Cartridge
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 22:46, 27 gru 2005 Piotrv (Dyskusja | wkład) (→Linki + gniazdo) ← Previous diff |
Wersja z dnia 03:38, 28 gru 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
- | Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tą ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania. | + | Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tę ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania. |
Wersja z dnia 03:38, 28 gru 2005
Cartridge (pol. kartridż) to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.
Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.