D2D
From Atariki
Wersja z dnia 09:06, 29 gru 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:48, 7 sty 2011 KMK (Dyskusja | wkład) (uaktualnienie) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Napisany przez [[KMK]], eksperymentalny program na ośmiobitowe Atari do odtwarzania sampli z plików zapisanych pod DOS-em na twardym dysku. Najchętniej działa ze [[SpartaDOS X]] na komputerach [[XL]] lub [[XE]] z co najmniej 128k pamięci RAM (DOS trzeba skonfigurować w trybie USE BANKED). Program zasadniczo wymaga też procesora [[65C816]], ale istnieje starsza wersja przeportowana na [[6502]] przez [[Lizard]]a. | + | Napisany przez [[KMK]], eksperymentalny program na ośmiobitowe Atari do odtwarzania sampli z plików zapisanych pod DOS-em na twardym dysku. Najchętniej działa ze [[SpartaDOS X]] na komputerach [[XL]] lub [[XE]] z co najmniej 128k pamięci RAM (DOS trzeba skonfigurować w trybie USE BANKED). Wersja 0.5 (starsza) wymaga procesora [[65C816]], nowsza (0.6) działa też na [[6502]]. |
W bieżącej wersji program jest w stanie odtwarzać zarówno zwykłe sample (tzw. RAW-y) jak i pliki *.WAV. W każdym przypadku plik do odtworzenia musi zawierać próbki ośmiobitowe, mono, bez znaku. Przewaga pliku *.WAV nad "gołym" samplem jest tylko taka, że program odczytuje żądane parametry odtwarzania z nagłówka pliku i automatycznie wybiera je jako domyślne. Wielkość sampla do odtworzenia jest ograniczona tylko maksymalną wielkością pliku, jaki da się zapisać na dysku małego Atari - w chwili obecnej jest to 16 MB. | W bieżącej wersji program jest w stanie odtwarzać zarówno zwykłe sample (tzw. RAW-y) jak i pliki *.WAV. W każdym przypadku plik do odtworzenia musi zawierać próbki ośmiobitowe, mono, bez znaku. Przewaga pliku *.WAV nad "gołym" samplem jest tylko taka, że program odczytuje żądane parametry odtwarzania z nagłówka pliku i automatycznie wybiera je jako domyślne. Wielkość sampla do odtworzenia jest ograniczona tylko maksymalną wielkością pliku, jaki da się zapisać na dysku małego Atari - w chwili obecnej jest to 16 MB. | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
* na [[Covox|Covoksie]] | * na [[Covox|Covoksie]] | ||
- | Przy zastosowaniu [[KMK/JŻ IDE]], szybkiego dysku (np. Toshiba MK2103MAV) i partycji z 256-bajtowymi sektorami program pozwala na odtwarzanie ośmiobitowych sampli w pierwszym trybie (czyli z konwersją w locie na 4 bity) z częstotliwością 12-16 kHz. Jest nadzieja, że na "nowym" filesystemie SpartaDOS X 4.39, który jest szybszy od starego o około 1,5 raza, parametry odtwarzania polepszą się na tyle, żeby można było osiągnąć 22 kHz. | + | Przy zastosowaniu [[KMK/JŻ IDE]], szybkiego dysku (np. Toshiba MK2103MAV) i partycji z 256-bajtowymi sektorami program pozwala na odtwarzanie ośmiobitowych sampli w pierwszym trybie (czyli z konwersją w locie na 4 bity) z częstotliwością 12-16 kHz. Przy systemie plików z 512-bajtowymi sektorami te parametry są nieco lepsze - 16 kHz osiąga się w trybie z konwersją "w locie" do 5 bitów. |
== Wady programu == | == Wady programu == | ||
- | Istotną wadą D2D jest słyszalna niestabilność dźwięku wynikająca głównie z nieregularności występowania zegarowych przerwań [[IRQ]] układu POKEY - liczniki te nie mają "samowyzwalacza", po zliczeniu do zera muszą być uruchamiane na nowo przez procedurę przerwania. Skutkuje to kumulowaniem się opóźnień mających źrodło w różnym czasie wykonywania się różnych rozkazów 6502 (jak wiadomo, przerwanie może być obsłużone dopiero po zakończeniu wykonywania pojedynczego rozkazu, w związku z czym tzw. ''interrupt latency'' waha się w zakresie od 0 do 7 cykli maszynowych), a to z kolei daje efekt słyszalnego "pływania" dźwięku w zalezności od tego, co komputer w danej chwili, poza odtwarzaniem sampla, robi: czyta dane z dysku, czy czeka na zwolnienie się następnego bufora. | + | Istotną wadą D2D w wersji 0.5 jest słyszalna niestabilność dźwięku wynikająca z błędu popełnionego przez autora w procedurze obsługi przerwania. Zostało to poprawione w wersji 0.6. |
==Download== | ==Download== | ||
- | * [http://drac030.krap.pl/d2d.arc D2D v.0.5] | + | * [http://drac030.krap.pl/d2d6502.arc D2D v.0.6] |
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Programy użytkowe]] | [[Kategoria:Programy użytkowe]] | ||
[[Kategoria:Polskie programy]] | [[Kategoria:Polskie programy]] |
Wersja z dnia 13:48, 7 sty 2011
Napisany przez KMK, eksperymentalny program na ośmiobitowe Atari do odtwarzania sampli z plików zapisanych pod DOS-em na twardym dysku. Najchętniej działa ze SpartaDOS X na komputerach XL lub XE z co najmniej 128k pamięci RAM (DOS trzeba skonfigurować w trybie USE BANKED). Wersja 0.5 (starsza) wymaga procesora 65C816, nowsza (0.6) działa też na 6502.
W bieżącej wersji program jest w stanie odtwarzać zarówno zwykłe sample (tzw. RAW-y) jak i pliki *.WAV. W każdym przypadku plik do odtworzenia musi zawierać próbki ośmiobitowe, mono, bez znaku. Przewaga pliku *.WAV nad "gołym" samplem jest tylko taka, że program odczytuje żądane parametry odtwarzania z nagłówka pliku i automatycznie wybiera je jako domyślne. Wielkość sampla do odtworzenia jest ograniczona tylko maksymalną wielkością pliku, jaki da się zapisać na dysku małego Atari - w chwili obecnej jest to 16 MB.
Program ma kilka trybów odtwarzania:
- na POKEY-u, z konwersją dokonywaną "w locie" z próbek ośmiobitowych na czterobitowe.
- na POKEY-u, z konwersją do pięciu bitów (jest mniej szumów, ale komputer jest bardziej obciążony)
- na POKEY-u z konwersją do sześciu bitów (obciążenie procesora jest jeszcze większe przy wątpliwej poprawie jakości)
- na Covoksie
Przy zastosowaniu KMK/JŻ IDE, szybkiego dysku (np. Toshiba MK2103MAV) i partycji z 256-bajtowymi sektorami program pozwala na odtwarzanie ośmiobitowych sampli w pierwszym trybie (czyli z konwersją w locie na 4 bity) z częstotliwością 12-16 kHz. Przy systemie plików z 512-bajtowymi sektorami te parametry są nieco lepsze - 16 kHz osiąga się w trybie z konwersją "w locie" do 5 bitów.
Wady programu
Istotną wadą D2D w wersji 0.5 jest słyszalna niestabilność dźwięku wynikająca z błędu popełnionego przez autora w procedurze obsługi przerwania. Zostało to poprawione w wersji 0.6.