Znaki kontrolne edytora ekranowego
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 08:29, 10 paź 2012 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 06:30, 11 paź 2012 Krótki (Dyskusja | wkład) (nazwy znaków z ofricjalnego dokumentu, biobliografia, poprawki.) Next diff → |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
<table border=1 cellpadding=5> | <table border=1 cellpadding=5> | ||
<tr><td><b>Kod hex</b></td><td><b>Kod dec</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Akcja</b></td></tr> | <tr><td><b>Kod hex</b></td><td><b>Kod dec</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Akcja</b></td></tr> | ||
- | <tr><td>$1B</td><td>27</td><td>ESCAPE</td><td>Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz Return, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.</td></tr> | + | <tr><td>$1B</td><td>27</td><td>ESCAPE</td><td>Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.</td></tr> |
<tr><td>$1C</td><td>28</td><td>CURSOR UP</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.</td></tr> | <tr><td>$1C</td><td>28</td><td>CURSOR UP</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.</td></tr> | ||
<tr><td>$1D</td><td>29</td><td>CURSOR DOWN</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..</td></tr> | <tr><td>$1D</td><td>29</td><td>CURSOR DOWN</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..</td></tr> | ||
<tr><td>$1E</td><td>30</td><td>CURSOR LEFT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.</td></tr> | <tr><td>$1E</td><td>30</td><td>CURSOR LEFT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.</td></tr> | ||
<tr><td>$1F</td><td>31</td><td>CURSOR RIGHT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.</td></tr> | <tr><td>$1F</td><td>31</td><td>CURSOR RIGHT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.</td></tr> | ||
- | <tr><td>$7D</td><td>125</td><td>CLEAR SCREEN</td><td>Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym, górnym rogu ekranu.</td></tr> | + | <tr><td>$7D</td><td>125</td><td>CLEAR</td><td>Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu.</td></tr> |
- | <tr><td>$7E</td><td>126</td><td>BACKSPACE</td><td>Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany. Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że stoi przy lewym marginesie ekranu, wtedy nic się nie stanie).</td></tr> | + | <tr><td>$7E</td><td>126</td><td>BACKSPACE</td><td>Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie).</td></tr> |
- | <tr><td>$7F</td><td>127</td><td>TABULATE</td><td>Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.</td></tr> | + | <tr><td>$7F</td><td>127</td><td>TAB</td><td>Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.</td></tr> |
- | <tr><td>$9B</td><td>155</td><td>RETURN</td><td>Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.</td></tr> | + | <tr><td>$9B</td><td>155</td><td>END OF LINE</td><td>Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.</td></tr> |
<tr><td>$9C</td><td>156</td><td>DELETE LINE</td><td>Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.</td></tr> | <tr><td>$9C</td><td>156</td><td>DELETE LINE</td><td>Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.</td></tr> | ||
<tr><td>$9D</td><td>157</td><td>INSERT LINE</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.</td></tr> | <tr><td>$9D</td><td>157</td><td>INSERT LINE</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.</td></tr> | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
<tr><td>$9F</td><td>159</td><td>SET TAB</td><td>Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.</td></tr> | <tr><td>$9F</td><td>159</td><td>SET TAB</td><td>Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.</td></tr> | ||
<tr><td>$FD</td><td>253</td><td>BELL</td><td>Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.</td></tr> | <tr><td>$FD</td><td>253</td><td>BELL</td><td>Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.</td></tr> | ||
- | <tr><td>$FE</td><td>254</td><td>DELETE</td><td>Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a cały tekst znajdujący się za nim przesunie się w lewo.</td></tr> | + | <tr><td>$FE</td><td>254</td><td>DELETE CHARACTER</td><td>Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo.</td></tr> |
- | <tr><td>$FF</td><td>255</td><td>INSERT</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a cały tekst znajdujący się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.</td></tr> | + | <tr><td>$FF</td><td>255</td><td>INSERT CHARACTER</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.</td></tr> |
</table> | </table> | ||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | * Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70 | ||
[[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] |
Wersja z dnia 06:30, 11 paź 2012
Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16:
Kod hex | Kod dec | Nazwa | Akcja |
$1B | 27 | ESCAPE | Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków. |
$1C | 28 | CURSOR UP | Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej. |
$1D | 29 | CURSOR DOWN | Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej.. |
$1E | 30 | CURSOR LEFT | Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego. |
$1F | 31 | CURSOR RIGHT | Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego. |
$7D | 125 | CLEAR | Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu. |
$7E | 126 | BACKSPACE | Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie). |
$7F | 127 | TAB | Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji. |
$9B | 155 | END OF LINE | Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu. |
$9C | 156 | DELETE LINE | Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę. |
$9D | 157 | INSERT LINE | Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół. |
$9E | 158 | CLEAR TAB | Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana. |
$9F | 159 | SET TAB | Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji. |
$FD | 253 | BELL | Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy. |
$FE | 254 | DELETE CHARACTER | Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo. |
$FF | 255 | INSERT CHARACTER | Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo. |
Bibliografia
- Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70