Prosty generator pseudolosowy
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 21:18, 6 lis 2008 Bob er (Dyskusja | wkład) (wersja pierwsza) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:25, 29 gru 2008 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
| Linia 3: | Linia 3: | ||
| Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora. | Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora. | ||
| <pre> | <pre> | ||
| - | init equ * | + | init sta byte_a |
| - | sta byte_a | + | stx byte_b |
| - | stx byte_b | + | sty byte_c |
| - | sty byte_c | + | rts |
| - | rts | + | |
| </pre> | </pre> | ||
| Linia 13: | Linia 12: | ||
| <pre> | <pre> | ||
| - | random equ * | + | random lda byte_a |
| - | lda byte_a | + | eor byte_b |
| - | eor byte_b | + | asl |
| - | asl @ | + | sta byte_a |
| - | sta byte_a | + | clc |
| - | clc | + | lda byte_b |
| - | lda byte_b | + | adc byte_c |
| - | adc byte_c | + | sta byte_b |
| - | sta byte_b | + | lda byte_c |
| - | lda byte_c | + | eor byte_b |
| - | eor byte_b | + | sta byte_c |
| - | sta byte_c | + | rts |
| - | rts | + | |
| </pre> | </pre> | ||
| Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie. | Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie. | ||
Wersja z dnia 12:25, 29 gru 2008
Czasami jest potrzeba generowania liczb pseudolosowych w powtarzalny sposób (np. w grach). W takim przypadku POKEY ze swoim rejestrem RANDOM nie będzie zbyt pomocny. Można wtedy użyć poniższej metody. Nie jest ona mojego autorstwa. Znalazłem to gdzieś na sieci, niestety źródłowego adresu w tej chwili nie znajdę.
Na początku inicjujemy generator. Do rejestrów A, X i Y zapisujemu wartości początkowe generatora.
init sta byte_a
stx byte_b
sty byte_c
rts
Następnie możemy wołać poniższą funkcję. Wartość zwracana jest w akumulatorze (cały bajt).
random lda byte_a
eor byte_b
asl
sta byte_a
clc
lda byte_b
adc byte_c
sta byte_b
lda byte_c
eor byte_b
sta byte_c
rts
Jak widać metoda jest dosyć szybka, zajmuje stałą ilość cykli, nie potrzebuje żadnych tablic. Wystarczą 3 bajty gdzieś w pamięci, i nie muszą być one obok siebie.
