Programowanie: Czekanie na vblank przy wyłączonym systemie

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:40, 24 sie 2023
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 17:00, 30 sie 2023
Mikey (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-{{SDU}}+Gdy przerwania systemowe lub system wyłączone, oczekiwanie na VBLANK nie może polegać na odczytywaniu najmłodszego bajtu RTCLOK ($14), gdyż ten nie jest wtedy aktualizowany.
-Oczekiwanie na vblank przy wyłączonym systemie nie jest takie trywialne. Systemowe przerwania są wyłączane, aby np. nie przeszkadzały np. w odgrywaniu sampli, lub innych zadań o nadzwyczajnym rygorze czasowym.+W takim przypadku można użyć rejestru VCOUNT który bez względu na obecność systemu zawiera wartość wskazującą na aktualnie kreśloną linię ekranu (modulo 2).
-Zaradzić może poniższe rozwiązanie składającie się z dwóch pętli i używa licznika linii obrazu VCOUNT ($D40B).+Kiedy linia ta wynosi 0, oznacza to że jesteśmy zaraz po 'powrocie plamki'
 + 
 +Przykład:
<pre> <pre>
Linia 10: Linia 12:
</pre> </pre>
-Ma ono tę zaletę, że można je wpleść w główną pętlę kodu tak, aby wyeliminować aktywne czekanie.+Przykład bez użycia akumulatora:
- +
-Można użyć wersji bez użycia akumulatora:+
<pre> <pre>
Linia 20: Linia 20:
bpl *-3 bpl *-3
</pre> </pre>
 +
 +[[Kategoria: Niezbędnik kodera]]

Wersja z dnia 17:00, 30 sie 2023

Gdy przerwania systemowe lub system są wyłączone, oczekiwanie na VBLANK nie może polegać na odczytywaniu najmłodszego bajtu RTCLOK ($14), gdyż ten nie jest wtedy aktualizowany. W takim przypadku można użyć rejestru VCOUNT który bez względu na obecność systemu zawiera wartość wskazującą na aktualnie kreśloną linię ekranu (modulo 2). Kiedy linia ta wynosi 0, oznacza to że jesteśmy zaraz po 'powrocie plamki'

Przykład:

 lda VCOUNT
 bmi *-3
 lda VCOUNT
 bpl *-3

Przykład bez użycia akumulatora:

 bit VCOUNT
 bmi *-3
 bit VCOUNT
 bpl *-3
Personal tools