Hires

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:12, 7 wrz 2005
Drctqa (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 15:37, 7 wrz 2005
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-''Hires'' albo ''hi-res'' (z ang. ''high resolution'') najwyższa rozdzielczość (ekranu). W wypadku Atari XL/XE jest to 320x200 pikseli w dwóch kolorach (tryb ten w nazwnictwie Basica nosi nazwę [[Graphics 8]]) a w wypadku serii ST/STE 640x400 (także 2 kolory).+''Hires'' albo ''hi-res'' (z ang. ''high resolution'') najwyższa rozdzielczość (ekranu).
 +===Atari XL/XE===
 +
 +W wypadku Atari XL/XE jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie [[BASIC]]-a nosi nazwę [[Graphics 8]].
'''Programy i edytory graficzne''' dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.: '''Programy i edytory graficzne''' dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.:
Linia 13: Linia 16:
* [[Graph2Font]] (program pod MS Windows) * [[Graph2Font]] (program pod MS Windows)
- +'''Najbardziej znane gry''' małoatarowskie w trybie hires to: Starquake, Head Over Heels, Kult, Artefakt Przodków
-'''Najbardziej znane gry''' małoatarowskie w trybie hires to:+
-Starquake, Head Over Heels, Kult, Artefakt Przodków+
- +
- +
-----+
- +
Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając [[duszki]] lub używając [[interlace]] (np. w programie [[Graph2Font]] albo [[PowerGraph]] - w wypadku małego Atari). Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając [[duszki]] lub używając [[interlace]] (np. w programie [[Graph2Font]] albo [[PowerGraph]] - w wypadku małego Atari).
 +Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. [[artefakty|artefaktów]] na grafice.
 +===Atari ST===
-Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. [[artefakty|artefaktów]] na grafice.+W Atari ST i STE tryb hires nosi nazwę '''ST-High'''. Jest to tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 pikseli. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 70 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak [[SM124]] i [[SM144]].
- +
{{Stub}} {{Stub}}
[[Kategoria:Glosariusz]] [[Kategoria:Glosariusz]]

Wersja z dnia 15:37, 7 wrz 2005

Hires albo hi-res (z ang. high resolution) najwyższa rozdzielczość (ekranu).

Atari XL/XE

W wypadku Atari XL/XE jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie BASIC-a nosi nazwę Graphics 8.

Programy i edytory graficzne dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.:

oraz

Najbardziej znane gry małoatarowskie w trybie hires to: Starquake, Head Over Heels, Kult, Artefakt Przodków

Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając duszki lub używając interlace (np. w programie Graph2Font albo PowerGraph - w wypadku małego Atari).

Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. artefaktów na grafice.

Atari ST

W Atari ST i STE tryb hires nosi nazwę ST-High. Jest to tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 pikseli. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 70 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak SM124 i SM144.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools