Mysz do Amigi

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:35, 13 lis 2018
Dracon (Dyskusja | wkład)
(Programy, które używają myszki amigowskiej)
← Previous diff
Wersja z dnia 09:53, 14 lis 2018
Mono (Dyskusja | wkład)
(Działanie - RMB & MMB)
Next diff →
Linia 36: Linia 36:
Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego, 9 dla prawego, lub 5 dla środkowego przycisku. Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego, 9 dla prawego, lub 5 dla środkowego przycisku.
-Mysz do Amigi może być stosowana w [[Atari 8-bit|małych Atari]], aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego i środkowego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]].+Mysz do Amigi może być stosowana w [[Atari 8-bit|małych Atari]], aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego i środkowego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]]. Po modyfikacji sprzętowej stan prawego przycisku można odczytać z [[Rejestry POKEY-a#POT0|POT0]], [[Rejestry POKEY-a#POT2|POT2]], [[Rejestry POKEY-a#POT4|POT4]] i [[Rejestry POKEY-a#POT6|POT6]], a środkowego z [[Rejestry POKEY-a#POT1|POT1]], [[Rejestry POKEY-a#POT3|POT3]], [[Rejestry POKEY-a#POT5|POT5]] i [[Rejestry POKEY-a#POT7|POT7]].

Wersja z dnia 09:53, 14 lis 2018

Myszy przeznaczone dla komputera Amiga mogą być podłączane także do sprzętu marki Atari, ponieważ korzystają ze standardowego gniazda joysticka DE-9M, obecnego w komputerach obu firm.

Działanie

Grafika:Dsub9m.gif

Standardowa, dwuprzyciskowa mysz do Amigi jest połączona ze stykami 1-4 i 6-9 gniazda joysticka. Mysz trójprzyciskowa wykorzystuje wszystkie 9 styków.

Ruch poziomy jest sygnalizowany na stykach 2 i 4. Podczas ruchu w prawo na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów:

Styk 2 styk 4
0 0
1 0
1 1
0 1

Podczas ruchu w lewo sekwencja jest odwrotna.

Ruch pionowy jest sygnalizowany na stykach 1 i 3. Podczas ruchu w dół na stykach tych pojawia się następująca sekwencja sygnałów:

Styk 1 styk 3
0 0
1 0
1 1
0 1

Podczas ruchu w górę sekwencja jest odwrotna.

Naciśnięcie przycisków powoduje pojawienie się sygnału 0 na styku 6 dla lewego, 9 dla prawego, lub 5 dla środkowego przycisku.

Mysz do Amigi może być stosowana w małych Atari, aczkolwiek bez modyfikacji sprzętowej nie da się wykryć stanu prawego i środkowego przycisku. Stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3. Po modyfikacji sprzętowej stan prawego przycisku można odczytać z POT0, POT2, POT4 i POT6, a środkowego z POT1, POT3, POT5 i POT7.


Programy, które używają myszki amigowskiej:

- Black Magic Composer - autor Sven Tegethoff for Ulf Petersen, 1991

- Bombdown, demo-version - autor Roemer of UNO

- Bombdown, full-version - autor Roemer of UNO

- Multi-Player - autorzy MadTeam (PD)

- TRS Desktop - autorzy Tristesse, 2006

Personal tools