Tryby wysokiej rozdzielczości

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:08, 13 cze 2008
Miker (Dyskusja | wkład)
("zlinkowanie" linków GRAPHICS n i ANTIC $n)
← Previous diff
Wersja z dnia 17:46, 15 wrz 2017
KMK (Dyskusja | wkład)
(og. red. + vbxe/sophia)
Next diff →
Linia 2: Linia 2:
Oto wspólne ich cechy: Oto wspólne ich cechy:
-* Ilość pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.+ 
-* Kolor ramki jest jak zwykle pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]].+* Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
-* Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry - w odróżnieniu od większości trybów - określa [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru.+* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]].
-* Grafika [[PMG]] nie może zakrywać "zapalonych" pikseli pola gry, niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]]). Wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.+* Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru ("pisma").
-* W systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] zachodzi [[efekt artefaktów]].+* Grafika [[PMG]] nie może zakrywać "zapalonych" pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]])), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
 +* W systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] i [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL] zachodzi [[efekt artefaktów]].
* Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]]. * Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]].
Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]]. Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]].
 +
 +== Rozszerzenia ==
 +Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
 +
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
{{stub}} {{stub}}

Wersja z dnia 17:46, 15 wrz 2017

Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.

Oto wspólne ich cechy:

  • Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
  • Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
  • Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
  • Grafika PMG nie może zakrywać "zapalonych" pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
  • W systemie NTSC i PAL zachodzi efekt artefaktów.
  • Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.

Monochromatycznymi są tryby ANTIC $2 (Graphics 0), ANTIC $3 i ANTIC $F (Graphics 8).

Rozszerzenia

Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools