Montezuma's Revenge
From Atariki
Wersja z dnia 22:53, 30 lis 2007 Miker (Dyskusja | wkład) (→Wersje konsolowe) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (i) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|Montezuma1.png}} | {{grafr|Montezuma1.png}} | ||
- | Gra labiryntowa z 1983 roku, autorstwa [[Robert Jaeger|Roberta Jaegera]]. | + | Gra labiryntowa napisana przez [[Robert Jaeger|Roberta Jaegera]], wydana w 1984 roku przez [https://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers] na wiele platform - wśród nich [[2600|Atari 2600]], [[5200]] i [[Atari 8-bit]]. Na komputerach Atari znana też pod nieoficjalną nazwą '''Preliminary Monty'''. |
- | Bohater, Pedro, penetruje starożytną i odrobinę już zapuszczoną piramidę Azteków w poszukiwaniu legendarnego skarbu. | + | ==Fabuła== |
+ | Gracz wciela się w postać nieustraszonego łowcy przygód zwanego Panama Joe, który przemierza korytarze fortecy tytułowego azteckiego władcy, na celu mając zdobycie bezcennych skarbów. | ||
- | Gra, znana pod tym tytułem, jest upublicznioną bez zgody autora demonstracyjną wersją 35 kilobajtową, jaką ten zaprezentował na targach Consumer Electronics Show 1983, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. Gra nie została nigdy ukończona, nie ma wobec tego zakończenia - poszukiwacz zamiast legendarnego skarbu musi zadowolić się możliwością rozmnożenia przedmiotów, jakie wniesie do pomieszczenia ze strażnikiem nieistniejącego skarbca (dobrze, jeżeli rozmnoży sobie miecze, gorzej, jeżeli kaganki...). Możemy to zobaczyć na [http://pl.youtube.com/watch?v=sv5_yTQj1CI&feature=related youtube]. | + | ==Rozgrywka== |
+ | Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[http://www.atarimania.com/2600/boxes/hi_res/montezuma_s_revenge_standard_cart_3.jpg], 100 w pozostałych[http://www.atarimania.com/8bit/boxes/hi_res/montezumas_revenge_parker_d7_2.jpg]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze laserowe wrota, pasy transmisyjne, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy, zbierając po drodze jak najwięcej klejnotów. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do likwidacji potworami, amulety zapewniające czasową odporność na wrogów, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy. | ||
- | Wydana przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers] gra pod tym samym tytułem, znana szerzej jako '''Preliminary Monty''' (lub bardziej dosadnie, '''Preliminary Monty 16k''' - w nazewnictwie crackerów) jest na wyraźną prośbę wydawcy okrojona tak, aby zmieściła się w 16 kB RAM. Zlikwidowano między innymi intro, usunięto nietoperza, zubożono grafikę, przekonstruowano labirynt, no i dodano - liche co prawda, ale zawsze - zakończenie (po jego osiągnięciu gra powracała do początku, zwiększano jednak poziom trudności - większa liczba przeszkadzajek w rodzaju czaszek czy pająków oraz podniesienie poziomu zaciemnienia piramidy). Zmieniło się również imię głównego bohatera (na Panama Joe) oraz jego nakrycie głowy. | + | ==Okoliczności powstania== |
- | == Wersje konsolowe == | + | ===Prototyp Utopia Software=== |
- | Oprócz wersji dla Atari [[XL]]/[[XE]] zostały jeszcze oficjalnie wydane wersje dla [[2600|Atari 2600]] oraz [[5200|Atari 5200]]. | + | {{grafr|Montezuma2.png}} W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. Głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho i sombrero ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Gra była bardzo dopracowana - oprócz wciągającej rozgrywki zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników, oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia). Gra na ekranie tytułowym jest sygnowana przez Utopia Software - firmę Jaegera. |
- | ==Zobacz też== | + | Niektóre elementy wciąż jednak wymagały dopracowania. Układ labiryntu był niedokończony - duża część składała się z prostych korytarzy, a w wielu komnatach brakowało przeciwników i przedmiotów. W grze było kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [https://www.youtube.com/watch?v=sv5_yTQj1CI], innym - śmierć bohatera podczas wspinania się po jednej z drabin, po której chwilę wcześniej bez problemu zszedł na dół. Muzyka na ekranie tytułowym to [https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Flea "Spanish Flea"], utwór który Jaeger umieścił w grze aby zademonstrować możliwości procedur muzycznych, ale docelowo planował zastąpić bardziej adekwatnym utworem. Ale nade wszystko, Jaeger nie wymyślił jeszcze zakończenia gry - po dotarciu do komnaty z tupiącym królem Montezumą nie da się wiele więcej zrobić, gra się nigdy nie kończy. |
- | * [http://galu.info/index.php?a=renderpub&id=1 Zemsta Montezumy - artykuł Galu] | + | |
- | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma-map.png Mapa Montezuma's Revenge (Krap)] | + | |
- | * [http://mapy.atari8.info/l-o/montezuma.png Mapa Montezuma's Revenge (Peter)] | + | |
- | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma.pdf Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'] | + | |
- | * [http://www.mobygames.com/game/atari-8-bit/montezumas-revenge Montezuma's Revenge] w mobygames. | + | |
- | {{grafr|Montezuma2.png}} | + | Gra swoimi walorami zainteresowała przedstawicieli firmy [https://en.wikipedia.org/wiki/Parker_Brothers Parker Brothers], której Jaeger sprzedał licencję na wydanie. Jednak na miesiąc-dwa przed datą wydania, wersja beta Utopia Software w jakiś sposób wpadła w ręce piratów, zyskując niebywałą popularność wśród Atarowców. |
+ | |||
+ | ===Dokończenie przez Parker Brothers=== | ||
+ | Wersja beta gry zajmowała ok. 35 KB, więc wymagała do działania komputera z 48 KB RAM-u i stacją dyskietek lub magnetofonem. Z punktu widzenia Parker Bros. były to zbyt duże wymagania, więc zdecydowano o przerobieniu gry, aby mieściła się na [[kartridż]]u, którego pojemność wynosiła wówczas maksymalnie 16 KB. Umożliwiłoby to uruchomienie gry także na maszynach z 16 KB RAM-u, a także przeportowanie jej na konsolę [[Atari 5200]]. Na zlecenie Parker Bros. dokończeniem gry zajęli się, już bez udziału Jaegera, Bob Halliday i Chase Sebor z firmy Base Two.[http://gdri.smspower.org/wiki/index.php/Interview:Bob_Halliday_and_Chase_Sebor] | ||
+ | |||
+ | Usunęli oni część graficznych detali, animowaną czołówkę i ekran najlepszych wyników, oraz jedną z przeszkadzajek - ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię "Panama Joe", oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Dorobione natomiast zostało zakończenie gry - zamiast króla Montezumy celem gry stało się dotarcie do skarbca i zebranie jak największej liczby klejnotów tam ukrytych. Wprowadzony został tez koncept poziomów - po dotarciu do skarbca gra rozpoczynała się od początku na wyższym poziomie trudności, ze zmienionym nieco układem labiryntu, zwiększoną liczbą i prędkością wrogów i zwiększoną liczbą komnat ukrytych w ciemności. Na ostatnim, 9. poziomie trudności wszystkie komnaty poza startową są zaciemnione, co wymusza grę "na pamięć". | ||
+ | |||
+ | W trakcie prac z Parker Bros. najwyraźniej wykradziono nieukończoną wersję kartridżową. Wersja ta zawiera dwa błędy: | ||
+ | * brak dźwięku sygnalizującego użycie miecza | ||
+ | * dwie komnaty - druga od lewej na 10. piętrze i skrajnie lewa na 9. piętrze piramidy (licząc od góry) - są błędne. Ta druga jest na tyle uszkodzona, że wejście do niej powoduje zepsucie się grafiki w górnej części ekranu oraz zniknięcie posiadanych przedmiotów. | ||
+ | |||
+ | Ta wersja była szeroko rozpowszechniana przez piratów, w szczególności przez crackerów [[Steve and Bruce]], którzy opatrzyli swoją [[Binarny plik DOS-u|wersję plikową]] tytułem "Preliminary Monty 16K". Z tego powodu wielu Atarowców zna tę grę właśnie pod nazwą "Preliminary Monty", a tytuł "Montezuma's Revenge" oznacza dla nich wyłącznie wersję beta Utopia Software. Nawet gdy w Bajtku 7/1991 pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, był on opatrzony tytułem "Preliminary Monty". | ||
+ | |||
+ | Koniec końców, programistom udało się upchnąć grę w 12 KB ROM - prototypowy kartridż był gotowy 30 maja 1984 r.[https://www.atariprotos.com/8bit/software/monty/53084.htm]. (Emulatory nie obsługują kartridży o rozmiarze 12 KB, więc dostępny obraz ROM ma pierwsze 4 KB podwojone, aby w emulatorze używać go jako 16 KB.) | ||
+ | |||
+ | ==Wydania== | ||
+ | |||
+ | Ponieważ w tym czasie w Stanach Zjednoczonych rynek gier wideo przechodził kryzys, Parker Bros. koniec końców wydało grę tylko na dyskietce, tańszej w produkcji niż kartridż - więc w efekcie wersja na komputery Atari i tak wymagała 48 KB RAM. | ||
+ | |||
+ | Ogółem gra doczekała się następujących wydań na komputery Atari: | ||
+ | * przez [[Parker Brothers]], w 1984 w USA - na dyskietce z wersją na Commodore 64 po drugiej stronie | ||
+ | * przez [[BCI Software]], w 1986 w USA - na dyskietce z wersją na Commodore 64 po drugiej stronie | ||
+ | * przez [[Databyte]], w 1986 w Wielkiej Brytanii - na dyskietce i kasecie | ||
+ | |||
+ | Wydanie Databyte powstało nie na podstawie ostatecznej wersji Parker Bros., lecz z niedokończonej wersji kartridżowej, i powiela wspomniane wcześniej dwa błędy. Ta wersja wprost ładuje 16-kilobajtowy obraz kartridża w obszar $8000-$BFFF i uruchamia go. Zrzut pamięci z tego obszaru daje w efekcie obraz kartridża identyczny z niedokończonym prototypem. | ||
+ | |||
+ | Lata póżniej kartridż z grą wydało [[Video 61]] - nie wiadomo czy legalnie - znów bazując na niedokończonym prototypie. | ||
+ | |||
+ | Gra została też wydana w 1984 roku na Atari 5200, powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na platformy Apple II, Commodore 64, ColecoVision, IBM PC, Sega Master System i ZX Spectrum/Timex. | ||
+ | |||
+ | ==Odnośniki zewnętrzne== | ||
+ | * [https://en.wikipedia.org/wiki/Montezuma%27s_Revenge_(video_game) Montezuma's Revenge] w Wikipedii | ||
+ | * [http://www.galu.info/artykuly-1-zemsta-montezumy--montezumas-revenge.html Zemsta Montezumy] - artykuł Galu o historii gry | ||
+ | * [http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_robert_jaeger.html Wywiad z Robertem Jaegerem] (po angielsku) na Digital Press | ||
+ | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma-map.png Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa [[Krap]]a | ||
+ | * [https://mapy.atari8.info/montezuma.php Mapa Montezuma's Revenge (prototyp)] autorstwa Petera | ||
+ | * [https://mapy.atari8.info/preliminary.php Mapa Montezuma's Revenge ("błędna" wersja Databyte)] autorstwa Petera | ||
+ | * [http://www.krap.pl/atari/selection/montezuma.pdf Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'] | ||
+ | * [https://www.mobygames.com/game/montezumas-revenge Montezuma's Revenge] w MobyGames | ||
+ | * [https://forums.atariage.com/topic/161828-hooked-on-8-bit-carts/#findComment-2474062 Obraz niedokończonego prototypu kartridża] na [[AtariAge]] | ||
+ | * [https://forums.atariage.com/topic/327322-gyruss-proto/#comment-4948869 Obraz ostatecznego prototypu kartridża] na [[AtariAge]] | ||
- | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Gry - konsole]] | [[Kategoria:Gry - konsole]] | ||
[[Kategoria:Gry labiryntowe]] | [[Kategoria:Gry labiryntowe]] | ||
[[Kategoria:Gry zręcznościowe]] | [[Kategoria:Gry zręcznościowe]] |
Aktualna wersja
Gra labiryntowa napisana przez Roberta Jaegera, wydana w 1984 roku przez Parker Brothers na wiele platform - wśród nich Atari 2600, 5200 i Atari 8-bit. Na komputerach Atari znana też pod nieoficjalną nazwą Preliminary Monty.
Spis treści |
Fabuła
Gracz wciela się w postać nieustraszonego łowcy przygód zwanego Panama Joe, który przemierza korytarze fortecy tytułowego azteckiego władcy, na celu mając zdobycie bezcennych skarbów.
Rozgrywka
Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[1], 100 w pozostałych[2]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze laserowe wrota, pasy transmisyjne, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy, zbierając po drodze jak najwięcej klejnotów. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do likwidacji potworami, amulety zapewniające czasową odporność na wrogów, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy.
Okoliczności powstania
Prototyp Utopia Software
W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. Głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho i sombrero ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Gra była bardzo dopracowana - oprócz wciągającej rozgrywki zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników, oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia). Gra na ekranie tytułowym jest sygnowana przez Utopia Software - firmę Jaegera.Niektóre elementy wciąż jednak wymagały dopracowania. Układ labiryntu był niedokończony - duża część składała się z prostych korytarzy, a w wielu komnatach brakowało przeciwników i przedmiotów. W grze było kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [3], innym - śmierć bohatera podczas wspinania się po jednej z drabin, po której chwilę wcześniej bez problemu zszedł na dół. Muzyka na ekranie tytułowym to "Spanish Flea", utwór który Jaeger umieścił w grze aby zademonstrować możliwości procedur muzycznych, ale docelowo planował zastąpić bardziej adekwatnym utworem. Ale nade wszystko, Jaeger nie wymyślił jeszcze zakończenia gry - po dotarciu do komnaty z tupiącym królem Montezumą nie da się wiele więcej zrobić, gra się nigdy nie kończy.
Gra swoimi walorami zainteresowała przedstawicieli firmy Parker Brothers, której Jaeger sprzedał licencję na wydanie. Jednak na miesiąc-dwa przed datą wydania, wersja beta Utopia Software w jakiś sposób wpadła w ręce piratów, zyskując niebywałą popularność wśród Atarowców.
Dokończenie przez Parker Brothers
Wersja beta gry zajmowała ok. 35 KB, więc wymagała do działania komputera z 48 KB RAM-u i stacją dyskietek lub magnetofonem. Z punktu widzenia Parker Bros. były to zbyt duże wymagania, więc zdecydowano o przerobieniu gry, aby mieściła się na kartridżu, którego pojemność wynosiła wówczas maksymalnie 16 KB. Umożliwiłoby to uruchomienie gry także na maszynach z 16 KB RAM-u, a także przeportowanie jej na konsolę Atari 5200. Na zlecenie Parker Bros. dokończeniem gry zajęli się, już bez udziału Jaegera, Bob Halliday i Chase Sebor z firmy Base Two.[4]
Usunęli oni część graficznych detali, animowaną czołówkę i ekran najlepszych wyników, oraz jedną z przeszkadzajek - ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię "Panama Joe", oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Dorobione natomiast zostało zakończenie gry - zamiast króla Montezumy celem gry stało się dotarcie do skarbca i zebranie jak największej liczby klejnotów tam ukrytych. Wprowadzony został tez koncept poziomów - po dotarciu do skarbca gra rozpoczynała się od początku na wyższym poziomie trudności, ze zmienionym nieco układem labiryntu, zwiększoną liczbą i prędkością wrogów i zwiększoną liczbą komnat ukrytych w ciemności. Na ostatnim, 9. poziomie trudności wszystkie komnaty poza startową są zaciemnione, co wymusza grę "na pamięć".
W trakcie prac z Parker Bros. najwyraźniej wykradziono nieukończoną wersję kartridżową. Wersja ta zawiera dwa błędy:
- brak dźwięku sygnalizującego użycie miecza
- dwie komnaty - druga od lewej na 10. piętrze i skrajnie lewa na 9. piętrze piramidy (licząc od góry) - są błędne. Ta druga jest na tyle uszkodzona, że wejście do niej powoduje zepsucie się grafiki w górnej części ekranu oraz zniknięcie posiadanych przedmiotów.
Ta wersja była szeroko rozpowszechniana przez piratów, w szczególności przez crackerów Steve and Bruce, którzy opatrzyli swoją wersję plikową tytułem "Preliminary Monty 16K". Z tego powodu wielu Atarowców zna tę grę właśnie pod nazwą "Preliminary Monty", a tytuł "Montezuma's Revenge" oznacza dla nich wyłącznie wersję beta Utopia Software. Nawet gdy w Bajtku 7/1991 pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, był on opatrzony tytułem "Preliminary Monty".
Koniec końców, programistom udało się upchnąć grę w 12 KB ROM - prototypowy kartridż był gotowy 30 maja 1984 r.[5]. (Emulatory nie obsługują kartridży o rozmiarze 12 KB, więc dostępny obraz ROM ma pierwsze 4 KB podwojone, aby w emulatorze używać go jako 16 KB.)
Wydania
Ponieważ w tym czasie w Stanach Zjednoczonych rynek gier wideo przechodził kryzys, Parker Bros. koniec końców wydało grę tylko na dyskietce, tańszej w produkcji niż kartridż - więc w efekcie wersja na komputery Atari i tak wymagała 48 KB RAM.
Ogółem gra doczekała się następujących wydań na komputery Atari:
- przez Parker Brothers, w 1984 w USA - na dyskietce z wersją na Commodore 64 po drugiej stronie
- przez BCI Software, w 1986 w USA - na dyskietce z wersją na Commodore 64 po drugiej stronie
- przez Databyte, w 1986 w Wielkiej Brytanii - na dyskietce i kasecie
Wydanie Databyte powstało nie na podstawie ostatecznej wersji Parker Bros., lecz z niedokończonej wersji kartridżowej, i powiela wspomniane wcześniej dwa błędy. Ta wersja wprost ładuje 16-kilobajtowy obraz kartridża w obszar $8000-$BFFF i uruchamia go. Zrzut pamięci z tego obszaru daje w efekcie obraz kartridża identyczny z niedokończonym prototypem.
Lata póżniej kartridż z grą wydało Video 61 - nie wiadomo czy legalnie - znów bazując na niedokończonym prototypie.
Gra została też wydana w 1984 roku na Atari 5200, powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na platformy Apple II, Commodore 64, ColecoVision, IBM PC, Sega Master System i ZX Spectrum/Timex.
Odnośniki zewnętrzne
- Montezuma's Revenge w Wikipedii
- Zemsta Montezumy - artykuł Galu o historii gry
- Wywiad z Robertem Jaegerem (po angielsku) na Digital Press
- Mapa Montezuma's Revenge (prototyp) autorstwa Krapa
- Mapa Montezuma's Revenge (prototyp) autorstwa Petera
- Mapa Montezuma's Revenge ("błędna" wersja Databyte) autorstwa Petera
- Skan opisu Montezuma's Revenge dystrybuowanego w 'studiach komputerowych'
- Montezuma's Revenge w MobyGames
- Obraz niedokończonego prototypu kartridża na AtariAge
- Obraz ostatecznego prototypu kartridża na AtariAge