BOOT (format pliku)
From Atariki
Wersja z dnia 11:15, 16 lis 2009 Krótki (Dyskusja | wkład) (oczywisty błąd w offsetach bajtów) ← Previous diff |
Wersja z dnia 21:50, 13 maj 2010 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Format pliku wykorzystywany w [[Atari 8-bit|małym Atari]] do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego [[OS]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu [[DOS]]. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS. Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku chęci uruchomienia programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków "D1:", jeżeli chcemy wyłączyć wbudowany interpreter [[BASIC]] należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START. Odłączenie interpretera BASICa odbywa się identycznie jak w przypadku odczytu ze stacji dysków. | + | Format pliku wykorzystywany w [[Atari 8-bit|małym Atari]] do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu [[OS|systemu operacyjnego]] bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby uprzedniego wczytywania systemu [[DOS]]. Takim "plikiem" jest na ogół sam DOS. |
+ | Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku uruchamiania programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków nr 1. Jeżeli chcemy przy tym wyłączyć wbudowany interpreter [[BASIC]] należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START. Odłączenie interpretera BASIC-a odbywa się identycznie jak w przypadku odczytu ze stacji dysków. | ||
- | Na początku znajduje się sześcio-bajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwu-bajtowych słów: | + | == Opis formatu == |
+ | Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów: | ||
* bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego | * bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego | ||
Linia 8: | Linia 10: | ||
* bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych | * bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych | ||
* bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI) | * bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI) | ||
- | |||
Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć bajtów. | Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć bajtów. | ||
- | |||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Formaty plików]] | [[Kategoria:Formaty plików]] |
Wersja z dnia 21:50, 13 maj 2010
Format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby uprzedniego wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest na ogół sam DOS.
Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku uruchamiania programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków nr 1. Jeżeli chcemy przy tym wyłączyć wbudowany interpreter BASIC należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START. Odłączenie interpretera BASIC-a odbywa się identycznie jak w przypadku odczytu ze stacji dysków.
Opis formatu
Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:
- bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
- bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać
- bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych
- bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI)
Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć bajtów.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.