BOOT (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 17:04, 5 wrz 2006
KMK (Dyskusja | wkład)
(przeniesienie karta do działu "mapa pamięci")
← Previous diff
Wersja z dnia 18:37, 13 cze 2008
Seban (Dyskusja | wkład)
(info że BOOT można wczytać również z kasety)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-[[BOOT (format pliku)|BOOT]] to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]]. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS.+[[BOOT (format pliku)|BOOT]] to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]]. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS. Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku chęci uruchomienia programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków "D1:", jeżeli chcemy wyłączyć wbudowany interpreter BASIC należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START, dodatkowo gdy życzymy sobie odłączyć wbudowany interpreter BASIC to dodatkowo wraz wciśniętym klawiszem START należy przytrzymać wciśnięty klawisz OPTION.
-Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:+ 
 +Na początku znajduje się sześcio-bajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwu-bajtowych słów:
* bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego * bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
-* bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać+* bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać
-* bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość+* bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych
-* bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI)+* bajty 3 (młodszy bajt) i 4 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI)
 + 
 + 
 +Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć bajtów.
-Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć. 
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Formaty plików]] [[Kategoria:Formaty plików]]

Wersja z dnia 18:37, 13 cze 2008

BOOT to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego OS bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS. Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku chęci uruchomienia programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków "D1:", jeżeli chcemy wyłączyć wbudowany interpreter BASIC należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START, dodatkowo gdy życzymy sobie odłączyć wbudowany interpreter BASIC to dodatkowo wraz wciśniętym klawiszem START należy przytrzymać wciśnięty klawisz OPTION.


Na początku znajduje się sześcio-bajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwu-bajtowych słów:

  • bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
  • bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać
  • bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych
  • bajty 3 (młodszy bajt) i 4 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI)


Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć bajtów.



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools