MSC (format pliku)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 12:47, 26 maj 2015 Mono (Dyskusja | wkład) (→Budowa pliku) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:00, 26 maj 2015 Mono (Dyskusja | wkład) (pattern -> sekwencja) Next diff → |
||
| Linia 23: | Linia 23: | ||
| <tr><td>$0D00</td><td>$0680</td><td>Song #3.</td></tr> | <tr><td>$0D00</td><td>$0680</td><td>Song #3.</td></tr> | ||
| <tr><td>$1380</td><td>$0680</td><td>Song #4.</td></tr> | <tr><td>$1380</td><td>$0680</td><td>Song #4.</td></tr> | ||
| - | <tr><td>$1A00</td><td>$1000</td><td>Dane 128 patternów syntetycznych.</td></tr> | + | <tr><td>$1A00</td><td>$1000</td><td>Dane 128 sekwencji syntetycznych.</td></tr> |
| - | <tr><td>$2A00</td><td>$0800</td><td>Dane 64 patternów samplowych.</td></tr> | + | <tr><td>$2A00</td><td>$0800</td><td>Dane 64 sekwencji samplowych.</td></tr> |
| <tr><td>$3200</td><td>$1000</td><td>Dane 32 instrumentów.</td></tr> | <tr><td>$3200</td><td>$1000</td><td>Dane 32 instrumentów.</td></tr> | ||
| <tr><td>$4200</td><td>$005A</td><td>Blok inicjalizacyjny playera.</td></tr> | <tr><td>$4200</td><td>$005A</td><td>Blok inicjalizacyjny playera.</td></tr> | ||
| Linia 58: | Linia 58: | ||
| - | == Patterny syntetyczne == | + | == Sekwencje syntetyczne == |
| <table border=1> | <table border=1> | ||
| <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> | <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> | ||
| - | <tr><td>$0000</td><td>$0020</td><td>Dane patternu #0.</td></tr> | + | <tr><td>$0000</td><td>$0020</td><td>Dane sekwencji #0.</td></tr> |
| - | <tr><td>$0020</td><td>$0020</td><td>Dane patternu #1.</td></tr> | + | <tr><td>$0020</td><td>$0020</td><td>Dane sekwencji #1.</td></tr> |
| <tr><td>...</td><td>...</td><td>...</td></tr> | <tr><td>...</td><td>...</td><td>...</td></tr> | ||
| - | <tr><td>$0FE0</td><td>$0020</td><td>Dane patternu #127.</td></tr> | + | <tr><td>$0FE0</td><td>$0020</td><td>Dane sekwencji #127.</td></tr> |
| </table> | </table> | ||
| - | Każdy pattern składa się z 16 par bajtów: | + | Każda sekwencja składa się z 16 par bajtów: |
| * nuta - 0=brak | * nuta - 0=brak | ||
| Linia 76: | Linia 76: | ||
| - | == Patterny samplowe == | + | == Sekwencje samplowe == |
| <table border=1> | <table border=1> | ||
| <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> | <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> | ||
| - | <tr><td>$0000</td><td>$0020</td><td>Dane patternu #0.</td></tr> | + | <tr><td>$0000</td><td>$0020</td><td>Dane sekwencji #0.</td></tr> |
| - | <tr><td>$0020</td><td>$0020</td><td>Dane patternu #1.</td></tr> | + | <tr><td>$0020</td><td>$0020</td><td>Dane sekwencji #1.</td></tr> |
| <tr><td>...</td><td>...</td><td>...</td></tr> | <tr><td>...</td><td>...</td><td>...</td></tr> | ||
| - | <tr><td>$07E0</td><td>$0020</td><td>Dane patternu #63.</td></tr> | + | <tr><td>$07E0</td><td>$0020</td><td>Dane sekwencji #63.</td></tr> |
| </table> | </table> | ||
| - | Każdy pattern składa się z 32 bajtów oznaczających numery sampli. | + | Każda sekwencja składa się z 32 bajtów oznaczających numery sampli. |
| Linia 150: | Linia 150: | ||
| * Jeśli moduł używa sampli, wtedy stanowi on parę z plikiem zestawu sampli [[DRP (format pliku)|DRP]]. | * Jeśli moduł używa sampli, wtedy stanowi on parę z plikiem zestawu sampli [[DRP (format pliku)|DRP]]. | ||
| - | * Muzyka odtwarzana jest co ramkę, lecz należy mieć na uwadze, że tylko patterny samplowe odtwarzane są z zadanym tempem - patterny syntetyczne odtwarzane są co dwie ramki (!) tak więc faktyczne tempo ma dwukrotnie większą wartość. | + | * Muzyka odtwarzana jest co ramkę, lecz należy mieć na uwadze, że tylko sekwencje samplowe odtwarzane są z zadanym tempem - sekwencje syntetyczne odtwarzane są co dwie ramki (!) tak więc faktyczne tempo ma dwukrotnie większą wartość. |
| [[Kategoria: Formaty plików]] | [[Kategoria: Formaty plików]] | ||
Wersja z dnia 13:00, 26 maj 2015
Format modułu muzycznego obsługiwany przez program Black Magic Composer.
Spis treści |
Budowa pliku
Plik jest skompresowany za pomocą wariantu prostej kompresji RLE.
1. Jeśli bajt odczytany z pliku ma wartość $1B (kod ATASCII znaku ESC), wtedy kolejne dwa bajty oznaczają kolejno:
- wartość
- ilość powtórzeń
2. Każdy inny bajt odczytany z pliku kopiowany jest do pamięci.
Dane
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0680 | Song #1. |
| $0680 | $0680 | Song #2. |
| $0D00 | $0680 | Song #3. |
| $1380 | $0680 | Song #4. |
| $1A00 | $1000 | Dane 128 sekwencji syntetycznych. |
| $2A00 | $0800 | Dane 64 sekwencji samplowych. |
| $3200 | $1000 | Dane 32 instrumentów. |
| $4200 | $005A | Blok inicjalizacyjny playera. |
Song
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0080 | Numery sekwencji syntetycznych dla tracku #1. |
| $0080 | $0080 | Transpozycje nut sekwencji syntetycznych dla tracku #1. |
| $0100 | $0080 | Numery bazowe instrumentów sekwencji syntetycznych dla tracku #1. |
| $0180 | $0080 | Numery sekwencji syntetycznych dla tracku #2. |
| $0200 | $0080 | Transpozycje nut sekwencji syntetycznych dla tracku #2. |
| $0280 | $0080 | Numery bazowe instrumentów sekwencji syntetycznych dla tracku #2. |
| $0300 | $0080 | Numery sekwencji syntetycznych dla tracku #3. |
| $0380 | $0080 | Transpozycje nut sekwencji syntetycznych dla tracku #3. |
| $0400 | $0080 | Numery bazowe instrumentów sekwencji syntetycznych dla tracku #3. |
| $0480 | $0080 | Numery sekwencji syntetycznych dla tracku #4. |
| $0500 | $0080 | Transpozycje nut sekwencji syntetycznych dla tracku #4. |
| $0580 | $0080 | Numery bazowe instrumentów sekwencji syntetycznych dla tracku #4. |
| $0600 | $0080 | Numery sekwencji samplowych. |
- $7E - koniec songu.
- $7F - zapętlenie songu.
Sekwencje syntetyczne
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0020 | Dane sekwencji #0. |
| $0020 | $0020 | Dane sekwencji #1. |
| ... | ... | ... |
| $0FE0 | $0020 | Dane sekwencji #127. |
Każda sekwencja składa się z 16 par bajtów:
- nuta - 0=brak
- instrument
Sekwencje samplowe
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0020 | Dane sekwencji #0. |
| $0020 | $0020 | Dane sekwencji #1. |
| ... | ... | ... |
| $07E0 | $0020 | Dane sekwencji #63. |
Każda sekwencja składa się z 32 bajtów oznaczających numery sampli.
Instrumenty
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0080 | Dane instrumentu #0. |
| $0080 | $0080 | Dane instrumentu #1. |
| ... | ... | ... |
| $0F80 | $0080 | Dane instrumentu #31. |
Każdy instrument zdefiniowany jest następująco:
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0001 | Długość obwiedni. |
| $0001 | $0001 | Zapętlenie obwiedni. |
| $0002 | $0004 | Arpeggio. |
| $0006 | $0001 | Vibrato min-max. |
| $0007 | $0001 | Vibrato speed-delay. |
| $0008 | $0001 | Glide. |
| $0009 | $0001 | Detune. |
| $000A | $0001 | 16-bit on/off. |
| $000B | $0001 | Sound control. |
| $000C | $0001 | Transpose off. |
| $000D | $00F3 | Definicja obwiedni. |
Blok inicjalizacyjny playera
| offset | długość | opis |
| $0000 | $0003 | JMP $7050 - inicjalizacja playera ($4C $50 $70) |
| $0003 | $0003 | JMP $70C4 - procedura wywoływana na VBLK ($4C $C4 $70) |
| $0006 | $0003 | JMP $75A4 - procedura odtwarzająca sample ($4C $A4 $75) |
| $0009 | $0001 | STOP - flaga zatrzymania odtwarzania |
| $000A | $0004 | AUDCTL dla songów (opcja "15kHz" z menu "Songs") |
| $000E | $0004 | Znaczniki użycia sampli dla songów (opcja "Digis" z menu "Songs") |
| $0012 | $0001 | Tempo |
| $0013 | $0004 | AUDC dla songów (wartości chwilowe do odczytu podczas działania playera) |
| $0017 | $0001 | Pozycja w songu dla kanałów syntetycznych (wartość chwilowa) |
| $0018 | $0001 | Pozycja w songu dla kanału sampli (wartość chwilowa) |
| $0019 | $0020 | Adresy początków sampli (LSB-MSB) |
| $0039 | $0020 | Adresy końców sampli (LSB-MSB) |
| $0059 | $0001 | TAY - pierwszy opkod procedury inicjalizującej player ($A8) |
Blok inicjalizacyjny playera jest po prostu zrzutem fragmentu pamięci i w zasadzie istotne dla poprawnego odtwarzania są jedynie pozycje wytłuszczone.
Tablice adresów sampli duplikują częściowo zawartość pliku DRP.
Uwagi
- Jeśli moduł używa sampli, wtedy stanowi on parę z plikiem zestawu sampli DRP.
- Muzyka odtwarzana jest co ramkę, lecz należy mieć na uwadze, że tylko sekwencje samplowe odtwarzane są z zadanym tempem - sekwencje syntetyczne odtwarzane są co dwie ramki (!) tak więc faktyczne tempo ma dwukrotnie większą wartość.
