Hires
From Atariki
Wersja z dnia 15:12, 7 wrz 2005 Drctqa (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:37, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | ''Hires'' albo ''hi-res'' (z ang. ''high resolution'') najwyższa rozdzielczość (ekranu). W wypadku Atari XL/XE jest to 320x200 pikseli w dwóch kolorach (tryb ten w nazwnictwie Basica nosi nazwę [[Graphics 8]]) a w wypadku serii ST/STE 640x400 (także 2 kolory). | + | ''Hires'' albo ''hi-res'' (z ang. ''high resolution'') najwyższa rozdzielczość (ekranu). |
+ | ===Atari XL/XE=== | ||
+ | |||
+ | W wypadku Atari XL/XE jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie [[BASIC]]-a nosi nazwę [[Graphics 8]]. | ||
'''Programy i edytory graficzne''' dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.: | '''Programy i edytory graficzne''' dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.: | ||
Linia 13: | Linia 16: | ||
* [[Graph2Font]] (program pod MS Windows) | * [[Graph2Font]] (program pod MS Windows) | ||
- | + | '''Najbardziej znane gry''' małoatarowskie w trybie hires to: Starquake, Head Over Heels, Kult, Artefakt Przodków | |
- | '''Najbardziej znane gry''' małoatarowskie w trybie hires to: | + | |
- | Starquake, Head Over Heels, Kult, Artefakt Przodków | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ---- | + | |
- | + | ||
Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając [[duszki]] lub używając [[interlace]] (np. w programie [[Graph2Font]] albo [[PowerGraph]] - w wypadku małego Atari). | Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając [[duszki]] lub używając [[interlace]] (np. w programie [[Graph2Font]] albo [[PowerGraph]] - w wypadku małego Atari). | ||
+ | Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. [[artefakty|artefaktów]] na grafice. | ||
+ | ===Atari ST=== | ||
- | Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. [[artefakty|artefaktów]] na grafice. | + | W Atari ST i STE tryb hires nosi nazwę '''ST-High'''. Jest to tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 pikseli. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 70 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak [[SM124]] i [[SM144]]. |
- | + | ||
{{Stub}} | {{Stub}} | ||
[[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Wersja z dnia 15:37, 7 wrz 2005
Hires albo hi-res (z ang. high resolution) najwyższa rozdzielczość (ekranu).
Atari XL/XE
W wypadku Atari XL/XE jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie BASIC-a nosi nazwę Graphics 8.
Programy i edytory graficzne dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.:
- Atari Font Maker
- Chaos Font Designer
- Design Master
- Mad Designer
- Point
- Trzmiel
oraz
- Graph2Font (program pod MS Windows)
Najbardziej znane gry małoatarowskie w trybie hires to: Starquake, Head Over Heels, Kult, Artefakt Przodków
Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając duszki lub używając interlace (np. w programie Graph2Font albo PowerGraph - w wypadku małego Atari).
Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. artefaktów na grafice.
Atari ST
W Atari ST i STE tryb hires nosi nazwę ST-High. Jest to tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 pikseli. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 70 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak SM124 i SM144.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.