ABBUC SONDERMAGAZIN 17 Intro
From Atariki
Wersja z dnia 13:25, 29 wrz 2005 Seban (Dyskusja | wkład) (mały opis intra + smucenie na temat ramek i FPS'ow :) chciałem to przenieć do innego wątku ale nie wiedziałem jak zatytułować taki wątek "FPS"?) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:26, 29 wrz 2005 Seban (Dyskusja | wkład) (takie tam) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | [[Intro]] napisane przez [[Rzóg]]a na "zamówienie" niemieckiego magazynu [[Abbuc Magazin]]. [[Intro]] zostało dołączone do specjalnego, siedemnastego wydania magazynu (ABBUC SonderMagazin #17) | + | [[Intro]] napisane przez [[Rzóg]]a na "zamówienie" niemieckiego magazynu [[Abbuc Magazin]]. [[Intro]] zostało dołączone do specjalnego, siedemnastego wydania magazynu (ABBUC SonderMagazin #17). W intrze możemy obejrzeć tzw. [[dot plotter]] skaładający się 256 punktów. To wszystko udało się zmieścić [[Rzóg]]owi w tzw. "jednej ramce". |
- | W intrze możemy obejrzeć tzw. [[dot plotter]] skaładający się 256 punktów. To wszystko udało się zmieścić [[Rzóg]]owi w tzw. "jednej ramce". | ||
Gdy to przełożymy na język ludzki oznacza to iż narysowanie wszystkiego trwa nie więcej niż 1/50 sek. A ponieważ ATARI (a dokładniej [[ANTIC]]+[[GTIA]]) w systemie [[PAL]] generuje 50 klatek obrazu (z angielskiego "frame") w ciągu sekundy, to jeżeli [[Koder]]owi uda się procedury zoptymalizować tak aby mieściły się w tym czasie, możemy powiedzieć o efekcie iż "mieści się w jednej ramce". W przypadku 8-bitowego ATARI [[Coder|Koderzy]] bardzo często podają prędkość swoich efektów w ramkach (czym więcej ramek zajmuje efekt tym wolniej się wykonuje). | Gdy to przełożymy na język ludzki oznacza to iż narysowanie wszystkiego trwa nie więcej niż 1/50 sek. A ponieważ ATARI (a dokładniej [[ANTIC]]+[[GTIA]]) w systemie [[PAL]] generuje 50 klatek obrazu (z angielskiego "frame") w ciągu sekundy, to jeżeli [[Koder]]owi uda się procedury zoptymalizować tak aby mieściły się w tym czasie, możemy powiedzieć o efekcie iż "mieści się w jednej ramce". W przypadku 8-bitowego ATARI [[Coder|Koderzy]] bardzo często podają prędkość swoich efektów w ramkach (czym więcej ramek zajmuje efekt tym wolniej się wykonuje). | ||
+ | |||
W przypadku innych platfor [[Koder]]zy zwykli określać prędkość swoich procedur w ramkach na sekundę. Czyli [[koder]] podaje ile jego procedura jest w stanie wygenerować takich "ramek" w ciągu sekundy (z angielskiego Frames Per Second, czyli [[FPS]]). Pojęcie [[FPS]] bardziej się przyjeło na "mocniejszych" sprzętowo platformach, np. PC. | W przypadku innych platfor [[Koder]]zy zwykli określać prędkość swoich procedur w ramkach na sekundę. Czyli [[koder]] podaje ile jego procedura jest w stanie wygenerować takich "ramek" w ciągu sekundy (z angielskiego Frames Per Second, czyli [[FPS]]). Pojęcie [[FPS]] bardziej się przyjeło na "mocniejszych" sprzętowo platformach, np. PC. | ||
- | W przypadku [[dot plotter]]a [[Rzóg]]a możemy powiedziec iż ma on 50FPS, co do celowości określania prędkości w taki sposób w przypadku ATARI można się spierać ;) | + | |
+ | W przypadku [[dot plotter]]a [[Rzóg]]a możemy powiedziec iż ma on 50FPS, a co do celowości określania prędkości w taki sposób w przypadku ATARI można się spierać ;) Ale to już temat na zupełnie inny artykuł. | ||
+ | |||
[[Grafika:Rzog_abbuc17_intro_1.gif]] | [[Grafika:Rzog_abbuc17_intro_1.gif]] |
Wersja z dnia 13:26, 29 wrz 2005
Intro napisane przez Rzóga na "zamówienie" niemieckiego magazynu Abbuc Magazin. Intro zostało dołączone do specjalnego, siedemnastego wydania magazynu (ABBUC SonderMagazin #17). W intrze możemy obejrzeć tzw. dot plotter skaładający się 256 punktów. To wszystko udało się zmieścić Rzógowi w tzw. "jednej ramce".
Gdy to przełożymy na język ludzki oznacza to iż narysowanie wszystkiego trwa nie więcej niż 1/50 sek. A ponieważ ATARI (a dokładniej ANTIC+GTIA) w systemie PAL generuje 50 klatek obrazu (z angielskiego "frame") w ciągu sekundy, to jeżeli Koderowi uda się procedury zoptymalizować tak aby mieściły się w tym czasie, możemy powiedzieć o efekcie iż "mieści się w jednej ramce". W przypadku 8-bitowego ATARI Koderzy bardzo często podają prędkość swoich efektów w ramkach (czym więcej ramek zajmuje efekt tym wolniej się wykonuje).
W przypadku innych platfor Koderzy zwykli określać prędkość swoich procedur w ramkach na sekundę. Czyli koder podaje ile jego procedura jest w stanie wygenerować takich "ramek" w ciągu sekundy (z angielskiego Frames Per Second, czyli FPS). Pojęcie FPS bardziej się przyjeło na "mocniejszych" sprzętowo platformach, np. PC.
W przypadku dot plottera Rzóga możemy powiedziec iż ma on 50FPS, a co do celowości określania prędkości w taki sposób w przypadku ATARI można się spierać ;) Ale to już temat na zupełnie inny artykuł.
Tak jak w przypadku każdego plottera użytkownik posiada możliwość ingerencji w rysowene figury poprzez zmianę kilku parametrów :)