The Top 2
From Atariki
Wersja z dnia 11:22, 25 sie 2022 Seban (Dyskusja | wkład) (lekii reformat + varia - stub) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:59, 25 sie 2022 Dracon (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
*[https://www.pouet.net/prod.php?which=9356 The Top #2] na [https://pouet.net PouetNet] | *[https://www.pouet.net/prod.php?which=9356 The Top #2] na [https://pouet.net PouetNet] | ||
*[https://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1098 The Top #2] u [[Fandal|Fandala]] | *[https://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1098 The Top #2] u [[Fandal|Fandala]] | ||
+ | *[https://www.youtube.com/watch?v=5A31L2NMc0Y&t=326s Youtube] | ||
+ | *[https://www.youtube.com/watch?v=neiEAi3NUmk Yotube (TV analog) | ||
[[Kategoria:Dema XL/XE]] | [[Kategoria:Dema XL/XE]] | ||
[[Kategoria:Polskie_dema]] | [[Kategoria:Polskie_dema]] |
Wersja z dnia 11:59, 25 sie 2022
Kontynuacja kultowej serii dema grupy WFMH na Atari XL/XE. Równie dobra jak poprzednik. Produkcja wymaga jedynie 64kB pamięci RAM. Ładuje się jako pojedynczy plik do pamięci, potem poszczególne części są dekompresowane w trakcie przechodzenia pomiędzy kolejnymi częściami. Autorzy produkcji twierdzą że na "The Top 2" składają się te części które nie zmieściły się w The Top 1, a jednocześnie są zbyt kiepskie aby znalazły się w zapowiadanej na ekranie powitalnym trzeciej części tejże kultowej serii.Demo składa się z pięciu części:
- Digi part
- Multi sinus srcolls
- Sprite Scroller
- 3MHz Demo
- "In the Space"
Pomiędzy którymi przechodzi się za pomocą klawisz SHIFT, wyjątkiem jest tutaj część "3MHz Demo", z której to wychodzi się używając klawisza "RETURN".
Varia (jednak głównie o o kompresji)
Ponieważ program ładuje się na raz do pamięci i wymaga jedynie 64KB pamięci RAM, to aby udało wszystkie te części zmieścić w pamięci użyto dość zaawansowanej kompresji danych. Każda część programu dekompresuje się tuż przed uruchomieniem. Zastosowane algorytmy to zarówno proste "Kodowanie Długości Serii" (czyli tzw. RLE) jak i nieco bardziej skomplikowana technika kompresji jaką jest LZ77. Ponieważ w tamtym czasie nie istniał żaden tego typu program kompresujący dla ośmiobitowych komputerów Atari, a sama kompresja nie była zjawiskiem na tej platformie zjawiskiem powszechnym, Magnus skierował swoją uwagę w stronę rozwiązań stworzonych już w owym czasie na platformie Commodore. Analizując kod produkcji z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić że kompresji dokonano cruncher-em na komputerze C64 lub C128. Mogą świadczyć o tym typowe typowe dla platform C64/C128 odwołania w kodzie procedury dekompresującej do rejestrów sprzętowych (np. do lokacji $D030 czy też $01). W pamięci można znaleźć również typowe dla w/w platform struktury danych odpowiadające fragmentom programu Commodore BASIC (np. SYS 2059). Dlaczego wybrano platformę C64/C128? Procesory 65C02 (Atari) i 6510 (C64) są ze sobą w 99% zgodne sprzętowo i programowo, kod dekompresora pochodzący z C64 można bez większych zmian uruchomić bezpośrednio na Atari.
The Top 1 oraz The Top 3 również skompresowano w podobny sposób, z dużą dawką prawdopodobieństwa moża przyjąć że własnie te działania były zaczątkiem i inspiracją do stworzenia przez Magnusa zarówno Cruncher-a 4.64 (wykorzystującego tylko i wyłącznie algorytm RLE) a potem Cruncher-a 5.0 (który to korzystał już z RLE jak i LZ77).
Odnośniki
- The Top #2 na DemoZoo
- The Top #2 na PouetNet
- The Top #2 u Fandala
- Youtube
- [https://www.youtube.com/watch?v=neiEAi3NUmk Yotube (TV analog)