BOOT (format pliku)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 13:58, 29 gru 2005 Piotrv (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:56, 29 gru 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| - | [[BOOT (format pliku)|BOOT]] to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]]. | + | [[BOOT (format pliku)|BOOT]] to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]]. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS. |
| + | |||
| + | Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów: | ||
| + | |||
| + | * bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego | ||
| + | * bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać | ||
| + | * bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość | ||
| + | * bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI) | ||
| + | |||
| + | Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć. | ||
| {{stub}} | {{stub}} | ||
| + | [[Kategoria:Formaty plików]] | ||
Wersja z dnia 15:56, 29 gru 2005
BOOT to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego OS bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS.
Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:
- bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
- bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać
- bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość
- bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI)
Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.
