Cartridge
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 18:30, 15 gru 2005 KMK (Dyskusja | wkład) (nazwiska odmienione po polsku) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:46, 27 gru 2005 Piotrv (Dyskusja | wkład) (→Linki + gniazdo) Next diff → |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
== Linki == | == Linki == | ||
+ | * [[gniazdo Cartridge'a|Gniazdo Cartridge'a]] | ||
* [http://www2.asw.cz/~kubecj/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | * [http://www2.asw.cz/~kubecj/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | ||
* [http://www2.asw.cz/~kubecj/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | * [http://www2.asw.cz/~kubecj/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | ||
[[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Wersja z dnia 22:46, 27 gru 2005
Cartridge (pol. kartridż) to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.
Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tą ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.