacją do Sophia 1 | ||
+ | * [https://forums.atariage.com/topic/307175-sophia-2-improved-gtia-replacement/?do=findComment&comment=5302700 Wpis na AtariAge] z dokumentacją do Sophia 2 | ||
+ | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=268911#p268911 Wpis na AtariArea] do oprogramowania konfigurującego SCONF.EXE | ||
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | [[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Rozszerzenia]] | [[Kategoria:Rozszerzenia]] |
Aktualna wersja
Karta sprzętowej emulacji układu GTIA do 8-bitowego Atari. Ma formę płytki o wymiarach 50x45mm, montowanej pomiędzy układem GTIA i płytą główną. Sercem urządzenia jest układ CPLD typu MAX II firmy Altera.
Spis treści |
Wersje
Urządzenie występuje w trzech wersjach: Rev. A, B i C, pokazanych na zdjęciach w tejże kolejności:
Wersje A i B generują obraz w standardzie RGB lub YPbPr z przeplotem lub bez (wybór za pomocą dwóch jumperów). Różnica między nimi polega na zastosowaniu innego układu DAC, odmiennej pinologii gniazda wyjściowego i obecności dodatkowego, wydzielonego sygnału synchronizacji pionowej w wersji B.
Wersja C generuje obraz w standardzie DVI-D, w jednej z czterech rozdzielczości: 1536x960, 1600x900, 1280x1024 lub 1280x960, programowanej w rdzeniu.
Wszystkie wersje zawierają te same dwie palety barw, odmienne dla systemów PAL i NTSC, automatycznie przełączane w zależności od systemu (de facto - układu ANTIC) zainstalowanego w komputerze. Urządzenie nie wpływa na żadne funkcje realizowane przez GTIA i nie zawiera żadnych rejestrów do odczytu. W szczególności - kolizje między obiektami Player-Missile, klawisze konsoli i przyciski joysticków obsługiwane są przez oryginalny układ.
Różnice w stosunku do obrazu generowanego oryginalnie przez GTIA
- Rejestry koloru są 8- a nie 7-bitowe, co oznacza, że w każdym trybie graficznym dostępna jest paleta 256 a nie 128 kolorów. Dla zachowania kompatybilności, dodatkowy, najmłodszy bit luminancji jest włączany normalnie niewykorzystanym bitem 3 rejestru PMCNTL ($D01D).
- Kolor pikseli grafiki wysokiej rozdzielczości może być, niezależnie od koloru tła, ustawiany w rejestrze COLPF1. Dla zachowania kompatybilności, funkcja ta jest włączana bitem 4 rejestru PMCNTL
- Piksele w trybie graficznym GR.10 nie są przesunięte o cykl koloru w stosunku do innych trybów graficznych
- Maska ograniczająca wyświetlany obraz do szerokości odpowiadającej 336 pikselom grafiki wysokiej rozdzielczości. Umożliwia wygaszenie ewentualnych niepożądanych efektów występujących w tzw. overscanie. Funkcja jest włączana bitem 5 rejestru PMCNTL. Dla zachowania odporności na RESET, zmiana zawartości tego bitu jest możliwa tylko wtedy, kiedy ustawiony jest bit 3 tego samego rejestru. Występuje wyłącznie w wersji C, przy rozdzielczościach poziomych większych od 1280 pikseli.
Sophia 2
W 2020 roku Simius opracował drugą wersję urządzenia rozszerzając je o dodatkowe możliwości:
- blokowanie detekcji kolizji,
- obsługę 16 palet kolorów (15 modyfikowanych programowo),
- wyjście VGA (480p/576p),
- obsługę wysokich rozdzielczości obrazu,
Resolution | Aspect Ratio |
---|---|
480p/576p | 3:2/5:4 |
1280x960 | 4:3 |
1280x1024 | 5:4 |
1344x960 | 14:10 |
1440x900 | 16:10 |
1536x960 | 16:10 |
1600x900 | 16:9 |
1704x960 | 16:9 |
- tryb RGB TTL,
- obsługę trybów interlace,
- programową konfigurację trybu RGB/YPbPr,
- zapis ustawień do pamięci nieulotnej.
Naprawiony został też tryb Graphics 10 którego linie są przesunięte o cykl koloru w prawo w stosunku do pozostałych trybów Atari.
Dostępny jest napisany przez autora program SCONF.EXE pozwalający na skonfigurowanie ustawień Zosi.
Ponadto możliwa jest programowa detekcja urządzenia w komputerze.
Ciekawostki
- W czterech sztukach serii próbnej Sophia 2 zastosowano większy układ FPGA (mają niebieską soldermaskę, a nie zieloną i układ 10M04 a nie 10M02, jak pozostałe) dzięki czemu paleta kolorów jest 24-bitowa, a nie jak w seriach produkcyjnych 18-bitowa.
- Paleta programowana jako RGB jest automatycznie konwertowana do wewnętrznej postaci YUV.
- Obraz jest generowany w standardzie VGA/RGB/YPbPr co wyklucza efekt miksowania kolorów tzw. pal-blending a więc wyświetlanie trybów wielokolorowych APAC czy HIP.
Zobacz też
- Rejestry Sophia
- wątek na forum Atari.area
- wątek na forum AtariAge
- Wpis na AtariArea z dokumentacją do Sophia 1
- Wpis na AtariAge z dokumentacją do Sophia 2
- Wpis na AtariArea do oprogramowania konfigurującego SCONF.EXE