BOOT (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:58, 29 gru 2005
Piotrv (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 15:56, 29 gru 2005
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-[[BOOT (format pliku)|BOOT]] to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]].+[[BOOT (format pliku)|BOOT]] to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]]. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS.
 + 
 +Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:
 + 
 +* bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
 +* bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać
 +* bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość
 +* bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI)
 + 
 +Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć.
{{stub}} {{stub}}
 +[[Kategoria:Formaty plików]]

Wersja z dnia 15:56, 29 gru 2005

BOOT to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego OS bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS.

Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:

  • bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
  • bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać
  • bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość
  • bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI)

Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.