Cartridge

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 02:16, 22 sty 2006
CK (Dyskusja | wkład)
(dodalem Kategorie Atari ST)
← Previous diff
Wersja z dnia 08:26, 22 sty 2006
Miker (Dyskusja | wkład)
(nie, to nie był dobry pomysł - radzę przeczytać treść najpierw)
Next diff →
Linia 19: Linia 19:
[[Kategoria:Glosariusz]] [[Kategoria:Glosariusz]]
-[[Kategoria:Atari ST]] 

Wersja z dnia 08:26, 22 sty 2006

Grafika:Ramcart.jpg

Cartridge (pol. kartridż) to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.


Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.


W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.


Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.


Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.

Linki

Personal tools