Programowanie: Mnożenie 16-bitowe z wynikiem 32-bitowym
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 06:30, 21 gru 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 06:38, 21 gru 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 52: | Linia 52: | ||
rts | rts | ||
</pre> | </pre> | ||
+ | |||
+ | Procedura nie jest "optymalna", w szczególności mozna łatwo uniknąć kopiowania mnożnej do rejestru pomocniczego. Chodziło jednak o to, żeby procedura działała zgodnie z konwencją, jaką stosuje umieszczony w pamięci ROM komputera pakiet procedur zmiennoprzecikowych - dla czterech działań arytmetycznych składniki są zawsze w FR0 i FR1, a wynik umieszczany jest w FR0. |
Wersja z dnia 06:38, 21 gru 2005
Procedura mnoży dwie 16-bitowe liczby bez znaku umieszczone w rejestrach FR0 ($D4) i FR1 ($E0). 32-bitowy wynik umieszczany jest w FR0. Jeśli po zakończeniu procedury znacznik C jest ustawiony, oznacza to, że nastąpiło przepełnienie i wynik nie jest prawidłowy.
int16mul ?frf = fr1+2 clc lda fr0 ;gdy mnoznik albo mnozna jest zerem ora fr0+1 ;to zerem jest rowniez wynik. beq ?clr lda fr1 ora fr1+1 beq ?clr ldx #$01 ;kopiujemy mnozna do rejestru pomocniczego ?cp lda fr0,x sta ?frf,x dex bpl ?cp jsr ?clr ;zerujemy bajty wyniku ldx #16 ?mul lsr fr1+1 ;glowna petla ror fr1 bcc ?noad clc lda fr0+2 adc ?frf sta fr0+2 lda fr0+3 adc ?frf+1 sta fr0+3 bcs ?exit ?noad lsr fr0+3 ror fr0+2 ror fr0+1 ror fr0 dex bne ?mul clc ?exit rts ?clr ldx #$03 lda #$00 ?cl sta fr0,x dex bpl ?cl rts
Procedura nie jest "optymalna", w szczególności mozna łatwo uniknąć kopiowania mnożnej do rejestru pomocniczego. Chodziło jednak o to, żeby procedura działała zgodnie z konwencją, jaką stosuje umieszczony w pamięci ROM komputera pakiet procedur zmiennoprzecikowych - dla czterech działań arytmetycznych składniki są zawsze w FR0 i FR1, a wynik umieszczany jest w FR0.