Sophia

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:22, 17 sie 2023
Mono (Dyskusja | wkład)
(Sophia 2 - styl.)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Zobacz też - link do rejestrow)
Linia 51: Linia 51:
==Ciekawostki== ==Ciekawostki==
-* W [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=264357#p264357 czterech sztukach] serii próbnej Sophia 2 zastosowano większy układ FPGA dzięki czemu paleta kolorów jest 24-bitowa, a nie jak w seriach produkcyjnych 18-bitowa.+* W [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=264357#p264357 czterech sztukach] serii próbnej Sophia 2 zastosowano większy układ FPGA (mają niebieską soldermaskę, a nie zieloną i układ 10M04 a nie 10M02, jak pozostałe) dzięki czemu paleta kolorów jest 24-bitowa, a nie jak w seriach produkcyjnych 18-bitowa.
* Paleta programowana jako RGB jest [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=263503#p263503 automatycznie konwertowana] do wewnętrznej postaci YUV. * Paleta programowana jako RGB jest [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=263503#p263503 automatycznie konwertowana] do wewnętrznej postaci YUV.
* Obraz jest generowany w standardzie VGA/RGB/YPbPr co wyklucza efekt miksowania kolorów tzw. pal-blending a więc wyświetlanie trybów wielokolorowych [[APAC]] czy [[HIP]]. * Obraz jest generowany w standardzie VGA/RGB/YPbPr co wyklucza efekt miksowania kolorów tzw. pal-blending a więc wyświetlanie trybów wielokolorowych [[APAC]] czy [[HIP]].
==Zobacz też== ==Zobacz też==
 +* [[Rejestry Sophia]]
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14249 wątek na forum Atari.area] * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14249 wątek na forum Atari.area]
* [http://atariage.com/forums/topic/258702-new-development-gtia-in-cpld/ wątek na forum AtariAge] * [http://atariage.com/forums/topic/258702-new-development-gtia-in-cpld/ wątek na forum AtariAge]
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=227738#p227738 Wpis na AtariArea] z dokumentacją do Sophia 1 * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=227738#p227738 Wpis na AtariArea] z dokumentacją do Sophia 1
-* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=268046#p268046 Wpis na AtariArea] z dokumentacją do Sophia 2+* [https://forums.atariage.com/topic/307175-sophia-2-improved-gtia-replacement/?do=findComment&comment=5302700 Wpis na AtariAge] z dokumentacją do Sophia 2
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=268911#p268911 Wpis na AtariArea] do oprogramowania konfigurującego SCONF.EXE * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?pid=268911#p268911 Wpis na AtariArea] do oprogramowania konfigurującego SCONF.EXE
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] [[Kategoria:Peryferia 8-bit]]
[[Kategoria:Rozszerzenia]] [[Kategoria:Rozszerzenia]]

Aktualna wersja

Karta sprzętowej emulacji układu GTIA do 8-bitowego Atari. Ma formę płytki o wymiarach 50x45mm, montowanej pomiędzy układem GTIA i płytą główną. Sercem urządzenia jest układ CPLD typu MAX II firmy Altera.

Spis treści

Wersje

Urządzenie występuje w trzech wersjach: Rev. A, B i C, pokazanych na zdjęciach w tejże kolejności:


Grafika:Sophia_rev_A.JPG Grafika:Sophia_Rev_B.JPG Grafika:Sophia_Rev_C.JPG


Wersje A i B generują obraz w standardzie RGB lub YPbPr z przeplotem lub bez (wybór za pomocą dwóch jumperów). Różnica między nimi polega na zastosowaniu innego układu DAC, odmiennej pinologii gniazda wyjściowego i obecności dodatkowego, wydzielonego sygnału synchronizacji pionowej w wersji B. Wersja C generuje obraz w standardzie DVI-D, w jednej z czterech rozdzielczości: 1536x960, 1600x900, 1280x1024 lub 1280x960, programowanej w rdzeniu. Wszystkie wersje zawierają te same dwie palety barw, odmienne dla systemów PAL i NTSC, automatycznie przełączane w zależności od systemu (de facto - układu ANTIC) zainstalowanego w komputerze. Urządzenie nie wpływa na żadne funkcje realizowane przez GTIA i nie zawiera żadnych rejestrów do odczytu. W szczególności - kolizje między obiektami Player-Missile, klawisze konsoli i przyciski joysticków obsługiwane są przez oryginalny układ.

Różnice w stosunku do obrazu generowanego oryginalnie przez GTIA

  • Rejestry koloru są 8- a nie 7-bitowe, co oznacza, że w każdym trybie graficznym dostępna jest paleta 256 a nie 128 kolorów. Dla zachowania kompatybilności, dodatkowy, najmłodszy bit luminancji jest włączany normalnie niewykorzystanym bitem 3 rejestru PMCNTL ($D01D).
  • Kolor pikseli grafiki wysokiej rozdzielczości może być, niezależnie od koloru tła, ustawiany w rejestrze COLPF1. Dla zachowania kompatybilności, funkcja ta jest włączana bitem 4 rejestru PMCNTL
  • Piksele w trybie graficznym GR.10 nie są przesunięte o cykl koloru w stosunku do innych trybów graficznych
  • Maska ograniczająca wyświetlany obraz do szerokości odpowiadającej 336 pikselom grafiki wysokiej rozdzielczości. Umożliwia wygaszenie ewentualnych niepożądanych efektów występujących w tzw. overscanie. Funkcja jest włączana bitem 5 rejestru PMCNTL. Dla zachowania odporności na RESET, zmiana zawartości tego bitu jest możliwa tylko wtedy, kiedy ustawiony jest bit 3 tego samego rejestru. Występuje wyłącznie w wersji C, przy rozdzielczościach poziomych większych od 1280 pikseli.

Sophia 2

W 2020 roku Simius opracował drugą wersję urządzenia rozszerzając je o dodatkowe możliwości:

  • blokowanie detekcji kolizji,
  • obsługę 16 palet kolorów (15 modyfikowanych programowo),
  • wyjście VGA (480p/576p),
  • obsługę wysokich rozdzielczości obrazu,
ResolutionAspect Ratio
480p/576p3:2/5:4
1280x9604:3
1280x10245:4
1344x96014:10
1440x90016:10
1536x96016:10
1600x90016:9
1704x96016:9
  • tryb RGB TTL,
  • obsługę trybów interlace,
  • programową konfigurację trybu RGB/YPbPr,
  • zapis ustawień do pamięci nieulotnej.

Naprawiony został też tryb Graphics 10 którego linie są przesunięte o cykl koloru w prawo w stosunku do pozostałych trybów Atari.

Dostępny jest napisany przez autora program SCONF.EXE pozwalający na skonfigurowanie ustawień Zosi.

Ponadto możliwa jest programowa detekcja urządzenia w komputerze.

Ciekawostki

  • W czterech sztukach serii próbnej Sophia 2 zastosowano większy układ FPGA (mają niebieską soldermaskę, a nie zieloną i układ 10M04 a nie 10M02, jak pozostałe) dzięki czemu paleta kolorów jest 24-bitowa, a nie jak w seriach produkcyjnych 18-bitowa.
  • Paleta programowana jako RGB jest automatycznie konwertowana do wewnętrznej postaci YUV.
  • Obraz jest generowany w standardzie VGA/RGB/YPbPr co wyklucza efekt miksowania kolorów tzw. pal-blending a więc wyświetlanie trybów wielokolorowych APAC czy HIP.

Zobacz też

Personal tools