Top Drive 1050
From Atariki
Wersja z dnia 15:37, 7 lip 2015 KMK (Dyskusja | wkład) (posiadała ->) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mowny (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Oryginalne rozszerzenie zostało opracowane w Niemczech przez Bernharda Engla jako "1050 Turbo" (kolejne wersje w latach 1985,86,88). Oprócz usprawnionej obsługi dyskietek, oryginalna wersja oferowała możliwość obsługi drukarki w standardzie Centronics. Na jego podstawie powstawały "klony", w tym także sprzedawana w Polsce wersja firmy [[P.Z. Karen]], których ROM różnił się od oryginalnego w zasadzie wyłącznie napisami. | Oryginalne rozszerzenie zostało opracowane w Niemczech przez Bernharda Engla jako "1050 Turbo" (kolejne wersje w latach 1985,86,88). Oprócz usprawnionej obsługi dyskietek, oryginalna wersja oferowała możliwość obsługi drukarki w standardzie Centronics. Na jego podstawie powstawały "klony", w tym także sprzedawana w Polsce wersja firmy [[P.Z. Karen]], których ROM różnił się od oryginalnego w zasadzie wyłącznie napisami. | ||
- | Opis wykonania modyfikacji oraz więcej informacji na temat rozszerzenia można znaleźć na stronie [[Jerzy Sobola|Jurka Soboli]]: [http://dereatari.republika.pl/serw.htm http://dereatari.republika.pl/serw.htm] | + | Opis wykonania modyfikacji oraz więcej informacji na temat rozszerzenia można znaleźć na stronie [[Jerzy Sobola|Jurka Soboli]]: [http://jsobola.atari8.info/dereatari/serw.htm http://jsobola.atari8.info/dereatari/serw.htm] |
== Protokół transmisji Top Drive / TOMS Turbo == | == Protokół transmisji Top Drive / TOMS Turbo == |
Aktualna wersja
Proste rozszerzenie do stacji 1050, umożliwiające odczyt i zapis dyskietek sformatowanych w gęstości DD, a także kopiowanie dysków zabezpieczonych Bad Sectorami.
Oryginalne rozszerzenie zostało opracowane w Niemczech przez Bernharda Engla jako "1050 Turbo" (kolejne wersje w latach 1985,86,88). Oprócz usprawnionej obsługi dyskietek, oryginalna wersja oferowała możliwość obsługi drukarki w standardzie Centronics. Na jego podstawie powstawały "klony", w tym także sprzedawana w Polsce wersja firmy P.Z. Karen, których ROM różnił się od oryginalnego w zasadzie wyłącznie napisami.
Opis wykonania modyfikacji oraz więcej informacji na temat rozszerzenia można znaleźć na stronie Jurka Soboli: http://jsobola.atari8.info/dereatari/serw.htm
Protokół transmisji Top Drive / TOMS Turbo
Stacje z rozszerzeniem Top Drive 1050, TOMS Turbo Drive oraz TOMS Multi Drive mogą pracować z prędkością 68,2 kbps. Dla zasygnalizowania stacji, że komputer żąda pracy w turbo, przy prędkości 68,2 kbps używany jest inny protokół transmisji będący zmodyfikowaną wersją standardowego. Protokół ten jest odmienny niż w wypadku stacji XF-551.
Blok komendy (Command Frame) dla stacji, tak samo jak w standardzie, wysyłany jest z prędkością 19200 bps. Czwarty bajt tego bloku, niosący wartość bajtu DAUX2 bloku DCB, jest zwiększony o 128 (ORA #$80). Po wysłaniu komendy komputer - nie czekając na odpowiedź - przeprogramowuje układ POKEY na 68,2 kbps (wartość licznika - $06) założywszy w ciemno, że stacja ze swej strony również przełącza się na szybką transmisję. Odbiór ewentualnej negatywnej odpowiedzi oczywiście nie jest w takim układzie możliwy.
Dalsza wymiana danych wywołana przez tę jedną komendę odbywa się w przyspieszonej transmisji. Po wykonaniu komendy następuje powrót do prędkości standardowej.
Ogólnie schemat wymiany danych przy odczycie jest następujący:
- prędkość 19200 bps
- komputer --> komenda 4 B + CRC --> urządzenie
- przełączenie na 68,2 kbps
- komputer <-- potwierdzenie 'A' <-- urządzenie
- wykonanie
- komputer <-- potwierdzenie 'C' <-- urządzenie
- komputer <-- blok danych + CRC <-- urządzenie
- przełączenie na 19200 bps
- koniec.
Natomiast zapis wygląda tak:
- prędkość 19200 bps
- komputer --> komenda 4 B + CRC --> urządzenie
- przełączenie na 68,2 kbps
- komputer <-- potwierdzenie 'A' <-- urządzenie
- komputer --> blok danych + CRC --> urządzenie
- komputer <-- potwierdzenie 'A' <-- urządzenie
- wykonanie
- komputer <-- potwierdzenie 'C' <-- urządzenie
- przełączenie na 19200 bps
- koniec
Jest to zdecydowanie najpodlejsze turbo z czwórki głównych systemów turbo do stacji dysków; Top Drive nie dość, że ma wszystkie wady protokołu XF-551, to jeszcze dorzuca do nich jedną własną (którą jest wspomniana wyżej niemożność odrzucenia przez stację w cywilizowany sposób żądanego przez komputer trybu pracy), nie mając przy tym żadnych równoważących to zalet (jeden bajt więcej przesłany w szybkiej transmisji zwiększa prędkość wymiany danych o niecałe 8 promili).