Tryby wysokiej rozdzielczości
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 22:08, 13 cze 2008 Miker (Dyskusja | wkład) ("zlinkowanie" linków GRAPHICS n i ANTIC $n) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:46, 15 wrz 2017 KMK (Dyskusja | wkład) (og. red. + vbxe/sophia) Next diff → |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Oto wspólne ich cechy: | Oto wspólne ich cechy: | ||
- | * Ilość pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384. | + | |
- | * Kolor ramki jest jak zwykle pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | + | * Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384. |
- | * Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry - w odróżnieniu od większości trybów - określa [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru. | + | * Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. |
- | * Grafika [[PMG]] nie może zakrywać "zapalonych" pikseli pola gry, niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]]). Wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie. | + | * Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru ("pisma"). |
- | * W systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] zachodzi [[efekt artefaktów]]. | + | * Grafika [[PMG]] nie może zakrywać "zapalonych" pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]])), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie. |
+ | * W systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] i [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL] zachodzi [[efekt artefaktów]]. | ||
* Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]]. | * Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]]. | ||
Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]]. | Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]]. | ||
+ | |||
+ | == Rozszerzenia == | ||
+ | Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym. | ||
+ | |||
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Wersja z dnia 17:46, 15 wrz 2017
Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
- Grafika PMG nie może zakrywać "zapalonych" pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
- W systemie NTSC i PAL zachodzi efekt artefaktów.
- Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.
Monochromatycznymi są tryby ANTIC $2 (Graphics 0), ANTIC $3 i ANTIC $F (Graphics 8).
Rozszerzenia
Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.