Scroll
From Atariki
Wersja z dnia 23:35, 6 wrz 2005 Krótki (Dyskusja | wkład) ("scroll nie jest używany od II połowy XX w." lol - rozdzieliłem pojęcia scrolla i scrollingu ekranu) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:08, 21 lut 2006 Mikey (Dyskusja | wkład) (no chyba was pop.... moze kazdy wyraz wikizowac?) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
''Jeśli szukasz informacji, jak uzyskać przesuw zawartości ekranu, przeczytaj [[Scrolling]].'' | ''Jeśli szukasz informacji, jak uzyskać przesuw zawartości ekranu, przeczytaj [[Scrolling]].'' | ||
- | '''Scroll''' lub '''skrol''' (ang. ''scroll'' - przewijać) w znaczeniu [[scena|demoscenowym]] oznacza przesuwający się (zazwyczaj poziomo) po ekranie tekst, w którym autor (autorzy) zawarł rozmaite informacje od siebie: swoje dane, dane techniczne efektów w [[demo|demie]], ciekawostki z życia (jak w [[Intel Outside]] [[Grupa|grupy]] [[Our 5oft]]), nierzadko [[Greetings|pozdrowienia]] albo [[fuck|fucki]] dla wybrańców. ;) Scroll był najbardziej popularny w [[oldschool]]owych produkcjach - często był najbardziej dominującym efektem w demie. Wynikało to z nieistnienia w owych czasach Internetu - scrolle były jednymi z niewielu metod komunikacji między komputerowcami. Z tego powodu można było podziwiać scrollowane reklamy klubów użytkowników Atari, czy też opowieści z giełdy (vide [[Robocop Demo]]). Jednakże wskutek rozwoju efektów w demach, i Internetu, od połowy lat 90. XX w. scroll sporadycznie jest traktowany jako część dema - pojawia się tylko jako [[credits]]y na szarym końcu produkcji. | + | '''Scroll''' lub '''skrol''' (ang. ''scroll'' - przewijać) w znaczeniu [[scena|demoscenowym]] oznacza przesuwający się (zazwyczaj poziomo) po ekranie tekst, w którym autor (autorzy) zawarł rozmaite informacje od siebie: swoje dane, dane techniczne efektów w [[demo|demie]], ciekawostki z życia (jak w [[Intel Outside]] grupy [[Our 5oft]]), nierzadko [[Greetings|pozdrowienia]] albo [[fuck|fucki]] dla wybrańców. ;) Scroll był najbardziej popularny w [[oldschool]]owych produkcjach - często był najbardziej dominującym efektem w demie. Wynikało to z nieistnienia w owych czasach Internetu - scrolle były jednymi z niewielu metod komunikacji między komputerowcami. Z tego powodu można było podziwiać scrollowane reklamy klubów użytkowników Atari, czy też opowieści z giełdy (vide [[Robocop Demo]]). Jednakże wskutek rozwoju efektów w demach, i Internetu, od połowy lat 90. XX w. scroll sporadycznie jest traktowany jako część dema - pojawia się tylko jako [[credits]]y na szarym końcu produkcji. |
'''Forma''' scrolla bywa urozmaicona - płynnie lub skokowo [[scrolling|przewijany]], wyginany co [[piksel]] wg funkcji sinus, jako pseudo-obiekt 3D, z lustrzanym odbiciem, cieniem albo na kolorowych [[bar|barach]] - wedle fantazji i możliwości [[koder]]a. | '''Forma''' scrolla bywa urozmaicona - płynnie lub skokowo [[scrolling|przewijany]], wyginany co [[piksel]] wg funkcji sinus, jako pseudo-obiekt 3D, z lustrzanym odbiciem, cieniem albo na kolorowych [[bar|barach]] - wedle fantazji i możliwości [[koder]]a. |
Wersja z dnia 10:08, 21 lut 2006
Jeśli szukasz informacji, jak uzyskać przesuw zawartości ekranu, przeczytaj Scrolling.
Scroll lub skrol (ang. scroll - przewijać) w znaczeniu demoscenowym oznacza przesuwający się (zazwyczaj poziomo) po ekranie tekst, w którym autor (autorzy) zawarł rozmaite informacje od siebie: swoje dane, dane techniczne efektów w demie, ciekawostki z życia (jak w Intel Outside grupy Our 5oft), nierzadko pozdrowienia albo fucki dla wybrańców. ;) Scroll był najbardziej popularny w oldschoolowych produkcjach - często był najbardziej dominującym efektem w demie. Wynikało to z nieistnienia w owych czasach Internetu - scrolle były jednymi z niewielu metod komunikacji między komputerowcami. Z tego powodu można było podziwiać scrollowane reklamy klubów użytkowników Atari, czy też opowieści z giełdy (vide Robocop Demo). Jednakże wskutek rozwoju efektów w demach, i Internetu, od połowy lat 90. XX w. scroll sporadycznie jest traktowany jako część dema - pojawia się tylko jako creditsy na szarym końcu produkcji.
Forma scrolla bywa urozmaicona - płynnie lub skokowo przewijany, wyginany co piksel wg funkcji sinus, jako pseudo-obiekt 3D, z lustrzanym odbiciem, cieniem albo na kolorowych barach - wedle fantazji i możliwości kodera.
Warto zobaczyć:
- Big Atari 8-bit Demo - najdłuższy scroll w demie (w historii 8-bitowego Atari) - nieco ponad 60 kb !!!;
- The Top 1 - bodajże największy scroll na Atari;
- The Top 2 oraz November Demo - w jednej z ich części rekord ilości scrollów naraz. :)