Znaki kontrolne edytora ekranowego
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 06:40, 11 paź 2012 Krótki (Dyskusja | wkład) (tabela w wikiskładni) ← Previous diff |
Aktualna wersja KMK (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
| $FE || 254 || DELETE CHARACTER || Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo. | | $FE || 254 || DELETE CHARACTER || Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo. | ||
|- | |- | ||
- | | $FF || 255 || INSERT CHARACTER || Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo. | + | | $FF || 255 || INSERT CHARACTER || Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zostanie przesunięta w prawo. |
|} | |} | ||
Aktualna wersja
Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16:
Kod hex | Kod dec | Nazwa | Akcja |
---|---|---|---|
$1B | 27 | ESCAPE | Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków. |
$1C | 28 | CURSOR UP | Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej. |
$1D | 29 | CURSOR DOWN | Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej.. |
$1E | 30 | CURSOR LEFT | Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego. |
$1F | 31 | CURSOR RIGHT | Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego. |
$7D | 125 | CLEAR | Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu. |
$7E | 126 | BACKSPACE | Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie). |
$7F | 127 | TAB | Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji. |
$9B | 155 | END OF LINE | Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu. |
$9C | 156 | DELETE LINE | Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę. |
$9D | 157 | INSERT LINE | Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół. |
$9E | 158 | CLEAR TAB | Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana. |
$9F | 159 | SET TAB | Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji. |
$FD | 253 | BELL | Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy. |
$FE | 254 | DELETE CHARACTER | Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo. |
$FF | 255 | INSERT CHARACTER | Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zostanie przesunięta w prawo. |
[Edytuj]
Bibliografia
- Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70