Deep Blue C
From Atariki
Wersja z dnia 20:09, 29 gru 2008 Danos (Dyskusja | wkład) (Dodanie informacji o możliwościach i bibliotekach) ← Previous diff |
Wersja z dnia 20:48, 29 gru 2008 KMK (Dyskusja | wkład) (dr. red.) Next diff → |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
* tablice wielowymiarowe | * tablice wielowymiarowe | ||
* liczby zmiennoprzecinkowe | * liczby zmiennoprzecinkowe | ||
- | * funkcje zwracające wartości typu innego niż int | + | * funkcje zwracające wartości typu innego niż ''int'' |
- | * operator sizeof | + | * operator ''sizeof'' |
* rzutowanie typów | * rzutowanie typów | ||
Inne niestandardowe właściwości Deep Blue C: | Inne niestandardowe właściwości Deep Blue C: | ||
- | * Ostatni człon (case lub default) klauzuli switch musi być zakończony jedną z instrukcji: break, continue lub return. | + | * Ostatni człon (''case'' lub ''default'') klauzuli ''switch'' musi być zakończony jedną z instrukcji: ''break'', ''continue'' lub ''return''. |
- | * Typ char jest zawsze bez znaku. | + | * Typ ''char'' jest zawsze bez znaku. |
* Łańcuchy znakowe nie mogą być dzielone. | * Łańcuchy znakowe nie mogą być dzielone. | ||
* Długość linii kodu źródłowego nie może przekraczać 79 znaków. | * Długość linii kodu źródłowego nie może przekraczać 79 znaków. | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
* Tablice jednowymiarowe | * Tablice jednowymiarowe | ||
* Operatory jednoargumentowe: + - * & ++ -- ! $- (tylda) | * Operatory jednoargumentowe: + - * & ++ -- ! $- (tylda) | ||
- | * Operatory dwuargumentowe: + - * / % | ^ & == != < <= >= << >> <op>= && || ?: , (comma) | + | * Operatory dwuargumentowe: + - * / % | ^ & == != < <= >= << >> <op>= && || ?: , |
- | * Słowa kluczowe: ''if, else, while, break, continue, return, for, do, switch, case,default'' | + | * Słowa kluczowe: ''if, else, while, break, continue, return, for, do, switch, case, default'' |
* Dyrektywy kompilatora: #''define'', #''include'' | * Dyrektywy kompilatora: #''define'', #''include'' | ||
* Linker (konsolidator) z funkcją relokowania | * Linker (konsolidator) z funkcją relokowania | ||
* Stałe: szesnastkowe, ósemkowe, \ (backslash) | * Stałe: szesnastkowe, ósemkowe, \ (backslash) | ||
- | Prawdziwą siłą DBC są dołączone do środowiska biblioteki programistyczne. Zapewniają one niemal ten sam zestaw funkcji jak w Atari Basic, oprócz zmiennych typu rzeczywistego. Poniżej przedstawiono podstawowe biblioteki dostępne podczas tworzenia programu: | + | Prawdziwie mocną stroną DBC są dołączone do środowiska biblioteki programistyczne. Zapewniają one niemal ten sam zestaw funkcji jak w [[Atari Basic]], oprócz zmiennych typu rzeczywistego. Poniżej przedstawiono podstawowe biblioteki dostępne podczas tworzenia programu: |
* AIO - biblioteka podstawowych funkcji wejścia/wyjścia. Praktycznie wymagana w każdym tworzonym programie | * AIO - biblioteka podstawowych funkcji wejścia/wyjścia. Praktycznie wymagana w każdym tworzonym programie | ||
* DBC - biblioteka uruchomieniowa | * DBC - biblioteka uruchomieniowa | ||
* GRAPHICS - biblioteka graficzna. Tryby tekstowe i graficzne Atari oraz funkcje graficzne wzorowane na Atari Basic | * GRAPHICS - biblioteka graficzna. Tryby tekstowe i graficzne Atari oraz funkcje graficzne wzorowane na Atari Basic | ||
- | * PMG - biblioteka grafiki Gracz-Pocisk (Player Missile Graphics) | + | * PMG - biblioteka grafiki [[Player/Missile Graphics|grafiki Gracz-Pocisk]] (Player Missile Graphics) |
* PRINTF - biblioteka obsługi konsoli | * PRINTF - biblioteka obsługi konsoli | ||
- | Użyteczny jest kod źródłowy ww. bibliotek znajdujący się razem z innymi plikami DBC. Dodatkowo, na stronie APX udostępniono również kod źródłowy całego środowiska programistycznego. | + | Użyteczny jest kod źródłowy ww. bibliotek znajdujący się razem z innymi plikami DBC. Dodatkowo na stronie APX udostępniono również kod źródłowy całego środowiska programistycznego. |
Materiały źródłowe: | Materiały źródłowe: |
Wersja z dnia 20:48, 29 gru 2008
Jeden z nielicznych kompilatorów języka C na małe Atari. Jego składnia jest zbliżona do standardu ANSI C, z istotnymi ograniczeniami. Niedostępne są:
- struktury, unie
- tablice wielowymiarowe
- liczby zmiennoprzecinkowe
- funkcje zwracające wartości typu innego niż int
- operator sizeof
- rzutowanie typów
Inne niestandardowe właściwości Deep Blue C:
- Ostatni człon (case lub default) klauzuli switch musi być zakończony jedną z instrukcji: break, continue lub return.
- Typ char jest zawsze bez znaku.
- Łańcuchy znakowe nie mogą być dzielone.
- Długość linii kodu źródłowego nie może przekraczać 79 znaków.
- Funkcja nie może mieć więcej niż 126 argumentów.
Środowisko Deep Blue C (DBC) zapewnia dostęp do następujących konstrukcji programowych:
- Typy podstawowe: char, int, typ wskaźnikowy (pointer)
- Tablice jednowymiarowe
- Operatory jednoargumentowe: + - * & ++ -- ! $- (tylda)
- Operatory dwuargumentowe: + - * / % | ^ & == != < <= >= << >> <op>= && || ?: ,
- Słowa kluczowe: if, else, while, break, continue, return, for, do, switch, case, default
- Dyrektywy kompilatora: #define, #include
- Linker (konsolidator) z funkcją relokowania
- Stałe: szesnastkowe, ósemkowe, \ (backslash)
Prawdziwie mocną stroną DBC są dołączone do środowiska biblioteki programistyczne. Zapewniają one niemal ten sam zestaw funkcji jak w Atari Basic, oprócz zmiennych typu rzeczywistego. Poniżej przedstawiono podstawowe biblioteki dostępne podczas tworzenia programu:
- AIO - biblioteka podstawowych funkcji wejścia/wyjścia. Praktycznie wymagana w każdym tworzonym programie
- DBC - biblioteka uruchomieniowa
- GRAPHICS - biblioteka graficzna. Tryby tekstowe i graficzne Atari oraz funkcje graficzne wzorowane na Atari Basic
- PMG - biblioteka grafiki grafiki Gracz-Pocisk (Player Missile Graphics)
- PRINTF - biblioteka obsługi konsoli
Użyteczny jest kod źródłowy ww. bibliotek znajdujący się razem z innymi plikami DBC. Dodatkowo na stronie APX udostępniono również kod źródłowy całego środowiska programistycznego.
Materiały źródłowe: [1] AtariArchives.org, http://www.atariarchives.org/APX/showinfo.php?cat=20166