BOOT (format pliku)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 11:50, 4 wrz 2006 Xxl (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:04, 5 wrz 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (przeniesienie karta do działu "mapa pamięci") Next diff → |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć. | Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć. | ||
- | |||
- | Jeśli program typu BOOT uruchamiany jest z [[cartridge]] wtedy nagłówek znajduje się w ostatnich sześciu bajtach przestrzeni adresowej cartridge i ma postac: | ||
- | |||
- | $9FFA lub $BFFA - xx - adres startu | ||
- | xx / | ||
- | 00 - zero oznacza cartridge podłączony (ważne dla systemu operacyjnego) | ||
- | xx - flagi | ||
- | xx - adres init | ||
- | $9FFF lub $BFFF xx / | ||
- | |||
- | gdzie flagi: | ||
- | |||
- | * bit 0 - 1 = zezwalaj na boot z dyskietki | ||
- | * bit 2 - 0 = nie uruchamiaj programu z cartridge po inicjacji | ||
- | * bit 7 - 1 = cartridge serwisowy | ||
- | |||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Formaty plików]] | [[Kategoria:Formaty plików]] |
Wersja z dnia 17:04, 5 wrz 2006
BOOT to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego OS bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS.
Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:
- bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
- bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać
- bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość
- bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI)
Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.